Annons:
Etikettwindows
Läst 3043 ggr
beem
2015-08-31 14:47

Ändra namn på filer

Jag har ett antal filer som jag ska byta namn på.

Filerna heter tex SK Flower 01 osv upp till SK Flower 50. Jag vill ändra namnet till Flower SK 01  för att få en bokstavssorteringsortering på flower osv.

Jag kan ju byta namn på varje fil eller ändra alla till nytt namn samtidigt. 

Går det på något sätt byta på alla i ett svep så jag byter ut SK Flower mot Flower SK och låter siffran stå orörd dvs bara markera två första orden i alla filer och ändra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2015-08-31 15:21
#1

Vet inte riktigt hur du menar nu, men markerar du alla filer samtidigt och väljer byt namn, så ändras namnet på alla i kornologisk ordning.

beem
2015-08-31 16:03
#2

# Jag förstår att du inte förstår. Det var lite svamligt skrivet av mig. 🤔

Problemet är att jag vill ändra bara del av namnet. Den rätta numreringen ska finnas kvar. Den löper inte tex obruten 1- 50 utan det kan saknas nummer emellan. 

Jag tror inte det går som jag vill ha det Jag får fundera ut något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-08-31 16:10
#3

Vad är kornologisk ordning? 😂

Jag vet att det finns program för detta, för jag har själv använt såna förut när det var poppis med mp3 på datorn, men hur jag skall minnas det vette tusan 🤔

[VSK]
2015-08-31 16:13
#4

Kolla är vettja.

https://duckduckgo.com/?q=change+name+in+mp3+folder+structure

Jag sökte just på mp3 för jag är säker på att programmet du letar efter finns i nån av länkarna. Filändelsen har ju ingen roll.

beem
2015-08-31 16:28
#5

#4 Tack. Ska kolla där.

Jo du kornologisk ordning det är en ordning som ingen har.😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-08-31 16:32
#6

🙂

Annons:
Kaj
2015-09-01 11:05
#7

Ja - de finns massor av gratis program som fixar detta genom att man använder sig av regex. Dvs du skapa en regeluppsättning med matchande kriterier.
Ex kan det vara att lägga till en numrering på 2 positioner före första inledande bokstav, lägg till samma typ av numrering sist i filen, Lägg in en fast text (ex et bands namn) vid ett visst ställe i filen.
Du kan även tala o att du vill byta ordning p orden i ett filnamn. Görs normalt genom följande #2 #3, #1 - Detta skulle ge att andra ordet kommer först, tredje ordet därefter och första ordet sist som nu blir det nya filnamnet
Man väljer ett bibliotek sedan bearbetas alla filerna.
Dessa program kan även hämta in information från filen taggar. Ex om man har ett biblotek md en massa musikfiler som inte har några namn men där filernas taggning är satt på artist låtnamn, låtnummer …
Då kan man låta programmet hämta upp ex låtnummer - låtnamn - Artist. Det skulle i så fall kunna bli t ex "01 - Light  MyFire - The Doors.mp3" "02 - nästalåtnamn - The Doors" etc …

Jag använder ett sådant program men har det bara hemma så jag kommer inte ihåg vad dt heter men kan posta det när jag kommer hem.

Kaj
2015-09-01 11:25
#8

Tills jag postat namnet på mitt program vill jag tipsa om en liten väl dold funktion i Windows utforskaren.

Placera alla dina filer i en och samma bibliotek som du vill namnändra

Sortera filerna i den ordning du vill ha dom genom att klicka på någon av rubrikerna i biblioteket

Markera alla filer i biblioteket som du vill namnändra (ex ALT+a för alla filer)

När alla filer är markerade högerklicka på den första filen och välj ändra namn (alla filer skall fortfarande vara markerade då du ändrar namn på den första filen)

Skapa ett nytt namn på den första filen i ditt fall från ”SK Flower 01” till ”Flower SK 01

Tryck på enter för att bekräfta

Nu kommer ALLA filerna i katalogen att ändras till ”Flower SK nn (n)” där (n) är ett löpnummer som Windows sätter på filen. Vill du inte ha 2 löpnummer så ändrar du namnet på den första filen till ”Flower SK”. Windows kommer då att döpa om filerna till ”Flower SK (1)”, ”Flower SK (2)” osv

Observera att namnändring och numrering kommer att ske per filtyp så har man olika filer i biblioteket så kommer de numreras per filtyp.

Kaj
2015-09-02 10:16
#9

Tagscanner är det program jag använder

http://www.xdlab.ru/en/

beem
2015-09-02 13:24
#10

Tack för alla fina tips.

Ska kolla på Tagscanner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: