Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1251 ggr
Jalking
2015-06-02 22:48

Hur mycket värme tål en hårddisk?

Jag har fått ett gammalt rejält kassaskåp. Det väger flera hundra kilo( gissningsvis tre eller fyrahundra) och har decimetertjocka väggar.  Stål ytterst, men vad som finns innanför i väggarna har jag ingen aning om. Jag har inga guldtackor, dyra smycken eller massor av svarta pengar i kontanter att förvara där, utan har mest tänkt ha det för lite viktiga papper, pappersfoton och backupdiskar. Dessutom tycker jag att det är en lite kul grej att ha en kassaskåp hemma 🙂

Då är frågan: hur klarar sig en extern hårddisk där inne vid en eventuell brand?
Skåpet står i källaren med betonggolv och väggar, så det mesta som kan brinna finns ovanför och värme stiger ju som bekant uppåt. Det står på ett ca meterhögt underskåp, så jag tror inte att brandkåren ska lyckas få det helt under vatten heller.

Jag förstår att det är en fråga som inte har något absolut svar, utan det blir lite gissningar. Men en del av er har nog kanske lite bättre gissningar än andra på det här området.

Annons:
Record
2015-06-02 22:56
#1

Ett bra exempel för att öka brandtåligheten i ett kassaskåp utöver dess klass är att förvara dina sedlar o h-diskar (?) i en trälåda inne i kassaskåpet. 👍

[VSK]
2015-06-03 06:55
#2

För att vara brandklassat i den lägre klassen så måste de tåla direktkontakt med eld i 30 minuter har jag för mig. Det utan att dokument och andra papper tar eld. Så det är nog ingen fara att en hdd dör inom 30 minuters vanlig brand. Samma sak med de sk säkerhetsdörrar (Daloc mm) man kan köpa. 30 min där oxå.

En hdd som endast ligger still och är urkopplad, dvs inga läshuvuden som kan svarva diskarna, borde klara 80 grader utan problem och det betydligt längre än 30 minuter.

Viktigt innehåll på en hdd bör förvaras kopia i ett bankvalv oxå, starkt krypterat.

Taggeman
2015-06-03 11:14
#3

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2015-06-03 11:21
#4

Kan vara att jag blandade ihop de 30 min som tydligen gäller "säkerhetsdörrar" med skåpen. Hur som så ska det mkt till om inte brasan är släckt före dessa minutrar.

Men har man en backup till på annan fysisk plats så kan man nog känna sig ganska säker allt.

Jalking
2015-06-03 22:24
#5

Nu tror jag inte att mitt skåp har någon klassning. I alla fall ingen modern
Det är tillverkat av Hans Hagelins Kassaskåpsfabriks Aktiebolag, Gefle, Sverige. (Exakt avskrift av mässingskylt på skåpet.) Jag googlade på när man slutade stava Gävle på det viset och det var 1940. Skåpet bör alltså vara äldre än så.

Jag har nog ändå blivit lite klokare av era svar. Gott hopp om att en HD ska klara sig, men en extra backup i annan byggnad behövs nog är väl en bra sammanfattning av svaren?

[VSK]
2015-06-03 22:28
#6

Så det var inget Franz Jaeger då 😃

Annons:
Jalking
2015-06-03 22:38
#7

Franz Jaeger! Såna öppnar ju Jönssonligan som konservburkar. Kan inte vara mycket att ha.

[VSK]
2015-06-03 22:57
#8

😃

JonasDuregard
2015-06-04 23:47
#9

#5 Skåpet är sannolikt från någon gång mellan 1904 och 1951 (källa).

Upp till toppen
Annons: