Annons:
Etikettövrigt
Läst 6171 ggr
InkaAthilea
2015-06-01 18:52

BankID fungerar ej

BankID har slutat funggera fast jag har en ny version av programmet. (uppdaterade  ner den i mars)

Nu när jag ska logga in med min BankID öppnas inte programmet. kan inte heller öppna programmet när jag klickar på ikonen på skrivbordet. Har avinstallerat och installerat igen. spärrat lösenordet och FÖRSÖKT beställa ett nytt. men kommer inte lä´ngre eftersom programmet inte vill starta. 

har skrivit in chrome://plugins för att klicka i "tillåt nexus personal" men det finns inte med där… 

Blir galen… och känner lite panik eftersom jag behöver göra vissa grejer…

Hjälp!

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
InkaAthilea
2015-06-01 18:53
#1

har windows och chrome men har även försökt starta med andra webbläsare…

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

VildaVittra
2015-06-01 18:54
#2

Jag får starta min två gånger, då sätter den igång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

InkaAthilea
2015-06-01 18:55
#3

jag har försökt typ tusen ggr…

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

papa-bear
2015-06-01 19:00
#4

mest irriterande är det när det hänger sig när jag skall logga in eller signera, får rycka ur sladden och göra om en par gånger, minst.

InkaAthilea
2015-06-01 19:02
#5

Alltså jag fattar inte varför dem inte gör program som funkar felfritt.  Kan ju inte ens i installera skiten på datorn. Arg!

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

ElLobo
2015-06-01 19:05
#6

Jag brukar använda mig av Chrome, men med Bank-ID är det oftast kört. De flesta gånger fungerar det när jag istället använder IE.

Annons:
papa-bear
2015-06-01 19:17
#7

jag har provat chrome och firefox med samma resultat, kanske skall testa IE, jag också.

InkaAthilea
2015-06-01 19:22
#8

när jag försöker beställa BankID står det att jag kanske inte godkänt att webbläsaren får använda programmet…   fattar inte var jag godkänner det…  har försökt hitta..

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

InkaAthilea
2015-06-01 19:43
#9

nu fick jag äntligen ner Id.et men programmet vill fortfarande inte starta via någon webbläsare. Programmet startar om jag klickar på den.

Men som sagt…inte med nån webbläsare

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Farwuq
2015-06-01 19:47
#10

Även jag har problem. Det funkar hemma men ej på jobbet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2015-06-01 19:48
#11

Kan det vara virusskyddet som spökar?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Taggeman
2015-06-01 19:51
#12

När jag installerade bank id hade jag också problem, men webbläsaren ska godkänna programmet om man använder ex Firefox. Jag fick rådet att installera i internet explorer då fick jag det att fungera.

Först skulle jag avinstallera det som var gjort innan för att få det rätt från början. Här är länken för avinstallationen. https://support.bankid.com/sv/fixa

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

InkaAthilea
2015-06-01 19:52
#13

det vet jag inte…   Jag kör med panda. ingen aning om det är bra eller dåligt för övrigt..

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
InkaAthilea
2015-06-01 20:11
#14

#12  : Taaack!! Det fungerade! Puh!!

Jag var nära att riva av allt hår på mig själv.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Taggeman
2015-06-01 20:13
#15

#14 Vad bra att det fungera för dig med. 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Marsvinspluttochkaninsele]
#16

Kanske blir bättre om du laddar ner appen till mobil eller padda? På min mobil funkar det super även via min nu mera döda padda :)

Kaj
2015-06-02 11:26
#17

Ett tips om det inte fungerar är att se till att Bank-id körs i bakgrunden som en process. Har märkt att Chrome ibland kräver det annars öppnas inget BANK-id fönster där.
Sök upp programmet bank-id på din dator och starta det som ett program.
Sedan kan du gå till din webbläsare och försöka logga in på någon sida. Då brukar det gå bättre.

InkaAthilea
2015-06-02 12:49
#18

Just nu funggerar det efter att jag avinstallerade det på det där specialsättet. Det är ingen garanti att det kommer fungera senare. #17 Tack för tipset. .ska ta till det om det börjar strula igen. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

papa-bear
2015-06-02 17:07
#19

provade på IE, och det fungerade på en gång, den här gången, annars kör jag chrome, och då brukar jag få rycka sladden eftersom dosan hänger sig och tar inte emot tryckningarna på knapparna.

InkaAthilea
2015-06-13 16:00
#20

Nu fungerar det inte igen… Alltså… jag blir tokig! 😭

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Record
2015-06-13 23:39
#21

#20

Har du bankid på kort (Visa) med USB-ansluten dosa, bör du kolla om ditt korts datum inte gäller? Firefox funkar annars bra med detta.

Zepp
2015-06-14 18:39
#22

E-legimitation har i princip upphört.. åtminstone på banken.

Numera är det ersatt av mobil e-legimitation, dvs man behöver en Smartphone oxå.

Och där skall allt vara rätt installerat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2015-06-14 22:29
#23

#22 på de statliga myndigheterna används fortfarande e-leg iallafall. försäkringskassan, skatteverket och af, men på af måste man koppla leget och användare själv, av någon jävla anledning

Zepp
2015-06-14 22:38
#24

Jodå, deklarera gick senast med E-legimitation.

Men det är väl en tidsfråga innan det blir lag på att alla skall bära smartphone?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

InkaAthilea
2015-06-16 06:16
#25

Jag har bank-id på fil på datorn… är inte alls sugen på att ha det där på min mobil. Jag fick ladda ner bankid på nytt… då funkade det men känns lite irriterande att behöva ladda ner ett nytt varje gång man ska använda det..

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

mulac
2015-06-16 08:09
#26

Glöm inte att fakturera banken! 🙂

catcult
2015-06-17 04:45
#27

#22 E-legitimation har inte upphört alls, förstår inte vad du fått det ifrån? Jag använder mig av e-legitimation i princip överallt. Hos min bank loggar jag dock fortfarande in med vanlig bankdosa av gammal vana, det finns verkligen inga krav på smartphone för att kunna legga sig hos någon.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Record
2015-06-17 11:04
#28

#25

Har du Bankid på kort (Visa) , med en kortläsare?

Eller har du Mobilt bankid, utan kortläsare?

Inte skall du behöva ladda ner program och installera varje gång du vill använda det.

InkaAthilea
2015-06-17 21:21
#29

Jag har på datorn. .. inte mobilt. Men nån kortläsare har jag inte…. finns det sånt också…

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Record
2015-06-17 21:40
#30

#29

Vad har du för anslutning till internet?

Har du en "dosa" och kod för att logga in på din sida? Bara en file på datorn räcker inte, eller hur?

InkaAthilea
2015-06-18 07:05
#31

Haha…Ja dosa och kod har jag… Dsl Anslutning tror jag. .. nåt gammalt modem iaf. .. men har det att göra med att vara nte bankid fungerar?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

VildaVittra
2015-06-18 08:45
#32

#30 Bankid finns som just bara en fil på datorn, utan dosor, kort osv, har så själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kaj
2015-06-18 08:50
#33

Det är klart att Bankid skall fungera även på datorn. Men jag vet att det brukar vara problem med Chrome (finns även en FAQ om detta på Bankids hemsida.

Om du har en smartmobil så ladda hem Mobilt Bank id på den. Då slipper du använda bank-id på datorn i de fall där den strular.

på din dator går du till en webbsida med inloggning på bank-id. Välj Mobilt bank-id inloggning.
Webbsidan på datorn kommer nu be dig ange ditt personnummer.
Därefter kommer webbsidan be dig starta din Ban-id app på din mobiltelefon (eller platta). När du startat Mobilt bank-id på din mobiltelefon kommer den att be dig identifiera dig med din pinkod (som du angivit då du installerade mobilt-bank-id appen). Du ser även på telefonen vilken sida som vill att du identifierar dig (skall alltså vara den webbsida du har uppe på din vanliga dator).
När du identifierat dig med din pin kommer webbsidan på din dator att automatiskt logga in dig. Du r nu inloggad på webbsidan på din dator utan att du har använt bank-id på datorn utan i stället använt telefonen för att identifiera dig.
Detta fungerar nästan överallt. T ex om du vill göra bankärenden osv. Du kan använda en dator men välja Mobilt Bank id som inloggning och verifiera dig med telefonen.
Bank-id är helt integrerat mellan webb och din telefon så du behöver inte bry dig. Pröva så ser du hur smidigt det fungerar.

Genom att använda Mobilt Bank id kan du även göra saker på andras datorer eftersom du inte behöver ladda ner några certifikat till datorn. All inloggning och identifiering sker på din mobil (som du antagligen alltid har med dig ändå).

Record
2015-06-18 11:42
#34

#31

Bra , nu vet vi att de du har borde fungera liksom för andra användare, kan det vara din Webbläsare eller operativsystem som banken inte accepterar? Tycker inte man måste ha en mobil och läsa "microtext" på.

Annons:
Veda
2015-06-22 18:02
#35

Vi brukar använda bank-id som fil, men det funkar inte med Chrome utan då brukar jag använda Internet Explorer.

JMW
2015-06-22 20:01
#36

Jag har bankID på fil och använder Chrome. Inga som helst problem.

Veda
2015-06-23 07:29
#37

Det är ett tag sen jag provade, använder bara när jag deklarerar.

Upp till toppen
Annons: