Annons:
Etikettövrigt
Läst 1370 ggr
Fridaaaa
2015-08-12 16:34

Rengöra tangentbord bäst?

Hur rengör man tangentbordet på bärbar dator bäst? och mellan tangenterna?
Helst inget medel eller så man måste köpa hem utan som finns lite överallt att få tag på/använda :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2015-08-12 17:39
#1

Det beror lite grann på hur grundligt du behöver göra rent. För det mesta räcker det att skaka datorn med tangentbordet uppochner och borsta mellan tangenterna med en lagom mjuk borste.

Om du har kladd som behöver tas bort, som läsk- eller kaffespill, smörgåsar och sådant, är det bäst att plocka av alla tangenthattar och göra ren separat. Det som är under kan du göra rent med lätt fuktad trasa. Mikrofiber funkar bra, men också andra trasor funkar.

Några särskilda medel behövs inte, men när jag säger "lätt fuktad" betyder det att det inte får drypa om den, utan den ska bara vara lätt fuktad.

Tangenthattarna brukar vara lätta att pilla bort, bara lyfta rakt upp. Man kan behöva bända lite, men man ska inte använda mycket våld. Sedan trycker man bara dit dem igen på sina platser när man är färdig med rengöringen. Själva hattarna kan man göra rena med diskmedel.

Innan man börjar plocka av dem är det lämpligt att ha en bild på hur tangentbordet ser ut, gärna utskriven på ett A4. Det blir lättare att få dem på rätt plats då.

[VSK]
2015-08-12 19:53
#2

En liten varning bara gällandes plocka bort tangenterna på en bärbar.

Beroende på vilken dator så klart, så sitter chassits (undersidan) låsning under tangenterna. Det kan vara små byglar. Dessa kan gå sönder om man tar bort tangenterna. Alltså inte själva byglarna men väl infästningen för byglarna.

Så det är inte så bara att bända och trycka tebax.

Ladydragon
2015-08-13 02:08
#3

#2 instämmer saknar bland annat escape tangenten på min bärbara dator efter provat tricket plocka bort tangenter för o rengöra dom 😕 trodde dumt nog att det va likadant som på ett externt tangentbord

själv rengör jag med vanlig handsprit så blir det verkligen rent 😛👍

Fridaaaa
2015-08-13 08:14
#4

Märkte att mina inte gick så lätt att ta bort så där gick det i stöp :( Hade verkligen behövt komma mellan tangenterna :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2015-08-13 10:18
#5

Om tangenterna sitter ordentligt fast kan man dammsuga, helst med borste, men man kommer inte åt att få bort eventuellt kladd.

Fridaaaa
2015-08-13 10:24
#6

#5 Är inget kladd utan bara damm och sånt som samlas.
Dammsugan kommer inte åt xD Har ingen med borsta :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: