Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2683 ggr
Kajsami
2015-09-01 15:53

Windows 10 gratis???

Jag har en dator med Windows 8 som fanns på när jag köpte den. Nu får jag ibland upp några reklamrutor om att man kan installera Windows 10 gratis. Och så står det "Kostnadsfritt under en begränsad period" och jag tolkar ju det som att man får börja betala efter denna kostnadsfria period (som med många program som är gratis typ två veckor för att prova på och man sedan måste betala för om man vill ha kvar). 

Men när jag klickar in på "Läs mer" och kommer till ett FAQ så står det:

Ja, den är kostnadsfri. Det är en fullständig version av Windows, inte någon utvärderingsversion eller förhandsversion. Den är tillgänglig under en begränsad tid. Du kan utnyttja erbjudandet fram till 29 juli 2016. När du uppgraderar din enhet får du Windows 10 kostnadsfritt på den.

Och detta tolkar jag som att om man laddar hem Windows 10 innan 29 juli 2016 så är det gratis i all framtid. Så vilken tolkning är rätt? Vågar man ladda hem Windows 10 utan att sen bara få en faktura helt plötsligt. Hur kan ett operativsystem vara gratis?

Annons:
[VSK]
2015-09-01 17:49
#1

Ja, du kan låta din dator uppgradera till Windows 10 utan att riskera nån faktura.

Kaj
2015-09-02 10:19
#2

Det finns en massa spam och virus som simulerar denna uppmaning.
Bäst om du antingen publicerar en skärmdump av sidan med uppmaningen så kan vi se om den verkar skum.

Men du kan åxå gå till Windows update på din dator - du skall få Windows 10 som en uppmaning där åxå så småningom.

Kajsami
2015-09-07 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

#2 Det var ett popupfönster med uppmaning om Windows 10 med en länk om att man kan läsa mer.  Har gjort skärmdumpar på båda nu.

Kaj
2015-09-08 10:58
#4

Det där meddelandet ser korrekt ut.
Men det fick man tidigare innan Win 10 var officiellt släppt så man kunde registrera sig för att få Win 10 lite snabbare än övriga. Problemet var bara att det var så många som registrerade sig att det ändå tog tid innan man fick sin Win version.
Win 10 släpptes den 27 juli. Alla som har win 8 eller win 8.1 kommer att få Win 10 gratis (även Win 7 för privatpersoner)
Detta kommer via Windows update - kolla i din windows update om du har Win 10 tillgänglig eller om du har något felmeddelande där. Rätt många fick felmeddelande eftersom inte hela paketet kunde laddas ner från Microsofts överbelastade servrar. Om man har ett felmeddelande så finns det flera sätt att fixa detta på - jag har bl a postat ett program som Microsoft själva släppt som rensar upp din dator från felen så att en ny nedladdning kan påbörjas.

Så här skrev jag då och här finns länkarna som gör att du kan rensa upp din dator

Om du inte förbokade en Win 10 version tror jag inte du får uppmaningen från aktivitetsfältet nere till höger. Däremot skall du få det via Windows Update som en vanlig uppdatering så fort som Microsofts servrar börjar bli lite mindre belastade än vad de är just nu. Så du bör kunna vänta ett par veckor så bör du få en uppgradering automatiskt via Windows update.

Om du inte vill vänta så kan du försöka tvinga fram en uppdatering via följande
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Med detta Microsoft verktyg kan du skapa en ISO fil som innehåller hela Windows 10 eller så kan du välja att uppgradera direkt på din dator. Med ISO filen kan du starta en uppgradering senare. Den kan du även ha som Recovery om du i framtiden vill återställa din dator vid ex ett haveri. Har du konfigurerat Win 10 med Backup och inkluderat operativsystemet så kan du vid ett haveri använda ISO filen ovan och sedan läsa på din backup och du hamnar då i ett läge med alla dina program och uppdateringar installerade på din dator. Dvs till samma läge som innan du ville återställa.

lite mer info på denna länk åxå
http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-lanseras-vi-visar-hur-du-smygstartar-uppgraderingen-pa-din-dator.html

Zpookey
2015-09-11 14:18
#5

Windows 10 är gratis om du uppgraderar nu. Väntar du till efter 29 juli nästa år så får du betala för uppgraderingen. Det är alltså inte så att om du uppgraderar nu så får du betala efter den 29 juli 2016.

Varför skulle inte ett operativsystem vara gratis? Mac OS har varit gratis de senaste 3-4 versionerna ;)

Kaj
2015-09-11 15:34
#6

Och Windows kommer att vara gratis även framöver. Inga fler uppgraderingskostnader kommer för Win 10 och senare versioner av Windows. När man köper en dator så får man precis som idag betala för sin Windows utgåva (precis som för MAC) och det ingår i datorpriset. Sedan kommer inga fler uppgraderingskostnader under hela din dators livstid. Windows kommer inte längre att komma i nya "versioner" ca var 18 månad (SP) utan nya tillägg och funktioner kommer läggas på kontinuerligt löpande via Windows update och då utan kostnad. Microsoft upptäckte till slut att det var få (om ens några) som valde att betala för en uppgradering av sitt Windows på en dator man köpt till en senare version. Nästan alla valde i stället att ligga kvar tills datorn kasserades och man köpte en ny och då fick senaste Windows med den datorn i stället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: