Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2556 ggr
pysseltigern
2015-09-11 11:09

Dags för ny dator

Jag har en surfplatta med bra prestanda, men vill ha en "riktig" dator att utföra merparten av mina datorsysslor på. 
Funderar på någon av dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/asus-vivopcvm40b-s134v/210720.8944/

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/acer-aspirerevorl85/213789.8944/ 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/acer-aspireswitchsw3-013-11mq/219764.8889/
Vilken skulle ni rekommendera?

Annons:
Zpookey
2015-09-11 14:01
#1

Vad innebär "merparten" av dina sysslor? Vad sysslar du med?

Skulle väl säga att de tre du länkar till lämpar sig för kontorssysslor, typ surf, ordbehandling och enklare saker.
Ska du däremot köra bild-, ljud eller fimredigering eller spel så lämpar sig ingen av de tre.

Men det är bara min åsikt.

pysseltigern
2015-09-11 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Läsa tidningar och surfa, men annars fixa i officeprogrammen. Ingen filmredigering, men lite fotoredigering, inget avancerat dock.
Spel kör jag på surfplattan
Datorn jag har nu är denna:

och den har fyllt alla mina behov hittills.

Zpookey
2015-09-11 14:29
#3

Då kan du nog köra vilken som helst av de tre du länkar till.

pysseltigern
2015-09-11 15:02
#4

Att Skype fungerar är nog det viktigaste.
Om nu alla tre fungerar, är någon av dem lite bättre? Eller ska jag gå upp lite i pris? Budgeten tillåter max 3 500.
Sedan är frågan bärbar eller stationär? Vad får man bäst prestanda på?
Eftersom jag har en bra surfplatta, så är det kanske inte nödvändigt med en bärbar?

Zpookey
2015-09-11 15:42
#5

Skype tar inga nämnvärda resurser. Köp den du tycker bäst om av de tre.

[Dixie2003]
2015-09-14 20:32
#6

G

Annons:
[Dixie2003]
2015-09-14 20:33
#7

F

[Torahzen]
2015-09-20 10:21
#8

Har du köpt någon ?

pysseltigern
2015-09-20 10:59
#9

#8 Nej, det kom lite andra viktigare saker i mellan. Har du någon rekommendation?
Tänkte se om jag kunde komma iväg nu i veckan som kommer.

[Torahzen]
2015-09-20 17:25
#10

Nej, jag behöver också tips för jag ska också köpa en ny dator för cirka 5000 kr.

Marinas Mix
2015-09-20 17:29
#11

Köp vilket märke som helst, förutom Lenovo😕
Verkstaden skrotade just min Lenovo som jag köpte i februari. Så det är inget märke jag rekommenderar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Torahzen]
2015-09-20 17:32
#12

Tack för tipset. Jag tror det blir en Asus.

Marinas Mix
2015-09-20 17:57
#13

Vilken Asus? Har du en länk?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Saga SilverTass
2015-09-20 20:47
#14

#11 Oj, jag som funderade på en Lenvo, lap. 

Är det så illa eller kan det ha varit ett Måndagsexemplar?

[Torahzen]
2015-09-20 22:09
#15

Jag har inte spanat in någon Asus-modell än, men tar gärna emot tips, även andra märken.

Marinas Mix
2015-09-21 08:01
#17

#14  Min Lenovo var en stationär, kan mycket väl vara ett måndagsex.
Väninnan har dock en Lenovo laptop och hon upplever en hel del problem med sin.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2015-09-21 08:05
#18

Jag köpte en billig Lenovo i våras och eftersom jag har en svag uppkoppling till nätet, så är den inte tillräckligt effektiv, så det får snart bli en kraftigare maskin.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Kaj
2015-09-21 11:32
#19

Om du redan har en bildskärm med HDMI port (eller kanske direkt i TVn som bildskärm) så kommer nu en uppsjö av små stickor med Intels nyare processorer med bra HD grafik. Dessa kostar bara runt 1 000 -  1 500 kr
https://www.netonnet.se/Search?query=compute+stick

Länken ovan är till Intels Compute stick. Dock är Intel på gång med en ny version där (inom några veckor skulle jag tro) som bygger på deras senaste generation 6 av i-processorer samt kommer ha Win 10 förinstallerat på en gång. Så kan du vänta ett litet tag gör det.
Ett mycket billigt alternativ om du bara skall köra lite enklare saker som surfa, titta på film, jobba med Office etc. Bara du inte kräver att ha många program öppna samtidigt för då kan de börja lagga lite - och inga spel det är dessa inte anpassade för.

Själv köpte jag en Intel NUC. Men där får du köpa till hårddisk, minne och operativsystem och sätta i NUCen själv. Är inte svårt men du får ju räkna med att gå upp i pris till sisådär 5 000 - 6 000. Det gäller den modell jag länkade till här som har en I5 processor. NUCen finns även med I3 och I7 processorer.
Jag är jättenöjd med NUCen och Intels egna Utility för att uppdatera drivrutiner och BIOS är hur smidigt som helst. Bara kör programmet och välj vad som skall uppdateras och sedan sköter allt sig själv.
PS även NUCen kommer att uppdateras snart med senaste generationen av processorer från Intel.

Kaj
2015-09-21 11:35
#20

Vad gäller stickorna så refererade jag till Intels egen här men de flesta leverantörerna såsom ASUS, ACER LENOVO … kommer med liknande stickor nu.
Orsaken är att Intel nu i år tagit fram nya processorer som är special designade för sådana små enheter och med hyfsat bibehållen prestanda.
En annan fördel med dessa är även att Microsoft släpper Windows 8.1 och Windows 10 med Bing till dessa. Det är en fullversion av operativsystemet men med Bing satt som standardsökmotor (som man kan ändra själv). Microsoft har valt att INTE ta ut någon kostnad för operativsystemet på dessa små enheter - därav är priset så pass lågt som det är.

Och kom ihåg. Intel är precis på väg att släppa nya Atom X och generation 6 av I processorena även för dessa små enheter. Så kan man vänta någon månad så kommer PC på stickor att komma med dessa där du får ännu mer prestanda.
Nya processerna har även en ny HD grafik processor så att grafiken blir ännu bättre än på de nuvarande.

För olika modeller hos olika leverantörer besök deras hemsidor eller googla på PC på sticka eller PC on a stick

Annons:
pysseltigern
2015-09-21 11:40
#21

Jag tittade på de där stickorna och de verkade trevliga. Fördelen är ju att de knappt tar någon plats. Nackdelen är att varken min TV eller datorskärm har någon HDMI port.

[Torahzen]
2015-09-21 11:52
#22

Hur funkar en stick? Vi har TV med usb-port, trådlös mus och tangentbord. Kan man med en stick, komma åt att se tex netflix utan att koppla in bärbar dator?

Kaj
2015-09-21 14:39
#23

#22
Stickan stoppar du in i HDMI porten på en skärm eller en TV.
När du sedan slår om till den HDMI porten på ex TVn så har du Windows 8.1 eller Windows 10 där precis som på vilken dator som helst.
Stickan har en utgång för en USB port. Där kan du plugga in en trådlös usb mot ett trådlöst tangentbord och mus.
Behöver du fler USB portar kan du i stället koppla in en USB hub där och från HUBen koppla in mus, tangentbord, extern hårddisk mm.
Ja du kan se Netflix och allt annat där. Stickan är en fullversion av Win 8.1 eller Win 10 så allt du kan göra på en vanlig dator kan du även göra på stickan. Ingen skillnad bara att den är mycket mycket mindre.
Antingen kör du Netflix direkt från webbläsaren i stickan (Internet Explorer, Edge kommer med men du kan så klart installera Chrome, FireFox, Opera eller vad du vill) eller om det finns en Windows app för ex Netflix eller HBO så kan du ladda ner den från Windwos store och köra från den appen i stället.

Den är ju även perfekt om man har en massa DVD eller Blurayfilmer, eller filmer som man har lagt på en hårddisk i andra format såsom MKV, MP4 eller vad det nu kan vara. Genom att plugga in hårddisken i USB (eller USB huben) och ladda ner ex VLC som media spelare så har du hela ditt filmarkiv tillgängligt via stickan.
Om du har DVD eller Blueray får du så klart koppla in en sådan spelare i USBn.
Vill du rippa dina DVD skivor till hårddisk i ex MKV format finns många bra gratis program för det som även klarar kopieringsskyddet. Handbreake är ett opensource som är gratis. Den kan inte Rippa kopieringsskyddade BluRay men väl DVD. Vid rippning till disk kan du välja om du vill ha med undertexter, om du vill ha med bara filmen eller om du även vill ha med olika extra spår som finns på skivan.
Att rippa bluray är knepigare men det finns sådana program också men de brukar kosta en slant typ 600 kr eller så.

PS kom ihåg att det är olagligt att rippa om man tänker dela ut filen över nätet till andra. Men för hemmabruk är det nog OK då du ju har köpt skivan från början

[Torahzen]
2015-09-21 15:07
#24

Tack för mycket utförlig information!

pysseltigern
2015-09-22 07:08
#25

Jag tackar också för den fina informationen #23

Zepp
2015-09-23 21:49
#26

Skit i märket.. det är samma pryttlar innanför skalet.. se till prestandan i stället!

Och Lenovo/IBM gör datorer i premiumklassen oxå.. det är bara att pynta lite extra!

Dvs du får vad du betalar för.. och konkuransen är stenhård.. så alla har lägsta pris i princip!

Vet du mer om hårdvara kan du beställa just den datorn du vill ha,, med den hårdvara du vill ha!

http://www.inet.se/kampanj/2436/asus-fri-montering-q3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marinas Mix
2015-09-24 08:45
#27

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[VSK]
2015-09-24 09:21
#28

#27

Helt otroligt vad man får för 3 papp 🙂

pysseltigern
2015-09-24 13:53
#29

#27 Är den bra?

Marinas Mix
2015-09-24 14:06
#30

#29 Jag har inte hunnit så långt i utforskandet, men av det jag sett hittills verkar det mycket lovande.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2015-09-24 14:49
#31

#27

Den är ju väldigt klen vad gäller grafiken med bara 1366x768 i upplösning (inte mycket om du håller på lite med fotoredigering) - i megapixel räknad är detta likvärdigt med 1megapixel. vilket är väl lite ens med dagens billigaste mobiltelefoner. Till och med den främre kameran på de som har 2 kameror brukar typ ligga på 3 megapixlar.
Nåväl du kan fortfarande fotoredigera men ser inte hela upplösningen över 1 megapixel.

Även processorn är lite klen men duger gott för daglig surf. titta på film men absolut inte att spela några mer avancerade spel på  - det kommer att hacka.

Emo
2015-09-24 15:31
#32

#31 Jag är inte nöjd med min billiga Lenovo. Den är för seg med Internet, men annars duger den. Vad rekommenderar du max c:a 10000?

Jag spelar på PS3:an så jag använder inte datorn till spel.

På den tiden jag spelade PC-spel brukade mina datorer kosta 20000.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pysseltigern
2015-09-24 20:34
#33

#31 hur står den sig mot dem datorerna jag länkade till i min första inlägg?

Kaj
2015-09-25 13:32
#34

#32 om du har 10 000 att lägga på en dator behöver du inte oro dig. i princip allt över 5-6 tusen bör funka för det du vill göra utom att spela avancerade spel då förstås och det var ju inte aktuellt.
Pröva netonnet t ex och använd filtren på vänstersida för att selektera ut en bra dator
Ex dessa där jag selekterat ut 2  I5-5xxx processorer
Var uppmärksam för alla kedjor försöker kränga av sina äldre modeller med 4:e generationens processorer (se nedan) - så var kräsen och kräv en 5:e eller 6:e generationens processor om du har spå mycket som 10 papp att spendera.

Jag tycker att man minst skall ha en Intel i5 processor av 5 generationen (eller helst 6:e som nu börjar komma. I5 5:e generationen börjar alltid på I5-5xxx och 6:e genratinen på I5-6xxx
För 10 000 kan du lätt gå upp på en I7 processor och då heter de så klart I7-5xxx respektive I7-6xxx
Hastigheten på processorn där är lite av en smaksak men dom ligger alla på över 3 gigahertz och det räcker för det du skall göra.
både 5:e och 6:e generationens processorer har Intel HD Graphics direkt på moderkortet. Det duger alldeles utmärkt för vanliga applikationer såsom bildbehandling, titta på video och film, streama film från nätet med mera. Även i högupplöst så egentligen behöver man då inte satsa på något dyrt grafikkort. Skall man spela spel däremot så behöver man titta på ett extra grafikkort.
Intel HD Graphics arbetar tillsammans med externa grafikkort på så sätt att först används Intel HD Graphics inbyggda kort. Först när detta blir överbelastat så kopplas det externa grafikkortet på.
I bärbara enheter, tablets och telefoner används numer Intels Atom processorer for smartphones och tablets. Dessa har alltid varit väldigt snabba och strömsnåla men nu kommer även dessa i 6:e generationens processor och blir ännu snabbare ( se länken till Intels sida nedan) De senaste börjar med x5-Zxxx eller x7-Zxxx

Upplösning på skärmen skall minst vara 1920x1080 (Intel HD Graphics klarar det med galans)

Ljudkorten på dessa processorer duger utmärkt om du har ett par bra högtalare och ev. en subwoofer om du kopplar dem externt. Själva ljudkortet är faktiskt hyfsat bra. men om du är ute efter att skapa studio musik så får du kanske försöka hitta ett bättre ljudkort men annars behöver du inte det.

Om du kan så välj en SSD disk. Den kostar mer men är i stället så mycket snabbare. Detta tycker jag kanske är bäst vid uppstart. Mitt Windows 10 med en 256 SSD startar upp från avslagen ström till inloggningsbilden på ca 5-8 sekunder. Datorn är alltså inte i viloläge utan helt avslagen och jag har inloggningsbilden på ca 5-8 sekunder.

Här är en sida till intel där de listar alla sina processorer

Annons:
Emo
2015-09-25 16:11
#35

#34 Tack! Jag ska skriva ut vad du skrivit och läsa på. Förr när jag använde datorerna till spel, så visste jag alltid vad jag skulle ha men sen jag skaffade min spelanläggning, så föredrar jag den stora bilden och har därför inte längre koll på datorerna.

Då bör det gå bättre att surfa om jag följer dina råd, för det är enda problemet med min nya billiga Lenovo. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: