Annons:
Etikettövrigt
Läst 2438 ggr
AnnaHelgesson
6/11/15, 4:46 PM

Återställa datorn

Jag skulle vilja återställa/omformatera, vilket ord man nu ska använda sig av, min datorn. Jag har haft en skoldator de senaste 2 åren så min egna har bara stått och samlat damm. Men nu när jag slutat gymnasiet och lämnat in skoldatorn så ska jag  börja använda den igen skulle jag vilja rensa hela datorn till standard/fabrikat inställningar. Hur gör man detta?

Annons:
Inkanyezi
6/14/15, 2:26 PM
#1

Om det är Windows på datorn, och den har sin dolda installationspartition kvar, så finns ett alternativ för återställning, som man kanske hittar lättast om man trycker F8 när man startar datorn och den lilla fyrkanten syns nere i hörnet.

En fabriksåterställning tar bort alla program som har installerats efter att datorn var ny och också alla andra filer. Den blir precis som när den installerades första gången, vilket också innebär att alla uppdateringar försvinner och måste göras om för den som ska använda datorn vidare.

Kaj
6/15/15, 9:39 AM
#2

Det som #1 anger är enklast givet att du har en återställningspunkt som är så pass gammal att det är fabriksåterställningen som finns där.

jag anatar att du har Windows 7 på denna dator.
Då skall du kunna skapa en systemåterställningsskiva. Den kommer då skapa en Windows installations CD som bara innehåller det som kom med Windows installationen från leverantören och inget annat. Därefter kommer du få ett ton uppdateringar från Windows update att installera med ett antal ominstallationer men ren blir datorn allt.
Följ den här beskrivningen från Microsoft för att skapa en systemreparationsskiva

BTW from Windows 10 så kommer en reparationsskiva även innehålla alla uppdateringar som kommit från Windows update. pga av att Microsoft ändrar hur systemåterställning/reparations punkterna sparas.  I princip innebär det att varje uppdatering av Windows kommer att innehålla en komplett uppsättning av Windows och inte enbart uppdateringarna. Det skall heller inte ta upp mer plats än idag då man skapat en helt ny komprimeringsteknik som skall användas som även kan komprimera binärfiler väldigt hårt.

Rita-S
6/15/15, 11:39 AM
#3

de flesta datorer förinstallerat med Windows från en datorproducent (Asus, Acer, HP etc) brukar ha en dold recoverypartition på hårddisken. Denna partitionen ersätter de cd/dvdskivor som brukade följa med i "gamla dar",  och datorprodusenten har satt i hop denna att innehålla Windows, alla drivrutiner som behövs, samt även alla de datorprogram de skickade med datorn. De har även programmerat den att igångsättas när man trycker en spesifik tangent medan datorn starter upp (exempelvis brukar HP ofta nyttja F11 tangenten till detta), vilken tangent brukar variera litegrann. det blir lite enklare för mig att leta reda på det om du berättar vad din dator heter, det brukar finnas på de olika supportsidor vilken tangent som gäller ser du. 

Med en sådan partition återställs Datorn helt tillbaka till så som den var när man tog den ut ur lådan första gång, en hel reinstallation som även innebär att formattera ochr ensa hårddisken helt. De brukar inte vara så svåra att använda med, det brukar vara rätt nogranna instrukser om du bara tar dig tiden att läsa det som dyker upp på skärmen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnnaHelgesson
6/23/15, 4:05 PM
#4

Datorn är en Packars Bell Easy Note. Köpt för 3 år sedan har jag för mig. Det är Windows 8 på datorn.

Rita-S
6/23/15, 4:30 PM
#5

Det verkar som Packard Bell har användt två olika varianter av tangenter man trycker för att starta upp återställningspartitionen. 

Antigen: 

Stäng av datorn. 
Slå på datorn och börja omedelbart trycka fler gånger snabbt på F11 tangenten medans datorn håller på starta upp 

Eller om den varianten inte fungerar prova denna: 
Stäng av datorn. 
Slå på datorn och omedelbart håller du nede ALT tangenten medan du trycker många gånger snabbt på F10

Programmet skall heta Packard Bell Recovery Manager, så om du ser denna poppar fram vid ena v dessa två är du i gång med datorns återställning. 

Nu råkar denna länken vara på engelska, men den visar med bilder hur det kan se ut när du håller på: 

http://knowhow.com/article.dhtml?articleReference=146&country=uk

Här är Packard Bells egna supportsida, men jag tyckte den över var smidigare när man kanske inte gjort sådan förut:

http://packard-bell-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/29925/~/use-packard-bell-recovery-management-to-restore-your-system-or-create-recovery

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: