Annons:
Etikettwindows
Läst 1344 ggr
LCHFtravaren
2015-06-26 16:58

Datorstrul

Jag behöver lite hjälp för just nu skulle jag vilja kasta ut datorn! OK, den är runt 5 år eller så men den har ju fungerat klockrent!

OK, så då jag hade en för liten SSDdisk har jag fixat en ny på 240 GB samt även köpt nya minnen. Datorn hittar minnena och SSD utan problem så har gjort en clean install av Win 7 Ultimate - äkta licens. 

Win är aktiverat och uppdaterat enligt konstens alla regler (för det fungerar) men… oavsett vilket program jag ska köra så kommer det upp att fel har inträffat. Samtliga fel är något  med StackHash och trots att jag sökt så hittar jag ingen lösning bara att jo det finns problem med det.

Så, vad ska jag göra?? Följande har jag: (Och även om jag kanske tänkt skaffa ny lite längre fram så har den ju fungerat klockrent så tänkte vänta lite till.)

ASUS P7P55D- E Pro, P55 Socket -1156
Core i5 750, 2,66GHz 8 MB
Corsair Cooling Hydro H50
Corsair 8 Gb DDR3 1600Mhz
PowerColor Radeon HD 5770 1 GB GDDR5
Cooler Master 620W
240 GB SSD
I TB Samsung SP Spinpoint F3

Win 7 Ultimate 64 bit

Tacksam om någon har en lösning.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Annons:
Zepp
2015-06-26 17:16
#1

Det betyder till 99% att någon av din hårdvara eller mjukvara inte stämmer med operativsystemets funktioner!

Dvs att det letar efter minnesadresser som är tomma!

Lösningen är att byta all hårdvara.. dvs köpa ny dator med OS på.. och sen program som är utvecklade för det OS!

Alternativ två är att återställa datorn till ursprungligt skick, både vad gäller hårdvara och mjukvara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MagArne
2015-06-26 17:16
#2

Kan du ta en bild på felmeddelandet och visa oss?

[Jens]
2015-06-26 17:18
#3

Vad får du för kodfel? Brukar vara kombination med bokstäver och siffror.

LCHFtravaren
2015-06-26 17:50
#4

Hej!

Så här såg det ut:

Problemsignatur:
Programtidsstämpel: 546a5670
Namn på felmodul: StackHash_d861
Modulens version: 6.1.7601.18869
Tidsstämpel för felmodul: 556366f2
Undantagskod: c0000374
Undantagsförskjutning: 00000000000bfc22
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare information 1: d861
Ytterligare information 2: d86124db254e3f3b0a0763f7337c85a3
Ytterligare information 3: abcc
Ytterligare information 4: abccca11600c4464c581ef2f10d3b633

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

LCHFtravaren
2015-06-26 18:18
#5

Jag la i den gamla SSD på 40gb och de gamla minnena på 4GB och då fungerar den som innan. Lite klent med utrymme och har bara 10gb kvar. Testade sen att lägga i de nya minnena. Fungerade också men då blev hårddiskutrymmet bara 5 GB. Slutligen testade jag att ha alla minnen i (12 gb) vilket också fungerar men nu med bara strax över 2 gb ledigt på SSD.

Jag trodde inte att RAMminnena typ speglade sig på hårddisken. Dock upptäckte jag nu att de gamla minnena har 1,65V och de nya 1.5V om det har någon betydelse. Oavsett fungerar den gamla SSD med alla minnena även om utrymmet är klent. Inga felmeddelande alls.

Den nya SSD är denna  http://www.inet.se/produkt/4304752/ssd-240gb-ocz-arc-100  och med den kommer det felmeddelande som ovan oavsett minne.

Kanske lösning är att installera om Windows igen? Ibland kan det fungera?

Enligt ovan testade så verkade det iaf inte vara något hårdvarufel med den gamla SSD/minnen men det kan ju vara så att den nya SSD inte fungerar.

Kan det förresten vara så att lösningen är att jag inte ändrade porten i moderkortet från 3.0 som den gamla SSD har till 6.0 som den nya har?  (Moderkortet har både och)  Får testa det och se om det kan hjälpa.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Zepp
2015-06-26 18:35
#6

Stackhash är vad jag förstår en dump av minnesadressen där felet uppstått!

Oftast handlar det om drivare eller hårdvara som inte är kompatibel med OS!

Dvs felmedelandet säger inget om felet, bara var minnesadressen är.

Dvs felet är okänt för OS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LCHFtravaren
2015-06-26 18:44
#7

# 6 Jag förstår det.

Det är därför jag testade med gamla SSD och de gamla samt de nya minnena. Det fungerar som sagt alldeles utmärkt. Alltså om det nu är ett hårdvarufel så måste det vara den nya SSD som inte fungerar/ inte fungerar med datorns övriga komponenter.  Men,  man kan ju då fråga sig vad det är den inte fungerar med.

Btw så löste det inte problemet att använda 6.0 GB/s istället.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Jens]
2015-06-26 19:05
#8

Hmm, utifrån den information (stackhash) du delade med dig så hittade jag att problemet skulle ligga hos din hårddisk och rekommendationen är att köra sfc /scannow. 

När du kör igenom hårddisken, får du något problem då? Du vet att man kör sfr /scannow via kommandotolken?

Zepp
2015-06-26 19:09
#9

Ju mer minnen ju större virituellt minne på disken?

Testa att sätta det manuellt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHFtravaren
2015-06-26 19:44
#10

Nu har jag kört igenom disken.  Kontentan var:

Skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras. Information finns i CBS.  Så kollade CBS men det är bara en himla massa siffror.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

LCHFtravaren
2015-06-26 20:03
#11

Så klart #9 Det borde jag ha tänkt på. Ska ändra det genast och se om det hjälper.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Jens]
2015-06-26 20:09
#12

Sedärja LCHFtravaren, vad mycket info man kan få utav stackhash 😉 Glad att jag kunde hjälpa till….

LCHFtravaren
2015-06-26 20:20
#13

Efter att ha satt minnet manuellt istället för 12 som det stod på har jag nu 11 GB kvar på den gamla SSD.

Den nya SSD får nog åka tillbaka till affären. Det kanske inte är hela problemet med skadade filer men eftersom jag inte får det att fungera så får man ju anta att det är det som är felet.

Tack för all hjälp hittills. (Men 27 tums skärmen som jag också köpte fungerar iaf kanon 😃)

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Annons:
LCHFtravaren
2015-06-28 17:51
#14

OK, tänkte ge det en chans till att fixa eftersom scannow efter ominstall ser bra ut.

Så, jag har tidigare med den gamla SSD haft AHCI-Mode på 3.0GB/s

Nu med den nya har jag idag (missat det innan) ändrat så den sitter i 6,0GB- porten istället.  Installerade Win igen, (Nu vill den dock inte ta min licensnyckel - har givetvis äkta - men det får jag lösa sen)

Installerade Toolbox för SSD, körde smart för att kolla men inga fel. Uppdaterad till senaste firm. Ser bra ut hittills men allt är ju inte uppdaterat än, eller installerat.  Iaf med Toolboxen upptäckte jag ju att den inte var AHCI-mode. Så kollade Regedit men det är grönt - kollade sen BIOS men den är också SATA =AHCI. Däremot kan jag inte hitta SSD i Bios mer än på BOOT. Det står att alla SATA- bortsett från DVD är lediga.

Förslag på vad jag ska göra för att hitta SSD i bios igen så jag kan få den i AHCI.

Tack för hjälpen!

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Zepp
2015-06-28 18:10
#15

Låter lite som om det inte finns stöd för din mode?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHFtravaren
2015-06-28 18:18
#16

# 15 Varför har det då fungerat med annan SD i fem år?

Och jag har provat att ha den nya SSD i 3.0porten det fungerar då med AHCI och den gamla SSD fungerar i 6.0porten med AHCI trots att bios inte hittar den.

Ingen disk hittas i 6.0 porten men de fungerar ändå.  Båda hittas i 3.0. Så, jag tycker det känns som om det är en inställning någonstans som jag inte gjort.  Den gamla SSD är bara 3.0 men fungerar som sagt även i 6.0.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

LCHFtravaren
2015-06-28 18:33
#17

Uppdatering: iFokus är bra för då ser man hur man skriver och var man har felet.

Var så klart en inställning inte i den allmänna SATAkonfig utan i den specifika SATAkonfigen för 6.0 som jag inte ställt in på  AHCI. Så problemet löst - som för övrigt låt under en inte alltför logisk rubrik.

(Lite märkligt att den gamla SSD fungerade utan den ändringen men nu är det fixat.)

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Zepp
2015-06-28 18:36
#18

Låter mer o mer som ett problem i BIOS som inte stöder din nya disk?

Jag är inte fena av att begripa olika protokoll och funktioner.. däremot är jag fena på att få saker att fungera genom att testa olika inställningar.. och dra slutsatser från vad som händer.

Om BIOS inte stöder din nya disk så får du antingen köra den som något annat,, det är i datavärlden inte en fråga om mekanik.

Och ditt moderkort är trotts allt fem år gammalt.

På fem år har multipla nya protokoll utvecklats som antagligen ditt BIOS inte känner till?

Har du kollat din BIOS-tillverkares sida?

Om de har nya uppdateringar.. för nya protokoll/hårdvaror?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHFtravaren
2015-06-28 18:48
#19

#18 Nu när jag fått det att fungera ska jag faktiskt gå vidare med att eventuellt uppdatera BIOS. Jag vet att det finns men har bara inte gjort det iom att allt har fungerat så har jag inte tyckt det var nödvändigt men nu kanske det är dags för en förändring.

Det som är intressant är ju att nu när jag hållit på med det ett tag kommer jag ihåg hur kul det var att bygga och klocka underverken. Men sen tar annat fokus i livet och man glömmer allt man kan eller har gjort.

Blir nog att bygga ihop nåt nytt spännande under hösten. Köpa färdigbyggd dator kommer jag iaf inte att göra.

Tack för hjälpen!

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Zepp
2015-06-28 18:57
#20

Det var några år sedan jag själv byggde ihop något, det var intressant och lärorikt.. men tog tid!

Speciellt kunde det ta en helg att hitta problemet med en enskild hårdvara.

Jag har väl fått den erfarenheten och självbekräftelsen jag behöver.. så numera köper jag färdigt med OS o hela kittet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LCHFtravaren
2015-06-28 19:21
#21

För mig handlar det inte om självbekräftelse utan mer om att det är kul att hålla på. Visst, när man höll på kunde man ju känna sig glad att det fungerade och ge sig själv en klapp på axeln men nu handlar det nog mer om att veta vad man får och själv bestämma vad man vill ha.

OK, man kan ju plocka ihop delarna och ha butiken sätta ihop det så slipper man bekymret iofs.

Men det är klart, vi är alla olika på vad vi tycker är självbekräftelse eller på hur vi får det…

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[VSK]
2015-06-28 19:33
#22

#14

Om du uppdaterar firmware på en SSD, så är det rekommenderat att blåsa den samt installera om OS för maximal prestanda.

För att kontrollera om ditt Windows har ACHI aktiverat så öppnar du cmd som admin och skriverfsutil behavior query disabledeletenotify och trycker enter.

Får du svar 1, så är ACHI avstängt. Får du 0 så är den aktiv och på.

Är ACHI inaktivt, så skriv detta fsutil behavior set disabledeletenotify 0i cmd och tryck på enter och starta om burken 🙂

LCHFtravaren
2015-06-28 19:44
#23

# 22

Tack för ditt svar.  Nu har  jag sett att AHCI är aktiverat på alla sätt och vis.

Visste inte det om att installera om men på den nya är det ju en clean install efter firmware så där är det grönt. På de gamla som jag också uppdaterade så ska jag däremot göra det då  jag ska ha den som backup.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Upp till toppen
Annons: