Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1703 ggr
[Trickhunden]
2015-06-25 10:59

Beställning via nätet

Förlåt för att detta kanske inte var rätt ifokussida men visste inte vilken jag skulle vända mig till. 
Förra veckan beställde jag ett paket från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån innan, men då valt utlämningsstället. Denna gång valde jag hemleverans för att testa om det funkade smidigt och snabbare då deras leverans är ibland 6-7dagar lång. 

Jag fick då ett sms tidigare idag från ett nummer som skrev att jag skulle svara inom 3 timmar om tiden 18.00-22,00 passade mig för leverans. Jag blev upprörd då jag tyckte det var nästan utpressande att skriva att man endast har en viss tid på sig, därför vägrade jag svara och ringde istället upp numret de skrev i smset om man hade frågor, det gjorde jag dock från oberoende telefon (hemtelefon) Jag kom till någon ''Bring Express bla bla'' och jag sa då klart och tydligt att jag först och främst undrar om de skickat smset, han svarar då lite luddigt ja och att han kan se att mitt paket är påväg (han nämnde hemsidan den var ifrån) och att jag kunde godkänna nu när den kunde komma. Jag sa okej och la på. Direkt efter kände jag mig dum och tänkte tänk om det här inte är bring, så jag valde att ringa upp dem från hänvisningar från deras sida. 

3 fel växlingar senare då de svarade ''jag ska skicka dig till henne istället..'' och så skickades jag fram och tillbaka mellan dem hamnade jag hos en tjej som jag återigen nämnde numret ifrån och frågade om det kom från dom. Hon svarade bara lite snabbt ''jaja'' och jag frågade om min leverans, där kunde hon se att den ändrats av den första killen jag pratade med, då tänkte jag ändå skönt då var han väl från bring då. 

Samtidigt sa jag till henne att jag tycker de har väldigt otrygga tider, jag som ensam tjej vill inte gå och öppna dörren till en okänd man kl 22.00 jag vet ingenting om deras leveranser, de har ju inte direkt gett mig den bästa kundservicen. När jag nämnde att jag tyckte de skött det hela illa med ett sms som inprincip sa ''vi kan komma 22.00 svara inom 3 timmar!!'' tyckte det hela kändes oseriöst. Det var därför jag från början trodde det var lurendrejeri för smset såg så fel ut, inte alls professionellt. 

och tillslut är då min fråga både, har detta hänt er?? Det är somsagt första (och sista!!) gången jag beställer hem om det ska komma män hem kl 22 som jag inte ens vet vilka dom är, en vanlig dagtid måste väl finnas? Hoppas inte smset var lurendrej och hoppas inte jag råkar ut för något nu, både kille 1 som jag ringde via numret i smset och tjejen jag ringde via deras nummer på internet gav samma information. 

Vet inte om man får lägga upp nummer här skriv isåfall så kan jag väl skriva dem antar jag.

//orolig tjej

Annons:
Kaj
2015-06-25 11:11
#1

Tiden är nog satt till att vara en då människor kan vara hemma utan att behöva gå tidigare från jobbet.
Detta är inte ovanligt från många hemleveranser. mer exakt tid än 3 timmar kan du nog inte förvänta dig då du inte är ensam kund som skall få paket utan de tar en hel drös i samma område under denna tid.

Jag antar att du hade valet att säga nej till tiden och be om en annan tid.

teddykaniner
2015-06-25 11:13
#2

Tycker inte det verkar konstigt alls. De har ju flera leveranser så de kan inte dela ut alla samtidigt. Här där jag bor meddelar de aldrig före de kommer, de bara knackar på och get paketet och vill ha en underskrift så att de får bekräftelse att de levererat paketet. Dock kommer de endast dagtid, kanske för att jag bor i en liten stad och städerna runtomkring är små de också, så de behöver väl inga kvällsjobbare. Att du känner dig osäker tycker jag låter konstigt, den här postmannen eller kvinnan delar ut paket åt tusentals olika personer och det tar bokstavligen mindre än en minut. De ber inte om att komma in, de knackar på och ger dig paketet och ber om en underskrift (iaf här) och sedan drar de. Jag kan lova dig att de känner INTE annorlunda just när de står utanför din dörr än när de står utanför någon annans dörr, du är bara en i mängden för dem. Dessutom vet du ju ungefär när de skall komma. Att de bestämmer tid är ju för att veta att du är hemma och kan ta emot paketet, om de måste komma fler gånger blir det ju extra jobb för dem.

Med vänlig hälsning,
Jenny

mikkan01
2015-06-25 11:20
#3

Då jag själv jobbar med detta så vet jag att det förekommer, grejen är att har du valt hemleverans så ska du vara där och kvittera, det kommer komma någon som ringer på din dörr mellan de tider dom jobbar. Att du ska svara inom en tidsram är ju för att du ska få ditt paket den angivna tiden, att åka runt och plinga på dörren när folk inte är hemma tar mycket onödig tid för båda parter. Det är helt enkelt smidigare att slänga iväg ett sms som den berörda kan svara på när den har tid för att bekräfta att den är hemma.

När man beställer på vissa sajter så kan man också lämna ett litet meddelande om vilka tider som passar, de flesta är inte omöjliga att ha och göra med. Vet att man kan göra det där man spårar paketen också på vissa ställen.

~mikkan

beem
2015-06-25 16:59
#4

Så går de flesta hemleveranser till.  Transportföretagen kör ut till vissa adresser under en viss tid och ska då lämna gods hos flera mottagare. Därefter ska de kanske till text norra delarna av sta' n och då för de mottagarna där  andra lev.tider.

Även stora leverantörer som tex IKEA gör på samma sätt. Inget konstigt alls.

Kolla hemsidan där du beställt så står det säkert vem som kommer  att lev. dina varor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Martin
2015-06-28 21:37
#5

Jag kan förstå din oro samtidigt som de är så det går till med hemleveranser generellt. Jag tror inte du hade blivit mindre orolig om en okänd man ringt dit och frågat om du var hemma. Generellt är de flesta inte hemma dagtid och det är väl därför hemleveranser oftast sker kvällstid (och jag som jobbar mycket kväll sällan väljer hemleverans).

Hoppas det löste sig och att du fick dina grejor.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: