Annons:
Etikettövrigt
Läst 9445 ggr
LeJ
5/25/15, 11:41 PM

Nån med lite datorkunskap som ä vaken?

Har en ny dator, idag är 3:e dagen jag använder den. Plötsligt slutade internet att fungera, och det gick inte att ansluta, så jag tänkte att jag startar om datorn. Det tog en himla tid, sen kom det fram en ruta att det inte gick, när jag väl kom på att jag skulle ta ett kort på den så försvann rutan såklart. Så nu har det stått på skärmen i minst 45 minuter:

Arbetar med funktioner

100% slutfört

Stäng inte av datorn

Så vad gör jag nu?

Annons:
_Fisken
5/25/15, 11:45 PM
#1

Kolla om hårddisklampan blinkar lite. Den håller säkert på att uppdatera sig. Extra viktigt när den är ny.
(Alltså, låt den bli klar…)

LeJ
5/25/15, 11:48 PM
#2

Vilket är hårddiskampan? Kan verkligen ingenting om datorer

_Fisken
5/25/15, 11:53 PM
#3

Är det nån som blinkar eller lyser? Är strömsladden i brukar en lysa iaf. Sen brukar det finnas några ytterligare och en av dem är hårddisklampan. På min sitter den på sidan (HP-dator). På andra sitter den på kanten framtill…

_Fisken
5/25/15, 11:55 PM
#4

En av uppdateringarna som kom till min dator var ganska stor o tog lång tid. Som jag minns så stod den på 100% ganska länge. Jag sket i datorn o åkte på jobbet. :-)

LeJ
5/25/15, 11:55 PM
#5

Igår natt, 2:a gången jag använde den, när jag skulle stänga av datorn och sova kom det upp: Stäng inte av datorn, uppdatering 1 av 122 pågår. Jag fick tillslut somna ifrån datorn, men så kan jag ju inte göra varje kväll. Och nu ikväll så klickade jag ju på starta om och inte stäng av.

LeJ
5/25/15, 11:57 PM
#6

Detta är en HP också.

Där vid strömsladden lyser det rött, den laddar, så mycket förstår jag.😉

På andra sidan lyser en liten lampa grön och bredvid den blinkar en liten lampa grönt.

Annons:
_Fisken
5/26/15, 12:00 AM
#7

Ja, men du har en ny dator och då plockar den hem alla uppdateringar. För det kan ha hänt många förbättringar i programvaran på datorn. Sen går det fortare. När den håller på så där så får du ge dig till tåls. På min dator kommer det upp en liten gul triangel på "Stäng" (bredvid start-knappen). Det innebär att jag borde stänga av den, för då uppdaterar datorn sig. Det händer inte ofta. Nån gång per kvartal.
Microsoft har haft en hel del uppdat nu senaste veckan. Låt den stå tills imorgon.

_Fisken
5/26/15, 12:03 AM
#8

Blinkar det grönt KAN det vara hårddisken som jobbar (=uppdaterar filer) eller kan det vara nätverket. Jag skulle gissa på det förstnämnda. Du kanske har nån manual sparad?

LeJ
5/26/15, 12:11 AM
#9

Ursäkta, den blinkar vitt, ibland, ibland blinkar det inte alls. Det blinkar iaf när jag rör musen.

Det tog lite tid att svara, är inne på min gamla dator och batteriet är skadat så den dör varje gång sladden glappar till.

LeJ
5/26/15, 12:15 AM
#10

Hittade en liten manual, det är definitivt hårddisklampan som blinkar iaf.

LeJ
5/26/15, 12:20 AM
#11

Mer förstår jag inte av den.

Nu har det ju stått 100% slutfört i över 1 och en halv timme.

LeJ
5/26/15, 12:44 AM
#12

Sladden glappade igen så gamla datorn dog.

Tillslut startade nya datorn om igen. Dock stod det att inga nätverk var tillgängliga. Efter att jag sett det skyndade jag mig att stänga av datorn. Måste upp vid 7.

Men är detta alltså normalt med en ny dator?

Ska tillägga att jag har världens otursår, eller så sitter nån med en voodoodocka och ställer till det. Det började i januari med att bilen gick sönder, sen gick lägenheten sönder, sen gick datorn sönder, sen TVn, köpte en ny tv som också gick sönder köpte en ny dator som inte ens funkade från början, lämnade tillbaka den och köpte denna nya datorn istället. T o m hästen gick sönder, (det var lättlagat som tur var.) Men behöver jag oroa mig för den nya datorn?

_Fisken
5/26/15, 1:40 AM
#13

:-) Attans åxå. Jag tror du fixar nya dator bara du startar den. Du kanske har lite för bråttom men denna nya burk?

Annons:
LeJ
5/26/15, 12:48 PM
#14

Nu har jag hunnit sätta på datorn iaf, måste iväg snart så hoppas jag inte ångrar mig när jag ska stänga av den.

Det fanns inga anslutningar tillgängliga stod det fortfarande, men efter att ha klickat på felsök så stod det att nätverkskortet var inaktiverat och det kunde bara lösas som administratör eller nåt sånt. Det fanns iaf en ruta där det stod typ lös det som administratör så jag klickade på den och nu funkar internet igen.

Bråttom, hur menar du?

_Fisken
5/26/15, 12:57 PM
#15

Japp. Du ser! Fixat! 

Jo, när den håller på med nåt så låt den göra klart. Ibland kan den upplevas seg för den uppdaterar. Det ser du på HD-lampan.  Då ska man inte tvinga att stänga ner den eller nåt. 

Det finns inställningar (Update/Uppdatera) att göra så den plockar ner uppdateringar och talar om det för dig att sådana finns tillgängliga men du bestämmer när datorn ska installera de nya uppdateringarna den tagit ner (utan att du märkt av det).  Då väljer man det när man åker hemifrån.

Sen håller du ett öga på den där "Stänga av" grejen straxt till höger när du klockat på  start-knappen. Kommer det upp en liten orange triangel på "Stäng-av" där så ligger uppdateringar klara så fort du stänger av dator med  den lilla "stäng-av-knapp". Likadant där, gör det när du äter middag eller nåt…

LeJ
6/1/15, 12:40 PM
#16

Jag är nog lite förvirrad just nu, jag skrev ett svar men jag klickade nog bort sidan innan jag skickade det.🤦‍♂️ Iaf har datorn fungerat som den ska nu. Fast jag saknar fortfarande windows 7, men får väl hoppas att jag vänjer mig vid att istället för startmenyn jag hade så är det en massa appar som jag aldrig lärt mig. Skulle dock aldrig våga åka hemifrån med datorn på, med den turen jag har just nu så hade antagligen hela min nyrenoverade lägenhet brunnit upp om jag hade gjort det.😉

Tack för hjälpen.

_Fisken
6/1/15, 5:07 PM
#17

Har du win8? Det finns nåt att installera så blir den som win7…

LeJ
6/1/15, 7:02 PM
#18

Ingen aning, på den gamla satt det en klisterlapp där det stod windows 7 men här vet jag inte. Fast säljaren sa att det skulle komma nån uppdatering i sommar som hade med detta att göra.

_Fisken
6/1/15, 7:41 PM
#19

Om du installerar och har otur kanske det blir en Windows 95 (20 år gammal)? 😊

LeJ
6/1/15, 7:53 PM
#20

Va??? Kan det hända? Han sa att det skulle komma upp en ruta bara som jag skulle klicka ja på.

Annons:
_Fisken
6/1/15, 8:37 PM
#21

Jag skojjar!!!!  (Du berättade för mig tidigare att du haft lite otur sista tiden…jag kunde inte låta bli. Sorry)

_Fisken
6/1/15, 9:06 PM
#22

Usch va jag fick dåligt samvete nu…

LeJ
6/1/15, 10:04 PM
#23

Hahaha, och jag är så okunnig att jag gick på det.😟😂

_Fisken
6/1/15, 10:12 PM
#24

Puh. NU kan jag sova inatt…

LeJ
6/1/15, 10:17 PM
#25

Och få inte dåligt samvete, när det kommer till datorer, och alla tekniska prylar, kan man lura mig med vad som helst. Du skulle sett när jag fick hem denna datorn, tog upp den ur lådan och skulle ladda den, sedan precis när jag skulle åka till affären och klaga för att det inte gick, laddaren hade 3 piggar och mina uttag i lägenheten har bara 2, säger en kompis att de brukar skicka med en adapter så jag ska kolla i lådan. Så gör det och där ligger en sladd med 2 piggar.😃 Hade varit lite kul om jag åkt till affären och gnällt utan att ens kolla i kartongen.

_Fisken
6/1/15, 10:24 PM
#26

Ha ha ha. Men du kanske lär dig fort? Två piggar är bättre än tre i Sverige!!

LeJ
6/2/15, 12:18 AM
#27

Nja, jag gör nog sällan samma misstag 2 gånger, men jag är tyvärr inte tillräckligt intresserad för att lära mig någonting om datorer eller andra teknikprylar, fast jag önskar att jag var det.😎

Annons:
_Fisken
6/2/15, 12:59 AM
#28

Det är inge fel med det. Du är en s.k användare. En sådan som bara vill att allt ska fungera. Alla datortillverkare kämpar med att göra programvara o datorer enklare men det är svårt att göra nåt komplicerat enkelt. Det ligger i sakens natur att det är krångligt och går man minsta lilla utanför den "fåra" de vill att användarna ska gå så blir det en dialogruta för mycket o då strular det. Det är mycket enkelt att hamna utanför den röda tråden. Ett klicka fel så kommer en fråga upp som kan tolkas på olika sätt  - och användare kryssar istället för att svara "Cancel" eller "Ok" (eller nåt).

Aniara14
6/2/15, 2:11 AM
#29

#16 LeJ, du behöver inte sakna användargränssnittet i Windows 7.

Om du laddar ner och installerar Classic Shell så blir det ungefär likadant igen. Det är bland det första jag gör varje gång jag köper en ny dator med Windows 8/8.1 förinstallerat.

Originalet av Classic Shell är på engelska, men det finns ett språktillägg som gör att det översätts till svenska. Det finns också en Hjälp funktion om man behöver ha det.

Om du bockar i rutan Skippa Metroskärmen, så kommer du direkt till skrivbordet när du startar datorn, och när du klickar på Windows flaggan längst ner till vänster så kommer den gamla goda Startmenyn fram. Härligt!🙂

När du är klar med inställningarna i Classic Shell, så kan du spara dom som en XML fil och lätt flytta dom till en annan dator om det skulle behövas. Supersmidigt!🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

LeJ
6/6/15, 12:30 AM
#30

#28 Haha, ja det stämmer verkligen, klickar alltid på krysset. På telefonen finns inget kryss så då klickar jag på påminn mig senare, har gjort det var och varannan dag i över ett år nu.😃 Fast grejen nu tycker jag är att varje gång man ska köpa något nytt så går jag till affären och det står alltid någon tekniknisse där och pratar på något för mig helt främmande språk om alla förbättringar och tekniska framsteg som jag inte fattar ett smack av, och det enda jag vill ha är en exakt likadan produkt som jag haft innan. Men nu är ju allt sååå mycket bättre, tycker alla andra, för mig är det dock mycket krångligare och svårare.

Men jag ha en annan fråga, vet inte om du eller nån annan här kan hjälpa mig. Jag laddade ner 2 låtar och det enda sättet jag verkar kunna lyssna på dom är om jag klickar på utforskaren, sedan på hämtade filer, sedan högerklicka på låtens namn och välja öppna med utforskaren, och sedan dubbelklicka på den. Då öppnas något som heter hp connected Music och låten spelas en gång, vill jag lyssna igen får jag göra dubbelklickningen igen. Men jag vill ha låtarna på Itunes eller windows media player, och jag vill kunna lägga över de på en cd-skiva. Itunes är ju också ett problem, har ju kommit så långt på denna datorn att jag laddat hem det och loggat in på mitt konto, har auktoriserat datorn också, men bara 1 låt från mitt gamla bibliotek har dykt upp. Hur får jag tillbaka min musik?

#29 Tack men jag vågar verkligen inte ladda hem något, med den turen jag har just nu skulle jag väl på riktigt lyckas ladda hem windows 95, eller krascha hela datorn och göra något så garantin eller försäkring inte gäller.🤪

_Fisken
6/6/15, 9:51 AM
#31

Hej! Nu vet inte jag hur iTunes fungerar men det är väl en musikspelare etc. för Apple-produkter. Du har Windows. Men iTunes ska fungera ändå som jag förstår. De låtar du pratade om som du vill få tillbaks, ligger de sparade på en annan dator? Om så är fallet måste du ta ett sånt där USB-minne och flytta över låtarna till och sen sätta i USB-minnet (minnessticka) i nya datorn och föra över dem till mappen "Min Musik". När du väl har låtarna i mappen Min Musik  så brukar de flesta mp3-spelare hitta dem. Börja med att ha alla mp3-låtar i Min Musik.
Hur får man över låtar/filer till USB-minnet?  Enkelt. Högerklicka på filen och leta efter Skicka till….  Där finns med 99% säkerhet USB-minnets enhetsbokstav, typ E: eller nåt.

Sen håller jag med #29. Googla på Classic Shell och kör en download och installera den.

LeJ
6/6/15, 12:21 PM
#32

Ja alltså det fungerar väl men jag tycker det borde gå att få tillbaka all musik jag köpt därigenom eftersom det är samma konto, får se om nån kan svara på det. Annars har jag den på min gamla dator och jag har det på cd-skivor, har inte kommi så långt som till USB än.😉 De andra 2 låtarna däremot som enbart funkar med den krångliga proceduren jag beskrev har dock ingenting med Itunes att göra, men det är irriterande att inte kunna ha de låtarna bland den andra musiken och kunna blanda dom.

Vågar verkligen inte ladda ner något så på denna splitternya datorn.

_Fisken
6/6/15, 1:23 PM
#33

Lägg en fråga i iFokus.Musik. Där finns det nog säkert nån som vet.

Generellt sett borde du kunna ladda ner dem igen från iTunes till din nya dator eftersom du redan betalt för låtarna. Så funkar då Google Play när jag köper appar där.  Men som sagt, jag känner inte till iTunes i detalj.

LeJ
6/6/15, 1:45 PM
#34

Ja det tycker ju jag med, men när jag söker upp låtarna i butiken står det bara köpt, men inga alternativ att hämta de igen finns eller nåt sånt. Ska prova där sen. Internet la av igen och tillslut efter en timme kom äntligen det där med nätverkskortet fram igen.😡

Annons:
beem
6/6/15, 3:54 PM
#35

#34 Har du kollat under ditt konto på iTunes om de ligger där.  Vissa nedladdningar läggs på kontosidan för att man ska kunna ladda ner igen. Hur det är med iTunes vet jag inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

LeJ
6/6/15, 8:39 PM
#36

Jag tror att jag har lyckats nu, tror de håller på att laddas ner. #35 Jag har kollat det förut men gick in där igen nu och såg en liten pil i ena hörnet. Så hoppas att detta funkar nu, tar dock evigheter. Men då är det iaf bara de 2 andra låtarna kvar som är problemet.

LeJ
6/8/15, 2:08 PM
#37

Fick syn på en liten ruta nu, när jag håller musen över står det "skaffa windows 10" Ska jag göra det? När jag klickade på den kom det upp en ruta såhär går den kostnadsfria uppgraderingen till. 1 boka 2 installera 3 klart, och så lite text under stegen såklart. Men sen under står det såhär: Ja gratis, det här tidsbegränsade erbjudandet gäller en fullständig version av Windows 10, inte en utvärderingsversion. 3 GB nedladdning krävs. Internetavgifter kan tillkomma.

Ska jag göra detta? Är Windows 10 bättre än det ja har nu? (Som jag inte vet vad det är.) Vad är skillnaden? Och vilka avgifter?

LeJ
6/8/15, 2:11 PM
#38

En fråga till, några gånger nu har datorn plötsligt blivit svart, sedan kommer allt tillbaka och en liten ruta kommer upp där det står att grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. Är det verklige normalt? Det hände hela tiden på min gamla dator nu i slutet, fast då var det bara att trycka på på/av knappen och stänga av den, det kom bara upp en blå skärm med massa text på.

LeJ
7/2/15, 2:51 PM
#39

Puttar upp denna lite och ser om nån kan svara på det här med Windows 10 istället för windows 8,1 som jag har upptäckt nu att jag har.

beem
7/2/15, 3:02 PM
#40

Sorg är kärlek som blivit hemlös

LeJ
7/17/15, 12:49 AM
#41

Tack men tyckte att den tråden var lite komplicerad för mig som inte kan någonting om datorer och har noll intresse av det tyvärr. Iaf bestämde jag mig nu för att jag gillar ju ändå inte Windows 8,1, saknar fortfarande Windows 7, så jag klickade i rutan för uppgradering, det blir väl knappast värre iaf. Förhoppningsvis.😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: