Annons:
Etikettövrigt
Läst 1579 ggr
ilenna90
9/22/15, 1:31 AM

varm laptop

vet inte om det är något litet fel som man kan åtgärda eller om sånna här problem helt enkelt brukar betyda att datorn är på väg att gå sönder? :(

har iofs haft min dator i några år nu men tycker att den funkar felfritt bortsett från det här: 

upptäckte igår att datorn blir jättejättevarm på ena sidan efter bara en stunds användande. (har inga krävande program igång heller utan enbart internet och word.) Om jag lägger handen ovanpå tangentbordet(och listen ovanför där avstängningsknappen sitter) så är det nästan så att det bränns. Och det är alltså bara på halva sidan. Från vänster sida och fram till P-tangenten ungefär. Höger sida är helt kall. 
Eftersom jag knappt hör fläkten (förut kunde den istället låta rejält högt emellanåt) antar jag att det kanske är den som gått sönder? Fast borde inte hela datorn bli varm då? 

Finns det någonting man själv kan göra för att få igång fläkten bättre eller är det bara att köpa en ny dator? :/

Annons:
Record
9/22/15, 10:44 AM
#1

Dina farhågor är nog helt korrekta, den går sönder om du fortsätter att köra utan att undersöka att fläkten fungerar. Troligt är att den sugit in damm då du använt den stående på mjukt underlag i sängen eller så.

Trolig gissning är att om du dammsuger in och utlopp för kylningen, efter att du tagit ur batteri och laddare, samt blockerat med en sticka tillfälligt så att inte fläktvingarna kan snurra, då fläktens styrningskretsar tar skada, bör hjälpa.

Hjälper inte detta måste datorn tas isär för rengöring. Hur? det är inte lätt då ja inte vet vilken dator du har.

ilenna90
9/22/15, 11:53 AM
#2

har aldrig min dator på mjukt underlag, men knappt 10 minuter efter att jag skrivit det här inlägget igår så stängde datorn av sig och sedan stod det att ´the cooling fan´ hade slutat fungera. så ja det är ju helt enkelt fläkten. 
känner mig inte så pass händig att jag kan plocka isär och stoppa fläktar och grejer så blir nog att köpa en ny idag :/ laptops har väl oftast inte längre livslängd än några år så är fläkten trasig känns det inte som att det borde hjälpa att dammsuga - inte för något långvarigt resultat i alla fall :( 

blev mest besviken över att touchpads tydligen inte verkar tillverkas med knappar längre..

Zepp
9/23/15, 9:41 PM
#3

Den har några år på nacken va.. då är det nog ändå dax att byta!

Du får ha tålamod och bara gilla läget, den nya datorn är annorlunda än din gamla.. oftast är de bättre/snabbare osv.. när man väl har kommit underfund med OS/knappar/ditten o datten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
9/23/15, 9:54 PM
#4

köpte en ny igår men dessvärre verkar jag ha fått ett dåligt exemplar då det inte ens går att ansluta till internet med den.. -.- så himla komplicerat allt måste vara jämt. 

(och yes wifi:et funkar till dom andra datorerna/mobilerna i hemmet)

Zepp
9/23/15, 10:05 PM
#5

Har du testat WPS-knappen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
9/23/15, 10:11 PM
#6

bara för det så lyckades vi få igång det nu! 
hoppas på att jag ska gilla datorn i övrigt också nu när jag väl kan börja testa den ;)

Annons:
Zepp
9/23/15, 10:14 PM
#7

Satt en hel natt och försökte koppla upp min nya dator mot routern.. tills jag kom på att jag spärrat all access mot MAC-adresser!😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
9/23/15, 10:28 PM
#8

haha ojdå! så typiskt när det är sånna där smågrejer

Zepp
9/23/15, 10:32 PM
#9

Oså säger de att datorer är smarta.. den borde fattat det.. eller routern att det var jag! 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: