Annons:
Etikettwindows
Läst 1822 ggr
taylor__lambert
9/26/15, 12:02 PM

Windows 10

Hej, nu är detta inte min dator men vill hjälpa min mamma.

Det är som så att min mamma bokade upp sig på att få Windows 10 uppdateringen, men sen så krashade hennes dator, visade sig att hårddisken behövdes bytas ut, nu är den utbytt och datorn funkar igen, men hon har inte fått någon påminnelse om att installera Windows 10, inte heller finns den där ikonen nere i högra hörnet utan har bara den i vänstra hörnet, har kollat på windows sidor hur man kan gå tillväga, har gjort ALLT som står att man kan göra men ändå ingen uppdatering, måste man boka om eller vad är det som hänt?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Kaj
9/28/15, 9:35 AM
#1

Det finns inlägg här på datorn.ifokus som tar upp just detta. Där har jag länkat till Microsofts sidor där man kan ladda ner Win 10 direkt, antingen som en fil där man kan spara hela Win10 på en USB sticka eller göra en "on-line" uppgradering direkt.

Det var ett par veckor sedan men leta lite bland inläggen till vänster så kommer du hitta dem

taylor__lambert
10/1/15, 6:15 PM
#3

#2 den gick att ladda ned men när man öppnar den händer inget.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Kaj
10/2/15, 9:05 AM
#4

Valde du rätt version? Alltså 32 eller 64 bitar?

Jag antar att hon har minst en Windows 7 SP1 home version idag för det är bara de samt Win 8 versionerna som är gratis att uppgradera.
Har man en företagslicens så går det inte.
På länken ovan finns även länk till systemkrav

Fast mest troligt är nog att hon har Windows 7 som inte klarar av CAB filer direkt. Då måste hon packa upp dom först
Gå till http://www.7-zip.org/ och ladda ner gratis programmet 7zip.
Efter installation bör du kunna högerklicka på CAB filen från Microsoft och välja Packa upp. Nu skapas en ny katalog med alla filer som ingick i CAB filen. Där bör du ha en fil som heter install.exe eller något liknande (körde själv Win 8.1 som stödjer CAB filer direkt så jag packade aldrig upp själv. Men jag kan kolla när jag kommer hem idag på min dator genom att packa upp min CAB fil och se vad installationsfilen heter).

taylor__lambert
10/2/15, 1:36 PM
#5

#4 hon har fixat Windows 10 nu, windows teamet hjälpte henne med en annan länk. Vi hade windows 8.1 innan, 34bitar funkade inte och 64bitar ville inte starta, men nu är det fixat iaf.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Kaj
10/2/15, 1:41 PM
#6

SÅg att då jag packade upp filen så var det en massa PowerShell script (PS1 filer). Svårt att veta i vilken ordning de skall köras så jag rekommenderar den manuella metoden.
Gå till C:\Windows\SoftwareDistribution\Downloadoch ta bort samtliga filer och mappar ur denna katalog.
Starta sedan en sökning via Windows update.

Gå sedan till länken ovan och ladda ner filen (välj rätt version 32 eller 64 bitar som du skall ha på ditt Win 10) MediaCreationToolx64.exe (detta är 64bitaars versionen).
Högerklicka sedan på den filen och välj kör som administratör.
Efter ca 10 sekunder skall du få upp följande bild där du kan antingen välja att skapa en kopia på ett USB minne/DVD skiva som media eller uppdatera datorn direkt.
Om du väljer skapa ett USB minne/DVD skiva (skapa installationsmedia för en annan dator) och har Win 7 kan det behövas lite trix innan du får det mediat bootbart. Beroende på vilken version av Win 7 man har så fungerar det inte out-of-the-box utan man måste först via olika verktyg skapa ett bootbart usbminne eller DVD skiva och sedan lägga ner filerna där.
Men väljer du uppdatera den här datorn nu så bör det inte bli några problem. Vide uppdateringen kommer det att skapas en återställningspunkt så man kan gå tillbaka till Win 7 igen om man vill. Denna punkt kommer att ta upp kanske runt 10 gigabyte eller så, så ha det i åtanke att du måste ha en del ledigt diskutrymme för att uppdateringen skall lyckas.
Jag antar att det inte är det som är ditt problem med att uppdateringen hänger idag - att du har för lite diskutrymme. Du bör ha åtminstone 20-40 gigabyte ledigt på din C disk då du startar uppgraderingen.

Annons:
taylor__lambert
10/2/15, 9:28 PM
#7

Som sagt så är det redan fixat.

Det du beskriver verkar extremt komplicerat och ser extremt tidskrävande ut.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: