Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 3024 ggr
_Fisken
8/17/15, 11:38 PM

Linux Mint 17.2

Min HP är på fläkt-service. Utan dator!!! Hade en gammal HP från 2007 med 1Gig RAM o dubbla intel-processorer på 2.0GHz. Seg som attan med XP som operativ. Startade den. Läste ner nya virusdef. Sen började den scanna hela HD. Dubbelsuck. Tröttnade ur fullständigt på den och sopade ren den med en clean install av Linux Mint 17.2 från USB-sticka.
Den är nu, efter lite handpåläggning, riktigt trivsam! Fullt användbar och dessutom snygg layout. Ska jaga rätt på lite mer RAM så blir denna en kär trotjänare.  Det är inte alltid helt lätt att installera program på den som inte följer standardinstallationerna (det följer med ett bibliotek med program).

Problemet är att den ibland kör hårddisken mycket. Eller om nåt script på nån sida spårar ur. Gmail hade nåt hyss för sig så jag fick lov att manuellt stänga av datorn - brutalt. Har också stängt av den automatiska uppdateringen som kollade installeringarna var 30:e minut. Den kontrollen kör jag manuellt när jag gör nåt annat…men som sagt, nu har den lugnat ner sig och är följsam och känns helt ok.

Annons:
[VSK]
8/17/15, 11:43 PM
#1

Även om burken är gammal, så har du ju ändå dubbelpropp 👍

[VSK]
8/17/15, 11:45 PM
#2

Pentium Pro?

_Fisken
8/18/15, 5:47 AM
#3

Intel Centrino Duo står det på en klisterlapp på datorn.

Utskrift från "sudo lshw"

 description: CPU
  product: Intel(R) Core(TM)2 CPU         T7200  @ 2.00GHz
  vendor: Intel Corp.

[VSK]
8/18/15, 6:56 AM
#4

Där ser man.

_Fisken
8/18/15, 7:09 AM
#5

Det säger mitt inte så mkt faktiskt…

[VSK]
8/18/15, 7:12 AM
#6

Jag trodde bara i min värld att det var Pentium Pro och sedemera Xeon man kunde köra med dubbla proppar (eller mer) av Intels sortiment.

Annons:
_Fisken
8/18/15, 7:42 AM
#7

Aaa….ja, man lär sig nåt nytt varje dag.

[VSK]
8/18/15, 7:47 AM
#8

Ja, så är det ju och det tackar man inte nej till 😃

Inkanyezi
8/20/15, 7:52 PM
#9

Jag har Mint 17-2 på tre maskiner, och det funkar väldigt bra. Två av dem har Cinnamon skrivbordsmiljö och en har Mate. Alla utom den senaste, en laptop, är gamla burkar som har tagits över från folk som graderar upp. Burken jag sitter på här är en fyrkärning AMD, de andra är tvåkärniga Celeron.

Jag har haft Mint ett par år nu, och det ser ut som om jag fortsätter med det.

[VSK]
8/20/15, 7:58 PM
#10

Jag kan absolut säga att jag inte kan nånting alls om kärnan Linux och alla dess olika grafiska miljöer, men vad jag förstått så är det AMD cpu man skall ha om man kör med LInux-kärnan.

Jag är inte riktigt säker nu men har för mig det gällde Open GL eller nåt sånt 🤔

_Fisken
8/20/15, 9:30 PM
#11

Jag har MATE. Dual core.. Är överraskad positiv trots något klen hårdvara. Chrome funkar inte. Firefox går bra om inte för många tunga sidor. Försöker hitta nån bra ad-blocker. Möjligtvis prova Opera med kompression.

Inkanyezi
8/20/15, 9:33 PM
#12

Stoppa i mer minne om du kan, så blir den säkert piggare.

Bogey
8/25/15, 2:15 PM
#13

Att den tuggar hårddisk beror nog förmodligen på den lilla mängden minne. Den swappar saker till och från hårddisken för att frigöra arbetsminne till det du gör just för tillfället vilket tar tid och gör datorn seg.

Kan man inte addera mer minne så ska swap-utrymmet ligga på en egen swap-partition för bästa prestanda. Då kan rådata utväxlas med hårddisken utan att gå via det ordinarie filsystemet.

Annons:
_Fisken
8/25/15, 4:46 PM
#14

Jag tror faktiskt installationen gjorde iordning en swap-partition. Det som sker när det tuggas frenetiskt är att det ibland kommer upp "script not response…" bla bla. Speciellt när FB eller gmail moderna vy är uppe.  Då blir datorn ej åtkomlig. 

Dock inser jag att RAM är för lågt. Men ser hur RAM kontra växlingsfil utbyter data. Speciellt när Programhanteraren startas.  Men just det swappandet är över relativt omgående, typ 10 sek. Men när scripten(?) spårar ur kan  den hålla på lääänge.  Typ 2 dygn….ha ha

Bogey
8/25/15, 6:42 PM
#15

#14 Facebook och Gmail är i princip egna program skrivna i HTML5 som exekveras i webbläsaren så kollar du webbläsarens minnesutnyttjande före och efter du går in på Facebook eller Gmail ska du se vilken skillnad det gör. Har du dessutom båda dessa igång och kanske ytterligare nån flik igång i webbläsaren så förstår jag att det tuggar om du bara har 1 GB att tillgå.

Jag har en Ubuntuinstallation med 4GB där swap sker på en swap-fil då jag kör med krypterad partition. Även den tuggar i bland då jag är storutnyttjare av flikar i webbläsaren och förutom FB och Google så är flera av sajterna jag är inne på också skriptade ungefär som dessa.

Just nu är jag ganska nystartad och har dragit igång Gmail, FB, Yahoo och iFokus. Firefox drar just nu strax under 650MB. Några flikar till och jag är uppe i 1G

_Fisken
8/25/15, 9:07 PM
#16

Ja, jag har anat (utan att direkt ha analyserat) att de drar en hel del RAM. Det är nog lite naivt o tro man kan köra tyngre web-sidor som är skapade för 2015 års datorer på en dator från 2007 med 1G RAM. 

Jag ska jaga rätt på lite mer ram. Bör kunna komma upp i det dubbla iaf.

Upp till toppen
Annons: