Annons:
Etikettwindows
Läst 2445 ggr
Stuartlittle
2015-05-16 11:05

Fiber problem windows 8?

Hej!

Vi har fått fiber nu idagarna i vårat radhusområde, kollat med bredbandskollen och ena stunden har jag 100 in och typ 80 ut, ibland hittar den inte internet, och det segar och laggar ibland, jag har ringt comhem 3 ggr och dom säger att jag har full spätta in???? Kan det vara windows 8 som strular??? någon som har något tips?

Annons:
Florrpan
2015-05-16 11:14
#1

Gör så här, starta CMD (kommandotolken)

skriv: ping bredbandskollen.se -t

Låt detta rulla på ett tag, spelar ingen roll hur länge. Kolla om du får "time-out" meddelanden, och hur ofta.  Kolla över svarstiden (time=ms), och om denna varierar grovt (vilket den inte ska)

cookies
2015-05-16 19:24
#2

Är det trådlöst du använder?

Min sambo har/har haft problem med sitt trådlösa, av just com hem. Vi har ringt massvis med gånger om det, men det enda svaret vi har fått är "det är något som stör ut det", men dock tror jag inte på det. Vi har haft allt urkopplat i lägenheten, haft routern 2cm från datorn, fortfarnde samma. 100mb/s -> 2mb/s -> 100mb/s -> 50mb/s -> ingen uppkoppling -> 15mb/s -> 90mb/s osv. De uppdaterade mjukvaran i vår router, det känns som om det har blivit lite bättre, men dock har min sambo inte behövs använda sin dator lika mycket efter det, så det har varit svårt att konstatera.

Ring till dom och kolla om dom kan uppdatera din router.

Inkanyezi
2015-05-17 08:23
#3

#2 Nej, det handlar inte om trådlöst, utan det är fiber, så som har sagts redan i rubriken.

#0 Gör som Florrpan föreslår, och se om du har problem där.

Om det finns problem med att pinga brendbandskollen.se, så behöver det inte bero på fel vare sig i ditt bredband eller operativsystemet, utan det kan i så fall hänga på hur din inställning av DNS ser ut. Om du har en tveksam namnserver är det ganska normalt att det strular då och då, och att man kanske inte ens hittar adresser på nätet.

För att eliminera namnservermöjligheten, kan du pinga direkt på någon IP, i stort sett vilken som helst som finns på nätet. Om ping via IP inte fungerar tillfredsställande, så ligger problemet någonstans mellan din router och resten av nätet. Eftersom du har hygglig överföring emellanåt är det inte särskilt sannolikt att problemet finns i din router. 

Men det finns många ställen som kan vara flaskhalsar. Din router ansluter sig till en server någonstans, och den serverns kapacitet påverkas av andra användare på samma delnät. Om det finns många som suger data där, kan dina anrop gå lite trögt emellanåt och också överföringshastigheten kan sänkas. Precis som innan det var fiber finns möjligheten att kapaciteten går ner av att många användare vill ha data samtidigt. Fiber är ändå normalt rätt mycket kvickare än kopparledningar, och det borde inte bli så.

Man får testa varje del för sig för att hitta var eventuell flaskhals ligger.

Stuartlittle
2015-05-17 16:38
#4

tack, det är bara testa vidare :/

Stuartlittle
2015-05-17 16:47
#5

provade  cmd och  det verkar ju funka.

bytes=32 time  1ms ttl 59.  jag ska prova senare när datorn segar.

Inkanyezi
2015-05-17 16:55
#6

En grej du kan prova är att sätta vilken namnserver som används. Jag vet inte hur man gör det med Windows, men möjligheten finns någonstans bland nätverksinställningarna. Websök på free name servers och prova att sätta någon av dem när du upplever strul, som att exempelvis någon nätadress inte hittas.

Annons:
[VSK]
2015-05-18 05:14
#7

TS, ska du pinga så pinga med full MTU (1500). 

Sen kan du köra tracert oxå, men vill du ha grafiskt samt slippa en massa skrivande hit och dit så kör med pingplotter. Glöm ej ändra MTU till 1500.

Florrpan
2015-05-18 05:43
#8

Pingen rekommenderar jag bara för att kolla om linan är stadig eller ej, Responstid, packetloss mm. Det är en ping som loopar, så den kan stå igång länge. Kolla rutan specifikt när internet beter sig konstigt.

Stuartlittle
2015-05-18 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu strular skiten igen :(

Inkanyezi
2015-05-18 15:55
#10

Om du låter pingen loopa och har fönstret öppet, så ser du om det hackar där eller om du helt enkelt inte får svar. Om den rullar på i samma tempo så ligger problemet någonstans i nätet. Om den stoppar upp, så kan det vara din router eller servern den är ansluten till.

Florrpan
2015-05-18 16:00
#11

Fungerar det bra om du startar om routern/modemet?

Samma strul på andra datorer?

Låt pingen som jag tipsa om stå på hela tiden. Kolla rutan när problemen uppstår.

Stuartlittle
2015-05-20 15:21
#12

Nu har jag med hjälp ifrån supporten, ändrat  något i nätverkskortet till full100 någonting och peppar peppar, det verkar funka bättre nu, tack för  eran support :))

Kaj
2015-05-22 11:00
#13

antagligen 100 full duplex (dvs 100 Mibit för både in och utgående trafik - eta bör alltid vara standard. Att man sedan har lägre på utgående trafik är helt naturligt.är man köper ex 100 Mbit så brukar det vara inkommande dvs din trafik från internet in mot din dator. Utgående trafik Dvs den trafik du sänder ut mot internet brukar vara mycket lägre typ 0-20 Mbit
Detta är helt naturligt eftersom du är mest intresserad av vilken hastighet du får in mot din dator vid t ex laddning av webbsidor, streaming av video och ljud eller nedladdning av filer.
Om du vill dela med dig av filer ut mot andra så är du ju inte lika intresserad av att det måste gå lika fort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: