Annons:
Etikettövrigt
Läst 850 ggr
[Zachapacka]
9/29/15, 6:24 PM

Hur ska jag göra för att datorn ska hålla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Jag har nu fått låna en Lenovo thinkpad x250 att ha som skoldator. Än så länge trivs jag bra med datorn, men jag har märkt att den blir varm väldigt snabbt. Jag spelade lite minecraft igår kväll och märkte att den blev riktigt varm. Jag laddade ner SpeedFan och där det står "temp1" sa den att datorn var 80 grader varm! Jag vet inte hur varm en dator ska vara men 80 känns för mycket. Jag kan tillägga att jag byggt en liten ställning av 4 petflaske lock som datorn står på så att den är upphöjd från bordet. 

Just nu när jag skriver detta så säger speedfan att datorn är 55 grader vilket känns för mycket. Det ända jag gör är ju att skriva på iFokus?

Med detta sagt. Hur gör jag för att datorn ska hålla i mina tre gymnasieår? Det känns som att de kommer slita väldigt mycket på datorn att släpa den fram och tillbaka varje dag och dessutom överhetta den.

Har ni något tips på hur man kyler ner datorn? Är ett laptopställ med fläkt något att rekommendera?

Tack på förhand

Annons:
Kaj
9/30/15, 10:41 AM
#2

Detta är en Intel gen 5 av I5 processorn. Den har en TDP på runt 600 mhz om 15 Watt så om du går upp i speed däröver på processorn lär den börja bli het. Vet ej om du även har ett separat grafikkort på den med kylning eller om den bara har Intels inbyggda  HD5500. HD5500 är ett bra grafikkort men absolut inte designat för att klara av mer avancerade spel. Detta kan få till följd att just temperaturen stiger samt att spelet kan gå hackigt om man inte kör på väldigt låg upplösning
Kort och gott - datormodellen du har är inte tänkt att vara en speldator i någon större omfattning.

Har du höga temperaturer även när du bara arbetar som vanligt med skolarbete?

mer om Intel I5-5200 processorn har du här

Här är en Review om hur den klarar prestanda och spel

[Zachapacka]
9/30/15, 5:50 PM
#3

#2 tack så jätte mycket för all information. 

Jo jag vet att det här inte är en speldator, men minecraft är inte direkt så krävande så jag tänkte att det var okej. 

När jag bara skriver i word så är datorn lugn och cool men när jag startar internet (lämnar in alla skoluppgifter via internet och söker information via internet) så blir datorn runt 55 grader (som bilden där uppe visar).

Kaj
10/1/15, 10:23 AM
#4

Tja en I5-5200U har en max temperatur på 105 C men spontant tycker jag 55 C vid vanlig körning verkar lite väl högt.
Har du prövat att låta en servicetekniker se över den?
Lenovo har ju serviceställen lite här och där men bäst är ju att gå till stället där den köptes och få den kollad. Kan ju vara något fel på fläkten i den. Om den inte fungerar optimalt så blir processorn överhettad snabbt helt klart.

[Zachapacka]
10/1/15, 4:26 PM
#5

Jag ska kolla med "dator snubben" på skolan. Han kommer varje onsdag och hjälper till med datorer och sånt :)

Zepp
10/2/15, 5:08 PM
#6

Undvik att spela på den datorn!

Gör det på din egen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: