Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 3758 ggr
RuiXue
2015-08-21 07:49

Problem med installation av Windows 10

Jag har för det första inte fått appen om Windows 10 trots att jag har en inte ens två år gammal dator som kör Windows 8.1, datorn har den prestanda som krävs. När jag kör troubleshootern från Microsoft säger det att mitt windows inte är up to date, men när jag kör Windows update så finns inga nya uppdateringar, och finns det så installerar jag och startar om men problemet kvarstår. Nu inatt har jag återigen försökt med Windows 10 och tittade även i loggen över uppdateringshistorik och där står det Windows 10 (failed), så datorn har alltså försökt installera Windows 10 utan att lyckas. 

Jag blir verkligen tokig på detta! På mammas dator som bara är lite mer än ett halvår nyare än min och annars nästan identisk (jag har bara något bättre hårdvara) så var det inga som helst problem, Windows 10 installerade felfritt och kör hur bra som helst- gillar det betydligt mer än 8.1! 

När jag kollar på detaljer över min misslyckade installation säger det Code 80240020 men hittar inget hjälpavsnitt för den koden. 

Vad är det som är fel, och vad kan jag göra förutom att banka skallen i väggen i ren frustration? 🤔

Jennie


Annons:
Kaj
2015-08-21 09:10
#1

Bara lugn. Det är inget fel. Du är inte ensam. Jag hade samma problem i ca 10 dagar innan min Win 10 kom.
Appen för Win 10 fick man inte automatiskt utan var tvungen att registrea ig vilket skulle innebära att man blev lite prioriterad att få Win 10 föreandra. Men det var så många som gjorde det att Microsofts servrar ändå blev/är överbelastade så det tar tid att få Win 10 till alla datorer där ute i världen. Kommer ta mångaveckor ytterligare från dags dato kan jag lova.

Koden 80240020  innebär i regel att Windows försökt ladda ner Windows 10 men av olika anledningar inte lyckats med att få ner hela paketet. Helt naturligt eftersom Microsofts servrar är hårt belastade av nedladdningar. Windows update kommer att försöka tills den får ner en hel laddning av Windows 10 och kan genomföra uppdateringen.

Du kan göra några saker själv.
Om du tittar i Windows update och ser bland frivilliga uppdateringar. Om Skype ligger där så bocka i att installera den. Många har rapporterat att den behövs för att ge klartecken till uppgraderingen.

Du kan även manuellt rensa den del av win 10 du fått som inte är fullständig och köra windows update manuellt igen - det kan hjälpa men bäst är att sitta lugnt i båten ett tag. Om du vill pröva gör du följande. (se mitt inlägg lite längre ner där det finns en länk till ett program från Microsoft som gör allt detta åt dig automatiskt samt ytterligare några kontroller av register od). Men vill du göra det manuellt så gör du så här:

Du kan försöka lösa problemet 80240020 genom att följa dessa två steg:

1.Öppna Utforskaren och gå till mappen C:\Windows\SoftwareDistribution\Download. Radera allting här i. Markera alla filerna – [Ctrl]+[A] – och radera dem genom att exempelvis trycka [Del]. Tag inte bort katalogen Download utan bara alla filer och bibliotek i den katalogen.

2.Starta Kommandoprompten som Administratör. Öppna startmenyn, eller tryck [Win]+[Q] i Windows 8, och sök efter ”kommandotolken”. När du fått träff högerklickar du på programmen och väljer Kör som administratör. Därefter skriver du kommandot wuauclt.exe /updatenow.
vänta ca 5 minuter så wuauclt.exe har gått klart.

Nu bör du ha återställt allting så att du kan göra om hela installationen. Gå till Kontrollpanelen > Windows Update och sök efter uppdateringar. Windows 10 ska dyka upp som tillgänglig uppdatering.

Men bli inte förvånad om du återigen får kod 80240020för MS servrar är fortarande överbelastade. jag tog bort min Download mapp ett 10 tal gånger under några daga utan att det blev bättre. Till slutstruntade jag och väntade och efter ett par dagar var  Win 10 där och jag kunde starta uppgraderingen utan problem

[VSK]
2015-08-21 09:55
#2

TS, du skulle kunna prova en sak.

Starta kommandotolken (cmd) som admin. Dvs högerklicka på den och kör som admin. 

Skriv in detta och tryck på enter (du kan kopiera texten). sfc /scannow

Nu skannas din systempartition efter diverse systemfel och repareras.

Kaj
2015-08-21 16:37
#3

#2 det kan man göra för att säkerställa att man inte har problem med disken.
Men koden 80240020 är nästan alltid relaterad till att Download katalogen innehåller fel eller bara delar av en uppdatering.
MS själva har skrivit att det bara är att vänta. Men dom har även tagit fram ett litet program som man kan ladda ner och köra som rensar upp Download katalogen
Se min nästa post här under

Kaj
2015-08-21 16:41
#4

I mitt första inlägg skrev jag att man kan rensa upp och reparera sin download katalog för att försöka få in Win 10 snabbare

Microsoft har släppt ett verktyg som gör hela detta åt dig och det går på några sekunder att köra. Den analyserar din dator och om den hittar problem med din windows update - ex en korrupt download katalog så fixar den detta.
Det her WindowsUpdateDiagnostic.diagcab och du hittar det här
http://go.microsoft.com/?linkid=9830262

Spara ner eller kör direkt (spara ner är bättre för du kan använda det i framtiden om din Download mapp skulle bli korrupt.

RuiXue
2015-08-21 22:47
#5

Härligt! Då verkar det "bara" vara att hålla ut ett tag till och hoppas på att det fungerar snart! 

Är lika otålig just nu med att få Windows 10 istället, som jag var när jag bytte från Vista till Windows 7 haha

Jennie


Kaj
2015-08-22 12:17
#6

Du borde köra programmet ovan. För om Download mappen är skadad av någon anledning så fixar detta program från Microsoft det.

Annons:
RuiXue
2015-08-23 01:28
#7

Har provat att köra programmet ovan nu och det fixade några saker såg jag, hoppas på att det även löste problemet med Windows 10 installationen nu, ska testa att installera Windows 10 igen imorgon 🙂

Jennie


Upp till toppen
Annons: