Annons:
Etikettövrigt
Läst 1168 ggr
powerade
2015-09-22 20:14

Omformatera?

Jag har typ as mycket virus på min dator o.s.v så vill ha bort det, är det omformatering  som gäller eller går det på något sätt att radera hela datorn ändå?
Då måste man väl ha en speciell skiva?

Annons:
[VSK]
2015-09-22 21:59
#1

Formatering och nyinstallation låter som en väldigt bra idé.

Ja, du behöver media med operativsystem på.

Kaj
2015-09-23 08:52
#2

Om du har "typ as mycket virus" så är det omformatering som gäller definitivt.

Om du har Windows 8 eller senare kan du ladda hem en Windows 10 version från Microsofts hemsida (du kommer behöva din registreringsnyckel) som du antingen kan lägga på ett USB minne eller en DVD skiva.
Sedan startar du om från det mediet

Du kan även pröva att gå in i sökrutan och skriva Återställning. Det kan hända att din dator redan har en grundpartion med ditt ursprungliga Windows på. Då kan du välja att göra en fabriksåterställning - dvs datorn kommer att backas till ett ursprungsläge som den var då du köpte den.
Lite mer om detta alternativ här

Kom ihåg att spara alla dina filer för allt lär försvinna vid ominstallationen. Kör då även antiviurs check på dessa filer så du inte får tillbaka allt skit

powerade
2015-09-23 16:15
#3

har inga filer eller nått ja behöv ha kvar, ska prata lite med min bror å se om han kan hjälpa:)

[VSK]
2015-09-23 16:19
#4

#3

Då är det bara att blåsa på 🤦‍♂️

Zepp
2015-09-23 21:32
#5

Kör en factory reset.. då blir datorn grundligt ren!

Fast du får en dag att rensa all skit som tillverkarna lägger på och gör datorn obrukbar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

powerade
2015-09-23 22:48
#6

en dag för det är vääärt det! använder den knappt längre för den gör mig ba arg:D

Annons:
Zepp
2015-09-24 00:38
#7

Kolla då på datortillverkarens sida vilken knapp du skall hålla intryckt under uppstart för en Factory reset!

Den blir då samma som när du köpte den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: