Annons:
Etikettwindows
Läst 5501 ggr
LinaLj
2015-08-03 16:53

Ljudet fungerar inte med windows 10

Efter jag installerade Windows 10 på gammellaptoppen som fungerat perfekt på windows 7 så fungerar inte långre ljudet, varken de inbyggda högtalarna eller om man ansluter hörlurar.

Jag har uppdaterat drivrutinerna och enligt enhetshanteraren ska det inte vara något fel på ljudkortet utan det är installerat och har de senaste drivrutinerna. Vad har jag missat?

Annons:
[VSK]
2015-08-04 06:29
#1

Tror inte du har missat nånting. Är ljudkortet korrekt installerat med rätt drivrutiner så antar man att det skall funka.

Hittade Windows drivrutinerna vid installationen? Eftersom du skriver att du uppdaterat de så får jag anta att det är så. Har du kollat så att det är samma version nu på drivrutinen som du installerade? Default så laddar Windows 10 ned drivrutiner och vill du ha en annan drivrutin så får du stänga av den funktionen och sen installera manuellt.

Finns egentligen inte så många olika saker som kan fela. 

Ej kompatibla drivrutiner
Bugg
Volymkontroll på noll/inaktiverat ljudkort/krets.

Exakt vilken dator har du?

LinaLj
2015-08-05 08:45
#2

Windows installerades utan problem eller felmeddelanden och drivrutinen finns uppenbarligen där. Jag har aldrig laddat ner en drivrutin manuellt för ljudet utan det har alltid funkat med det windows har.

Volymkontrollen är påslagen, alla enheter är aktiverade enligt kontrollerna.

Det är en Dell latitude e5500 så den har ju ett par år på nacken men jag använderden för att titta på tv på övervåningen så ljudet är ju en viktig del :).

[VSK]
2015-08-05 09:45
#3

Det står bara så här: 

Product not tested for Windows 10 upgrade

Dell has not confirmed that this product can upgrade to Windows 10. Some drivers, firmware, applications, and connected devices may not work as you would expect.

http://www.dell.com/support/home/us/en/19/product-support/product/latitude-e5500/drivers

LinaLj
2015-08-06 13:33
#4

Efter ett par dagars felsökande och problemlösnings letande så gick jag helt enkelt tillbaka till win 7 och nu funkar den perfekt igen 😃.

[VSK]
2015-08-06 20:29
#5

🙂

Upp till toppen
Annons: