Annons:
Etikettwindows
Läst 2601 ggr
annlen68
2015-08-20 10:16

Uppgradera till Windows 10 eller inte?

Bör man uppgradera till Windows 10 eller inte?  Jag är novis på området och vet inte hur jag ska göra.  Vill inte ha några problem med datorn.

Hur har ni andra gjort?

Annons:
LinaLj
2015-08-20 10:23
#1

Jag har uppgraderade alla mina tre datorer (en stationär och två bärbara) och det enda som "gick fel" var att ljudet slutade fungera på min uråldriga laptop men det var inte så konstigt med tanke på att den har mer än 8 år på nacken. På de andra två har jag inte haft några problem alls. Faktiskt tycker jag att vissa av mina spel fungerar bättre på 10:an än på 8:an.
Personligen gillar jag dessutom utseendet bättre på 10:an.

Får man problem eller inte gillar 10:an så kan man inom ramen av en månad backa tillbaka till sitt gamla os utan att behöva ominstallera allt. Det gjorde jag på min gamla trotjänare så på den kör jag nu win 7 och på de andra två 10:an.

Kaj
2015-08-20 14:49
#2

Alla kan backa tillbaka till Win7 eller Win 8/8.1 (om det var det man hade innan uppdateringen) i princip hur lång tid som helst efter.
Vid uppdateringen sparas din nuvarande version av Wiondows 7, 8/8.1 i en old katalog. Med en system restore kan du backa tillbaka till den.
Enda gång du inte kan göra det är om du själv väljer att ta bort den aktalogen för att spara utrymme på din dator.

Jag hade 8.1 och har inte haft några problem. 8.1 var snabb vid uppstart från strömlöst läge. Ca 10 sekunder innan inloggningsbilden visades.
Med Windows 10 kommer inloggningsbilden inom 5 sekunder efter att jag slagit på strömmen. Finns alltså inget behov av att sätta datorn i "viloläge" utan man kan lika väl stänga av den. Såvida man inte vill spara alla sina öppna program och sessioner förstås. Då är det viloläge som gäller men det startar upp lika snabbt.

OK jag har en SSD disk men Windows 10 känns mycket rappare.

[VSK]
2015-08-20 20:03
#3

#2

Där tror jag faktiskt du har fel. Har man inte ångrat uppgraderingen inom 30 dagar så raderas automatiskt Windows.old. Har man då ingen tillgång till installationsmedia så blir det ju lite halvjobbigt.

annlen68
2015-08-20 21:35
#4

Kan det bli en nackdel att INTE uppdatera till Windows 10?

kissidor
2015-08-20 21:42
#5

jag var lite för snabb med att uppdatera min huvudsakliga dator - jag gillade utseendet riktigt bra på win 10 men fick problem med bla klienten vmware och ett par andra saker som var lite bekymmersamma att vara utan. har backat nu och känner mig harmonisk med att allt funkar som vanligt. nu ska jag uppdatera smålaptopparna istället som jag inte behöver ha de där grejorna i 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
2015-08-20 22:54
#6

Om man även vill kunna spela lite äldre spel så verkar inte Windows 10 vara nån höjdare att ha på datorn.

"Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara.

Kopieringsskydden Securom och Safedisc spärras i Windows 10 vilket hindrar en uppsjö äldre speltitlar från att starta, däribland klassiker som GTA 3 och Battlefield 1942.

Den som vill kunna njuta av klassiker som GTA 3, Battlefield 1942 och Mass Effect bör se upp för Windows 10. Nu framkommer det att Microsoft spärrar två mycket vanligt förekommande kopieringsskydd och i praktiken sätter stopp för en stor mängd äldre speltitlar från 2000-talet."

Mer om detta finns att läsa på Sweclockers.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
2015-08-21 09:59
#7

#6

Ja det stämmer, men det handlar om säkerhet. Securom och Safedisc tilläts att rota lite väl djupt i operativsystemet och det betyder att om nån "hacker" kan manipulera dessa så har de 100% tillgång till datorn. Många speltitlar går att adda på tex Steam bara man har en giltlig nyckel så klart.

sanne62
2015-08-24 12:24
#8

jag uppgraderade för ca 2 veckor sen…allt har verkat problemfritt, tills jag igår skulle föra över foto från mobilen med bluetooth…det gick inte…jag vill nu ha tillbaks 7:an…hur gör jag rent praktiskt? bakdaterar? räcker det?

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

sanne62
2015-08-24 16:35
#9

nu har jag W7 igen, så ingen behöver svara….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Upp till toppen
Annons: