Annons:
Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
AnnaHelgesson
2015-07-01 20:01

Ny dator, tips?

Behöver införskaffa mig en ny dator men då jag inte är så varm i kläderna om allt vad som rör en dator och vad man behöver för någon så vill jag gärna rådfråga.

Jag fotograferar väldigt mycket och behöver en bra dator att jobba med. Har väl förstått så mycket som att jag behöver en i5 eller i7 processor och gärna flerkärnig? (Vad nu det är vet jag inte, men är det bra ska jag ha det ;)) bra med minne (även om jag ska ha en extern hårddisk) & självklart ett bra grafikkort, men hur man känner igen ett bra eller dåligt grafikkort vet jag inte.  Är det något annat man ska tänka på? 

Prisklass runt 6000 med omnejd.

Har kollat på elgigantens rea och hittar denna, kan det vara något?
Skriv gärna vad det är jag ska kolla efter, exempelvis: i7 processor, dual core el så. Jag kommer väl åka in till elgiganten och kolla/prata med butikspersonal under veckan men vill som sagt gärna bli lite varmare i kläderna så det iallafall låter som om jag vet vad jag pratar om och vad jag vill ha 😃

Annons:
[VSK]
2015-07-01 20:26
#1

Både i5 och i7 är flerkärniga. Skillnaden den emellan är att i7 har virtuella kärnor oxå, sk Hyperthreading. 

Datorn du länkar till vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Det är ju svårt att få allt bra för de pengarna. 

De grejer som ligger i underkant där är upplösningen på skärmen. 1366x768 är ingen höjdare, speciellt om du skall hålla på med bildredigering. Men allt är ju relativt. Sen så är det synd att datorn inte hade en SSD istället för den hårddisken som sitter i. Dels för prestandans skull, dels för batteritiden samt värme.

Batteritiden är inget vidare. Det står att den skall klara 6 timmar, men klarar den 3 timmar vid normalt användande så är det nog mera nära sanningen. -beroende på vad man gör förstås.

Synd att det bara var 6 GB ramminne, men det är ju som det är. Beroende på vaddu kommer göra och om det är grafikhungrigt så kommer den där stackars hårddisken få jobba.

Grafikchipet lånar ju arbetsminne oxå.

Så det är svårt att varken säga bu eller bä, då priset är ganska lågt ändå. Jag personligen hade aldrig köpt den datorn för de pengarna.

AnnaHelgesson
2015-07-02 12:29
#2

Hm, okej. Då känns den inte så himla bra ändå med andra ord. Vad kan du rekommendera för ngt då? Jag är ändå inget proffs och jobbar med det på heltid så det behöver inte vara värstinggrejerna! Så frågan är ju om den duger för det jag ska göra, eller ska man kolla på exempelvis en sån här http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59441009/lenovo-y50-70-15-6-barbar-dator-gaming ?

[VSK]
2015-07-02 12:40
#3

#2

Den datorn är så mkt bättre än den första du länkade till. Har du råd så köp hellre den 1000 ggr om än den första.

Nu är det ju omöjligt via spec veta hur skärmen är, men är nog bra. Tänkte mest på reflektioner och färger. Den har nog garanterat lite sämre batteritid än den första då vi pratar helt annan prestanda nu. Men å andra sidan så har du ju adapter. Finns nog större batteri att köpa med om du skulle behöva det.

Den datorn skulle jag nog trivas ypperligt med m jag hade. 

Finns ju hur många datorer och tillverkare som helst så det finns ju hur många utbud som helst. Nånstans måste man dra en gräns. Inget svårt att köpa en bärbar för 20.000:- om det är så. 

Du kommer garanterat bli nöjd med denna maskinen.

[VSK]
2015-07-02 12:42
#4

TS igen. Den första datorn har 1366x768 i upplösning på en 15.6" skärm och jag kan garantera dig att du ej vill hålla på med bildredigering på en sån skärm.

AnnaHelgesson
2015-07-02 16:29
#5

Tack! Det lutar väl åt den andra, "speldatorn"! Känns bättre att köpa ngt ordentligt direkt! Tack så mycket för dina ord :)

[VSK]
2015-07-02 19:05
#6

Vassego 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: