Annons:
Etikettinternet
Läst 2630 ggr
kirshim
2015-05-18 20:41

Tappar kontakten med routern

Vi har bredbandsbolagets adsl-uppkoppling med deras modem med inbyggd WIFI-router

Funkar någorlunda när vi sitter på datorerna som är anslutna med nätverkssladd till routern..

Men när jag sitter vid min bärbara så tappar jag kontakten via WIFI till och från, ibland hittar datorn inte routern alls, ibland får jag begränsad uppkoppling, och sen efter några försök så hoppar allt igång igen, ibland funkar det kanon, ibland känns det som om det går i slow motion..

Bredbandsbolaget berättar att det inte är några fel från deras sida, HP (min bärbara) har supportat mig och gått igenom all programvara som har med detta och göra och kan inte på nåt sett se att det skulle vara datorn som för övrigt är inköpt i år (windows 8.1)

Nån som kan ge mig nån idé om vad jag ska göra, funderar starkt på att byta ut bredbandsbolaget då dom alltid skyller allt på våra grejer, standardsvaret är "har du en annan dator/sladd/enhet du kan koppla in", jo vi har ju en hel packa bärbara datorer liggande..

Vi har dock provat två andra datorer som det blir samma problem med….

Annons:
Kaj
2015-05-19 10:01
#1

Om du har en mobiltelefon och kopplar upp dig mot routerns WIFI - får du då samma problem att den åxå tappar kontakten? har ni flera bärbara som alla tappar kontakten eller är det bara en dator som gör det?
Om det bara är en dator och inga andra enheter skulle jag gissa på datorn som är felande.
Annars skulle det kunna vara routern alternativt BBB uppkoppling.
Be deras support i så fall att köra en nätverkstrace - du kommer då få installera programmet pingplotter som BBB använder sig av ibland för att mäta trafiken. De brukar ge bra inforamtion hur du gör.

Inkanyezi
2015-05-19 17:28
#2

Ett problem som ibland uppstår är att signalstyrkan sänks genom intrerferens av stående vågor. Det kan då ofta lösas genom en ganska liten flyttning av routern. Stående våg kan orsakas av värmeelement, väggbeklädnad av metall eller till och med armering eller isolering med alu-folie. Det kan då ibland hjälpa att flytta routern bara någon centimeter.

kirshim
2015-05-19 17:32
#3

Routern hänger på en yttervägg, bärbara datorn är normalt placerad i rummet intill ca 5-6 m därifrån med ett öppet dörrhål däremellan, väggarna i kåken är gjorda i lättbetong, men jag  ser routern där jag sitter med min bärbara dator, men det kanske inte spelar så stor roll?

[VSK]
2015-05-19 20:25
#4

Enklast är nog att stänga av brandväggen i BBB´s modem och koppla in en annan trådlös router via kabel och dela ut allt från den istället. Trådlöst som trådat. Köp ASUS och kör Merlins mjukvara.

[Toolkit]
2015-05-19 21:42
#6

Även fast din dator är ny så kan det vara värt att chansa på att av- och ominstallera dom trådlösa nätverkskortens drivrutiner. Har inte HP ett toolkit för automatisk uppdatering av drivrutinerna? Fick samma strul och efter uppdateringarna upphörde alla signalavbrott/ taskig kontakt direkt.

Annons:
Zepp
2015-05-19 23:11
#7

Eh.. har inte alla samma problem.. jag har och det är oberoende av router samt dator!

Med vissa mellanrum så kan inte datorn hitta något nätverk alls.. och det spelar som regel ingen roll om jag trycker på WPS eller ej.

Men efter en stund så kommer allt igång igen av sig självt.

Själv tror jag det handlar om tidsgränser för lån av DNS-adresser?

Jag sitter 1 meter från routern!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-05-20 05:22
#8

#7

Nu blandar du ihop med DHCP. Vad DNS-servern har för lånetid har inget med LAN att göra.

Zepp
2015-05-20 21:34
#9

Uups.. ja DHCP så klart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ru4real
2015-05-21 18:25
#10

Det kan faktiskt även bero på värme. Om routern jobbar hårt (mycket trafik) så kan överhettning få den att tappa kontakten med datorerna.

[VSK]
2015-05-21 19:32
#11

#10

Pratar du 604:an nu? 😃

Upp till toppen
Annons: