Annons:
Etikettwindows
Läst 4853 ggr
Martin
2015-07-31 00:52

Svartskärm/bildskärmsprobl i win10

Installerade Windows 10 idag och allt verkade ha gått bra. Bortsett från att skrivbordsytan bara var ca 70% av skärmytan (23"skärm). Tänkte att det borde vara upplösningen och hittade ingen bättre än 1280x två olika alternativ. Har för mig jag körde 1920x?? Innan. Fick iaf besked om att starta om och efter det får jag bara svart skärm. Kan se muspilen flyttas så i någon form är jag "inne", ser också windowsloggan under uppstart. Tips på hur man gör en "felsäker" start eller annars löser det? Högerklick med musen hjälper inte

mvh Martin

Annons:
[VSK]
2015-07-31 08:24
#1

Låter ju som grafikdrivisarna kraschat. 

Händer det nåt om du kör Windowsknapp + nedpil?

Martin
2015-07-31 13:02
#2

Ja något lär det ju vara med grafiken. Händer tyvärr inget med windows+nerpil. När jag startar datorn ser jag först en logga för moderkortet precis som det varit förr och sedan kommer windowsloggan. Sedan svart skärm där jag kan se muspilen och röra den, men högerklick eller vanligt klick så händer inget. Det borde vars en inloggningsruta här?

mvh Martin

[VSK]
2015-07-31 14:22
#3

Vet inte vilken slags dator du har, men har du en stationär dator med inbyggt grafikkort så prova att sätt skärmkabeln där. 

Windows Installer funkar ju normalt inte i felsäkert läge, så jag tror inte det är lönt för mig att försöka hitta nån lösning där. Vissa fel är ju så krångliga så det går 10 ggr fortare att installera över OS på det gamla.

Men du kan testa detta iaf.

Starta datorn i felsäkert läge med kommandotolk.

Skriv rstrui.exe i kommandotolken och tryck sedan på Retur. Då skall du hamna i systemåterställningen om allt går som tänkt.

Martin
2015-07-31 20:32
#4

Tack för hjälpen VSK! Vet inte riktigt vad felet var men jag bytte bort för bildskärmen och vips funkade det. Det har ju dock funkat tidigare med andra porten. Är osäker på om det kan vara så att grafikkortet har två portar för skärmar och det av någon anledning bytts vilken som är huvudport?

Hur som helst, nu funkar det och på köpet är upplösningen som jag vill ha den också.

mvh Martin

Martin
2015-07-31 20:32
#5

Någon admin får gärna ändra rubriken till "löst".

mvh Martin

[VSK]
2015-07-31 20:38
#6

#4

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: