Annons:
Etikettövrigt
Läst 783 ggr
[Torahzen]
2015-10-07 11:08

Akut!

Jag sitter och lägger om bilder. Naturligtvis har jag lyckas slänga juli 2014. Hur får jag tillbaka mappen? Jag hade den på en extern hårddisk…..

Annons:
Kaj
2015-10-08 10:23
#2

Har du kollat i papperskorgen? Den hittar du på antingen skrivbordet eller i utforskaren. Om du bara tagit bort mappen så skall den ligga kvar i papperskorgen tills du väljer att själv rensa den och har du inte gjort det så skall du i papperskorgen bara välja att markera den borttagna mappen och sedan välja återställ så kommer mappen tillbaka.

[Torahzen]
2015-10-08 12:05
#3

Jag jobbade i extern hårddisk, var är papperskorgen då?

[VSK]
2015-10-08 12:17
#4

Externa diskar lagrar inte i papperskorgen utan de raderas på en gång.

[Torahzen]
2015-10-08 12:41
#5

Precis, så bilderna är borta…

Kaj
2015-10-08 13:45
#6

Njae - det beror på vilken extgern hårddisk man pratar om.
Om du har en extern hårddisk på USB så sparas visst filerna i papperskorgen. Varje disk har sin egen area för papperskorg - du kan till och med ange under diskens egenskaper hur stor papperskorgen skall varar i förhållande till diskens totala storlek. Om disken fortfarande sitter i datorn så ska man bara öppna den vanliga papperskorgen (det är samma program för alla diskar) så söker operativsystemet upp dessa filer även på den externa disken.
Jag har en 1,5 TB usb hårddisk som är ca 4 år gammal och där läggs alla filer som jag tar bort från den i papperskorgen

Däremot har inte USB stickor någon papperskorg så om det var en sådan disk du hade så finns de inte där. Då kan du som ovan nämnts använda dig av ett recovery program för att försöka få tag i filerna men innan du kör det programmet så rör inte stickan eller din disk inte kopiera, lägga till eller ta bort fler filer.
Recuva från Piriform  är ett bra program för att hitta borttagna filer och återställa dom
https://www.piriform.com/recuva

Annons:
[Torahzen]
2015-10-08 14:31
#7

Näpp, inget i papperskorgen…

Kaj
2015-10-09 10:39
#8

Synd - hoppas att någon av recovery programmen vi rekommenderat dig fixar ditt problem så du får tillbaka mappen och filerna.

BTW om man trycker ner CTRL+DELTE då man tar bort en fil eller mapp så hamnar dom inte i papperskorgen utan tas bort direkt. Ett recovery program kan dock ta tillbaka även sådana filer om man låter disken vara tills man kört recovery programmet. Ju mer man håller på med disken innan recovery programmet ju mindre chans har man att lyckas återställa filerna

[Torahzen]
2015-10-09 22:14
#9

Det verkar inte så. Det positiva verkar vara att jag har kvar en del foton i mobilkameran så allt är inte förlorat.

Nu har jag bytt mus också, för den gjorde en del dubbelklick när jag gjorde enkelklick. Det kan också ha ställt till det.

farvendal
2015-10-12 14:04
#10

Testa Recuva. Det programmet har räddat mig flera gånger. 

Filerna går att få fram igen så länge de inte är överskrivna.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: