Annons:
Etikettfildelning
Läst 1943 ggr
annlen68
2015-06-25 17:06

Hur för jag över från usb-sticka till mobil?

Jag undrar om någon på ett mycket enkelt och pedagogiskt sätt kan beskriva hur jag för över filer från en usb-sticka (Kingston) till min smartphone (sony xperia) ?

Jag satte usb-stickan i ett uttag i datorn och där kan jag utan problem öppna filerna. Anslöt samtidigt mobilen i ett annat uttag men kommer inte på hur jag ska göra själva överföringen.

Behöver hjälp! 🤔

Annons:
Veda
2015-06-25 19:59
#1

Går det inte att dra över i utforskaren? Alternativt kopiera till (i menyn).

deeman
2015-06-26 08:34
#2

#0
Jag antar att luren har Android som OS. Om så är fallet, så vill jag tipsa om en applikation som heter "AirDroid" vilket gör att du snabbt och enkelt kommer åt din telefon, trådlöst och via en webbläsare. 

AirDroid - https://www.airdroid.com

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2015-06-26 09:05
#3

När du stoppar i telefonen i datorn USB uttag så skall den dyka upp som en enhet i utforskaren. Problemet är väl snarare att du skall veta var på telefonens minne du skall kopiera filerna. Det är ännu mer komplicerat om du även har ett externt minneskort i telefonen för då har du i princip 2 ställen (internt minne och externt minneskort) att kopiera filerna till.

Men allt är inte nattsvart för dig.
De flesta leverantörer gör det enkelt för användarna genom att man tagit fram ett speciellt program som man kan starta. Det programmet har då en del där du ser din dators olika enheter och filer och den andra är automatiskt inställd på din telefon. Du behöver alltså inte tänka på var någonstans i telefonen du skall kopiera till. Bara markera filer på din dator och välj överför till telefonen så påbörjas jobbet

Sonys program för detta är Media to Go som hu hittar här om du inte redan har det.

OBS!
Är det musikfiler skall man också i förhand se till att tagga dem korrekt (Artist, Album, Låt, Låtnummer etc). Även om du delat upp dina låtar i olika mappar på din dator och för över dem till mappar i telefonen så fungerar det inte så. Telefonen läser taggarna i varje fil och sorterar därefter in dom som album, artister etc.
Antingen kan man tagga låtarna själv (vilket är jobbigt om man har många eller så låter man något program tagga upp låtarna åt dig. Ex sp har Windows Media Player denna funktion inbyggt. Bara konfa WMP att ta med din mapp eller dina mappar med alla dina låtar så kommer WMP att i bakgrunden gå ut på nätet och hämta hem information om alla låtar.
Det finns även en uppsjö av andra program som gör detta automatiskt åt dig
Ex Sonys Media Go program (se ovan) gör detta åt dig om du vill. Du kan då välja hur den skalltagga, lägga upp spelllistor mm.

annlen68
2015-06-26 12:28
#4

Ska prova vidare med era förslag. Lyckades inte alls igår kväll 😕

Kaj
2015-06-26 13:00
#5

Om du går till Media Go sidan så kan du växla till svenska uppe till höger i menyn (där står Eng nu)

annlen68
2015-06-26 19:20
#6

#3 #5  Tack så mycket för ditt tips om Sonys gratisprogram Media Go!!  Efter mycket "om och men" så har jag nu lyckats tanka över samtliga filer till min mobil !😃  Har ju aldrig fört över från usb till mobil förut; men nu kan jag det 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: