Annons:
Etikettwindows
Läst 1183 ggr
Winta
2015-09-03 13:16

Vilken internet abonnemang?

Hej på er!

Har en fråga och jag hoppas ni kunde hjälpa mig…

Jag känner mig vilsen och även om jag har surfat efter olika information så känns det inte som det fastnat någonstans. Det sägs olika om ska ha trådlös eller fast, med sladd t.ex adsl. Sen också (löjliga) begränsningar med hur mycket GB man väljer. Förut var det fasta priser och hur mycket man får surfa för… men inte nu längre..

Klagomål på nätet på de flesta företag så jag inte vet vilken jag kan välja rätt. Min våningshus tillhör Com Hem men läst att de är dåliga plus kass support. Så jag vågar inte ta det.

Min vän råder mig ta fast abonnemang så jag kan surfa hur mycket jag vill men hur om jag kanske ska ha TV att koppla ihop två till en pris. Har ej bestämt mig ännu. Sen också ADSL måste man ha telefoni…. Sen kostar det extra om man måste ha telefoni.

Sen trådlösa brukar det tappa hastigheter ibland.  Jag har själv just nu 3 mobile internet och det kopplar av ibland så jag fick starta på igen. Ska säga upp det snart.

Ja inte lätt men snart får jag fäste på valet hur det blir.

Ha det gött!

Annons:
Record
2015-09-03 23:14
#1

Undersök vilket avtal o pris Com-Hem har med din förening/fastighetsägare oftast är det bra priser o hastighet på deras erbjudanden. Supporten är si o så för de flesta bolagen.

Kaj
2015-09-04 12:35
#2

ADSL går bort. En gammal teknik som egentligen bara Telia har (fast andra leverantörer erbjuder det men köper själva via Telia)

Ett fast abonnemang via COM-HEM skulle jag välja. Då kan du bestämma uppkoplingshastighet själv (högre pris för högre hastighett) men 100 Mbit tycker jag är lagom.
Med ett fast abonnemang å kopplar du in detta via en router. Alltså Ethernet uttaget från COM Hem kopplar du in i WAN porten på en router. Routern har sedan flera LAN portar(5 st är normalt) dit du kan koppla ex en stationär dator eller annan utrustning som du vill ha fast koppling på. Då kan du köra 5 st "fasta" kopplingar samtidigt. Routern har även WIFI vilket innebär att du dessutom kan koppla upp valfritt antal trådlösa enheter mot routern (förutom de 5 fasta LAN portarna). Du kan alltså koppla upp en eller flera bärbara datorer, en eller flera mobiltelefoner, en eller flera plattor, en eller flera TV (om de har WIFI vilket alla nyare TVn har) etc. Alla dessa enheter delar på din hastighet mot COM-HEM.
Routern är tex bra att koppla upp din mobiltelefon med då du ä hemma så slipper du utnyttja din surfpott på mobiltelefonen. Om du aktiverar både mobilsurf och wifi surf på telefonen så kommer den automatiskt välja wifi så fort den kan och alltså använda din COM-HEM koppling som då dessutom blir mycket snabbare än din telefons internet koppling.
Om du har någon enhet som du vill skall ha er prioritet ifall ni är flera som är uppkopplade mot internet så klarar de flesta routrar det. Då ställe man in QoS (Qualtity ofService) i routern och talar om vem som i så fall skal ha mest prioritet.
Den router du bör välja skall minst klara av 802.11 b/g/n. Har du några kronor till så satsar d på en router som klarar 802.11 ac vilket är senaste och snabbaste uppkopplingen av trådlösa (WIFI) uppkopplingar. De enheter som sitter på de fasta LAN-portarna kommer få full hastighet oavsett vilken router du väljer så 802.11 är bara för de enheter som trådlöst skall kunna koppla upp sig mot routern.
Om du inte har behov av at koppla upp någon enhet trådlöst utan bara vill ha2 eller flera fasta enheter så räcker det med att köpa en switch. Dessa har precis som routern ett antal LAN portar dit du kan koppla flera fasta datorer eller andra enheter. Priset på en switch är billigare än en router men du tappar alltså möjligheten att koppla upp dig trådlöst.

Även Bredbandsbolaget brukar erbjuda fast nätverksuppkoppling och går då via telefonjacket. Du kan kolla genom att slå in din adress på BBBs hemsida så kommer det upp ifall de ka erbjuda fast internet.

Mobilt bredband har den nackdelen att de oftast inte är lika snabba som fast bredband (typ 100 Mbit eller mer) men här går tekniken framåt men ännu är den inte där.
Vidare är trådlöst oftast dyrare och har en begränsad mängd surfdata per månad.

Om du redan idag har en mobiltelefon med trådlös uppkoppling så kan du använda den som router för att koppla upp ex en bärbar dator i ditt hem.
Om det är en Android så går du till inställningar och aktivera "wifi hot-spot". Där anger du ett namn på din telefon (vad som helst som du känner igen) samt ett lösenord.
Från din bärbara dator (eller vilken annan enet som helst) väljer du sedan att koppla upp di mot wifi. Den kommer då att söka i sin närhet och kommer att hitta din telefons wifi hot-spot namn. Välj den och koppla upp dig emot (du kommer att få ange lösenordet du angett i in telefon på wifi hot-spot.
Nu kommer din bärbara dator, platta eller vad det nu är du har att surfa genom din telefon som då agerar router åt dig.
Tänk bara på att om du gör dt så är det din surfpott på telefonen som blir belastad. Har d bara säg 1 GB så går det snabbt åt.

Konklusion
Ett fast bredband med en router så får du både fast oh trådlösa möjligheter.
De flesta kan erbjuda fast internet även om huset har COM-HEM som sin leverantör. Kontakta de stora leverantörerna och se vilka som kan det men AKTA DIG FÖR ADSL för flera av dom kommer erbjuda det och säg att det ä lika bra - NEJ det är det inte - gammal teknik, använder egna modem och routerar som inte är samma som jag nämner ovan.
När mobilt bredband blir bättre än vad den är idag (säg om 2-5 år) då kan du börja tänka å det som alternativ till fast bredband.
Vi pratar då om 4G som är dagens teknik men även den kommande 5G tekniken som kommer utnyttja alla uppkopplade enheter i närheten och använda lite bandbredd från var och en - lite som P2P och bittorent tekniken använder sig av.

Inkanyezi
2015-09-04 20:21
#3

Jag har haft ComHem i nio år, och det har egentligen aldrig varit några problem. Deras service har fungerat bra, och de har själva bytt ut utrustning som av någon anledning har misstänkts ha problem - inga som jag har märkt dock.

I regel har jag fått högre kapacitet än den utlovade, både tidigt då den var låg och nu när jag har 100 megabit. Med så hög överföring sätts gränsen ofta av nätet och den anropade servern. När den går ner är det alltså för det mesta inte min förbindelse med ComHem-servern som är slö, utan datapaketen kommer helt enkelt inte fortare fram genom nätet. När jag senast laddade hem ett operativsystem med torrent hade jag hundra megabit på den linan samtidigt som min fru tittade på spansk teve på samma router.

Jag har också valt att ha telefoni med ComHem, eftersom jag slipper den fasta avgiften för telefonledning, som är orimligt hög. Nackdelen är att den inte fungerar vid strömavbrott eller när ComHem-servern går ner, vilket inte händer ofta. Precis som de flesta andra har jag ju också mobiltelefon, så avbrotten är inte kännbara, och jag kan fortfarande ringa larmsamtal.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till fast telefonledning. Däremot kan jag tänka mig att byta till fiber om det erbjuds till rimligt pris eller blir ett "erbjudande man inte kan tacka nej till". Men jag klarar mig väldigt bra med så lite som tio megabit, som jag har haft tidigare. Det är i alla fall trevligt att det inte längre tar timmar att ladda ner en GB, utan att det går mycket fortare.

ComHem-modemet är en WiFi-router med fyra kabelutgångar.

Winta
2015-09-05 22:38
#4

Tusen tackar för era svar! Försöker hänga med vad ni skriver och ska kolla hos comhem och sånt vad de kan erbjuda mig. Ska tänka på det vad jag ska akta mig för. Återkommer om jag kommer på nåt mer.

Om det är något mer tillägg från er så skriv gärna på.

Zpookey
2015-09-11 14:31
#5

Begränsning på hur mycket surf man får gäller väl bara mobilt bredband. ADSL eller LAN-tjänster har jag aldrig hört talas om att de skulle ha några sådana begränsningar.

Upp till toppen
Annons: