13. Övrigt

Hdmi från stationär till tv

2015-09-04 14:17 #0 av: [Sotis00]

hej. Vi har just skaffat en hdmi till våran stationära dator men det kommer inte upp någon bild på tv:n. Vi har testat att byta hdmi utgång på tv:n men det hände inget. Nån som  vet hur man gör? 

Jag undrar även om det är någon som vet om man kan ta surfplattans Usb och koppla in den i tv:n då man laddat ner en film på surfplattan och om det då går att ''överföra'' filmen via tv:n via USB:en då? 

Anmäl
2015-09-04 14:22 #1 av: [Udoon]

Jag brukar få gå in på datorns inställningar för bildskärm och ändra till "spegla skärmar" eller vad det nu heter(var ett tag senLipar), då visar båda skärmarna samma. Det med surfplattan kan jag inte svara på.

Anmäl
2015-09-04 14:30 #2 av: [Sotis00]

#1 jag hittar inget som står ''spegla skärmar'' . 

Anmäl
2015-09-04 19:32 #3 av: beem

Kontrollpanelen - Utseende och anpassning -  Anpassning och bildskärmsinställningar :

Bildskärm, upplösning, orientering, Flera bildskärmar - spegla dessa bildskärmar

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2015-09-07 09:38 #4 av: Kaj

Beem här ovan har nog svaret på din första fråga.  Jag antar att du även ställt in TVn på rätt HDMI? Alltså om du ex har kopplat in datorn på HDMI2 uttaget så måste du även växla till HDMI2 på TVn.

Ang USBn så antar jag att du menar om du kan spela upp en film via USB uttaget där din dator sitter. Det beror nog på din TV. Vissa TV klarar detta men då bara om det är en extern disk typ en USB disk där filmerna ligger så knappast hela datorn för då lär nog inte TVn veta vilken disk som skall anslutas.
Sedan beror det ju även på vilket format du har dina filmer på. TVn måste kunna avkoda filmen och då skall filmen på din dis i datorn ha kodats med en kodning som TVn kan avkoda. Vanligast är att man har filmer i DIVX, XVID, H264, X264 samt i filformaten AVI, MP4, MPEG eller MKV

Anmäl
2015-09-09 18:31 #5 av: [Sotis00]

#3 Det kom upp den här rutan, men var ska jag trycka? :)

Anmäl
2015-09-09 21:19 #6 av: Ladydragon

#5 har du provat den uppe till höger identifiera skärmarna....

annars kolla va det står under avancerade inställningar 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.