Annons:
Etikettwindows
Läst 2343 ggr
beem
2015-10-15 10:38

Automatiska uppdateringar

Jag har inställt automatiska uppdateringar till 02.00 på natten. Kl är nu 10.30 och uppdateringen snurrar fortfarande. Det står 100% klart stäng inte av datorn. Vad gör jag ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Record
2015-10-15 11:09
#1

Har du mobilt bredband, och detta inte kopplat ner, vilket kan hända när ISP har service på stationen på natten där du varit uppkopplad på. Bistert att ge råd.

beem
2015-10-15 11:25
#2

Jag har inte mobilt.  jag har aldrig upplevt detta förut. Vågar jag försöka stänga ner?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2015-10-15 11:43
#3

Du bör rimligen våga stänga ner.  Om något blev fel skall Windows (antar att du har detta os) fixa detta.
Men det kan hända att din Download katalog för automatiska uppdateringar blivit korrupt och då räcker det att du tar bort filerna ur den så skall Windows update börja fungera igen
FixIt från Microsoft (gäller win 7 men jag tror det funkar för Win 8 och Win 10 åxå)

beem
2015-10-15 11:58
#4

Då gör jag så. Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2015-10-15 12:32
#5

Jag stängde av och startade om och allt verkar OK.

Jag började tänka mer på  detta med inställning av automatisk uppdateringar. Jag trodde jag hade det inställt till 02.00 som jag alltid haft men hittar det inte. 

Var det inte så att alla uppdateringar  är  automatiska i Windows 10.  Kan man ställa in valfri tid ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-10-15 12:37
#6

Såg tråden lite sent. Men som Kaj skrev så är det bara att fimpa burken. Skulle det vara nån uppdatering som blir trasig så så fortsätter den igen vid manuell Windows Update oftast.

Som vanligt så kan man aldrig vara 100% säker, men det är ju därför det finns systembackup inbyggt i Windows som man kör lite då och då. Inte systemåterställningspunkt (så de inte blandas ihop nu).

Annons:
Kaj
2015-10-15 14:26
#7

#5 ja du kan ställa in valfri tid eller att du inte vill ha automatiska uppdateringar (varför man nu inte skulle vilja ha det)
Gå till sökfältet nere till vänster och skriv "Windows Update". Bland 1 av de 2 valen kan du komma åt "avancerade inställningar". Där kan du ändra till annan tid eller stänga av helt (ej att rekommendera)

beem
2015-10-15 15:23
#8

#7 Jag har varit inne där men hittar ingen möjlighet att välja tid då uppdateringar ska köras. Mycket annan info finns där men inte detta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2015-10-15 20:04
#9

Ställ in att hämta men istalera när du själv väljer.. då brukar det instaleras när du stänger av!

Dvs du får en fråga om du vill instalera och sen automatiskt stänga av datorn!

Det borde vara standardinställning.. vem är vaken klockan 2 på natten?

Det är dock en inställning som funkar utmärkt på våra servrar. som ärigång dygnet runt!

De är dock inställda på att starta om igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2015-10-15 20:13
#10

#9 Jag stänger aldrig av datorn på natten. Jag scannar kl 01.00 för jag räknar med att då sover jag. 😴 Sen då uppdateringar  kl. 02.00.

Menar du att det inte går att ställa en tid nu i Windows 10.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2015-10-15 20:14
#11

Har inte tian så jag vet inte.. har du kikat på hur du ställt det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2015-10-15 21:34
#12

Se #5


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2015-10-15 21:36
#13

I alla tidigare versioner har man kunnat ställa vilken tid som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
beem
2015-10-16 09:47
#14

#13 Jag vet det. Jag hittar  det inte i denna därför frågar jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-10-16 11:27
#15

Det finns inte i Windows 10 utan där är det meningen att datorn skall uppdateras på en gång. Iaf så hittar jag inte nån schedule. Finns dock för omstart.

beem
2015-10-16 12:07
#16

#15 Det är nog så att det inte finns i Win.10.  Jag har letat sida upp och sida ner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-10-16 12:16
#17

#16

Finns nog bara i "företagsversionen" skulle jag kunna tänka mig. Borde finns med i pro-versionen kan man väl tycka.

Kaj
2015-10-16 13:03
#18

Kollade själv och precis som nämnts så finns inte längre möjligheten att ställa in tiden längre. Det är iofs ointressant eftersom Windows 10 hela tiden söker efter uppdateringar. Vissa dagar kan man få flera uppdateringar per dag ex från Windows defender mfl.
Tanken från Microsoft är att man nu alltid skall vara uppdaterad med senaste version av Windows, IE, Office mfl. Precis som FF och Google chrome alltid haft.

Du kommer eller inte att kunna välja om du vill ha en större uppdatering eller ej (typ den som u släpps i dagarna för Win 10). Allt räknas numer som en uppdatering - kommer ina nya servicepack eller nya versioner av Windows framgent. Allt är uppdateringar.
En annan nyhet är att id större uppdateringar (som förr ex kallades för ett servicepack) kommer man nu att distribuera en helt ny image. Dvs du som användare märker inget utan du får en helt ny version av hela Windows då en sådan kommer. För dg ser det bara ut som om du får en ny KB uppdatering - å har jag förstått det hela.
Detta är ju så klart en jättebra ny funktion om ex din dator haverrar så du måste göra en systemåterställning. Då behöver du bara köra Windows update efteråt och vips får du uppdatering till senaste Windows utan att behöva ladda hem alla KB uppdateringar som har skett efter din systemåterställningspunkt med en masa omstarter.. Nu blir det bara en uppdatering och allt är klart.

[VSK]
2015-10-16 14:10
#19

#18

Du har förstått det där korrekt.

Zepp
2015-10-16 18:04
#20

Okej.. ytterligare en grej de behöver uppdatera!

Grejen är att de får låta användarna bestämma själva!

Att de ställer grundinställningar så att de överenstämmer med MS behov är en helt annan sak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-10-16 18:08
#21

#20

Zepp, det är det som är problemet. MS har förstört Windows Update i Win 10. Trots att de lovade att de som köper pro-versionen skall få mer att säga till om så skiljer det fasen inget mot home.

Helt värdelöst…

Zepp
2015-10-16 18:37
#22

De losar miljarder!

De med Pro har rätt ofta folk som kostar pengar.. antingen anställda eller inhyrda IT konsulter!

Vi har dels mig som har rätt bra koll, samt inhyrd konsult en gång i veckan!

Jag ställer allt med servrar på automatik sent på morgonen.. och sen omstart.

Konsulterna vill helst stänga av all uppdatering.. och alldrig uppdatera fören det krävs. medans jag helst ser ett felmedelande på morgonen och kör en återställning om något strular!

Iomed att vi har flera program som är kritiska för vår verksamhet .. och en del av dem tar tid på sig att vidareutveckla sig mot nya uppdateringar så kan det ta tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-16 18:41
#23

Det är absolut bäst att uppdatera och sen göra återställning, precis som du skriver. Idag så kan man inte vänta två månader med att installera en säkerhetsuppdatering på en server som visar sig ute på nätet.

Beror ju lite på vilka resurser företaget har. Är plånboken djup så är det inga problem med backupservrar som bara står och väntar på att få rycka in. Redundans mao….

Upp till toppen
Annons: