Annons:
Etikettwindows
Läst 1584 ggr
platinium
2015-10-02 11:55

Uppdatera drivrutiner?

Vill kunna spela The Sims 4 så felfritt som möjligt, men enligt systemrequirementslab så behöver jag uppdatera CPU och videokortet/bildskärmskortet.

När jag går in på Den här datorn > Hantera > Enhetshanteraren > Bildskärmskort, så har jag 2 i listan. NVIDIA GeForce och Intel HD Graphics.
Likadant är det under Processorer, hela 8st är det i listan, dock med samma namn.

Jag är inte jättedatorkunnig, men behöver man uppdatera alla (jag har förstått att man högerklickar och väljer "uppdatera drivrutin") eller bara en processor, osv?

Sedan undrar jag också om man bör göra en diskdefragmentering? Hur gör man det, i så fall och vad är det bra för? Kommer något av det här, alltså diskdefragmentering eller uppdatering av drivrutin ändra något bland mina filer eller utseendemässigt?

Tacksam för svar och hjälp!

Annons:
Kaj
2015-10-02 13:30
#1

Du behöver normalt inte göra några diskdefragmentering för det sker automatiskt i bakgrunden om du inte själv stängt av det - kräver att man går in i Windows scheduleraren och själv stänger ner det jobbet.

HD graphics kan du uppdatera med Intels update driver utility - ladda ner och starta programmet. Gör en sökning. Om det finns nya drivrutiner på någon av Intels hårdvara typ HD graphics så kommer den att visa det i listan genom att nuvarande version och senaste version är olika. Du kan sedan välja att ladda ner filerna (de läggs i den katalog som du angett som nedladdningskatalog (Default download directory). Därifrån kan du sedan köra respektive drivrutin (som administratör) och de uppdaterar då dina drivrutiner.

NVIDAS grafikrutiner får du hämta hem genom att besöka deras hemsida och söka upp drivrutiner för din modell av NVIDA GEForce grafikkort.

platinium
2015-10-02 19:24
#2

Ok tack! Hur är det med processorna?

Kommer något av det här, alltså uppdatering av drivrutin, ändra något bland mina filer eller utseendemässigt?

Kaj
2015-10-02 19:59
#3

Om du har en intel dator av något slag så fixar Intels update driver utility allt som har med Intel att göra. Ex LAN (internet nätverkskort), Bluetooth, RAID (diskarna), Audio, Grafik etc.
Men när du köper en dator så brukar datorleverantören blanda rätt vilt för att nå optimal prestanda. Där kan ex ligga en Intel processor med Intel HD grafik och Intel RAID för diskarna men ett audio-ljudkort från en helt annan leverantör som ex Realtec, ett grafikkort från en leverantör ex NVIDA etc. Så skall man uppdatera så är det till att besöka respektive leverantörs hemsida och ladda ner. Oftast kan man dessutom använda Windows egna drivrutiner och då uppdateras man automatiskt via Windows update. Men för special prylar som grafikkort, bildskärmar, ljudkort etc så bör man använda leverantörernas egna för att få bästa prestanda och kompatibilitet.

Att du har 2 grafikkort i listan är helt normalt. En dator kan mycket väl bygga på ex en Intel I5-5200U processor ex som har ett Intel HD grafikkort direkt på processorn. Intel HD har så klart vissa prestanda begränsningar så då kan man pimpa grafiken genom att installera ett externt grafikkort som komplement. Då fungerar det så att när man använder ett program som kräver grafik så utnyttjas Intel HD först och när det börjar bli överbelastat så kopplar grafiken automatiskt in det externa grafikkortet.

Att du har 8 processorer kan innebära att du har en dator med 8 kärnor (processorer) men det låter väldigt osannolikt om du har en Intel processor för de har max 4 processorer. Så jag vet inte om du menar processer vilket är program som körs. Exempelvis kan du har 8 stycken processer för vissa Windows program. Det innebär bara att det körs 8 instanser av samma program vilket är helt normalt för vissa program.

Processorn i sig har ingen drivrutin utan är en hårdvaru-pryl i datorn. Du kan således inte uppdatera till en starkare processor mjukvaruvägen. Då måste du antingen köpa en kraftfullare dator med ex en Intel 5:e eller 6:e generationens I5 eller I7 processor eller så kan du försöka dig på att själv skruva i en sådan processor (du måste köpa en först) men det är relativt avancerade åtgärder som jag bara rekommenderar om du håller på och bygger datorer själv.

Så om du ger oss lite mer info vilken typ av dator du har kanske vi kan hjälpa lite mer.

Upp till toppen
Annons: