Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1409 ggr
[Tilde]
10/21/15, 2:11 PM

Tips på laptop?

Min laptop har nog inte jättelång levnadstid kvar så jag är på jakt efter en ny - helst under eller nära 5000 kr. Jag använder mest datorn för att skriva, använda internet, film, musik och ibland spel så som The sims 3. 🙂  Alltså ska den ha en bra skärm, fungera snabbt och smidigt och ha relativt bra högtalare. Ett plus är om den är ganska lätt att bära med sig också - och jag föredrar annan färg än svart (även om det såklart inte är avgörande).

Har ni tips på ett märke jag borde kolla efter? Eller till och med en specifik modell?

Annons:
Zepp
10/22/15, 8:08 PM
#1

Med de kraven skall du nog helst dubbla priset!

Laptoppar för 5K är i svart plast, har dåliga högtalare och väger!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Tilde]
10/22/15, 11:23 PM
#2

#1 Det håller jag inte med om! Har hittat flera som verkar bra från olika märken (några i silver eller vit också) och den jag har nu må ha rätt dåliga högtalare, men är annars väldigt bra med tanke på att den kostade under 4000 kr. 🙂

[VSK]
10/23/15, 12:52 AM
#3

Finns ingen bärbar med bra ljud för 5000:- Helt omöjligt. 

Vad menas med "bra skärm" ?

Jag har en Sony Vaio pro 13 och den kostade + 10.000:- för nåt år sen eller två. Den har urkasst ljud. Den är lätt och smidig samt rätt tunn. 128 GB SSD mSATA. Skärmen är "bra". Väldigt bra batteritid. +25 timmar med dubbla batteri (surf med mina inställningar). Windows 10 drar mer ström än Windows 8.1.

Enligt Google så skall den klara av The Sims 4, så då borde 3:an funka än bättre.

Vikt under kilot utan extrabatteriet.

Kanske kunde vara nåt för ts? Bortsett från ljudet då. Borde gå att hitta begagnad för 5000:- kanske.

Hittade på Blocket http://www.blocket.se/stockholm/Sony_Vaio_Pro_13_Ultrabook_SVP13_62232537.htm?ca=9&w=3&last=1

[Tilde]
10/23/15, 12:04 PM
#4

#3 Bra ljud, som i helt ok högtalare för att vara laptop. Inte "helt perfekt ljud" som man får när man köper riktiga högtalare för flera tusen i affär. 😛 

Med bra skärm menar jag en som kan ge bilder rättvisa men hänsyn till kontrast och liknande. En som kan spela film utan att ändra kvalitén på filmen liksom.

Tror ni tar det jag skriver lite för seriöst. 😃 Jag behöver en enkel dator som är bra för sin prisklass och klarar av det jag listat ovanför, helt enkelt.

[VSK]
10/23/15, 12:36 PM
#5

#4

Kan kika lite på olika alternativ idag om jag hinner.

[Tilde]
10/23/15, 1:01 PM
#6

Jag är just nu inne på en ASUS E502MA-XX0016T som verkar helt ok för det jag vill använda min dator till. 🙂 Så kanske ni förstår lite mer vad för slags (sämre) laptop jag är ute efter. Tänkte åka och kika på den i helgen så om ni har tips på andra liknande (bättre?) kan jag ju titta på dem med. 👍

Annons:
[VSK]
10/23/15, 1:18 PM
#7

#6

Batterikapacitet och processorn är i underkant.

[Tilde]
10/23/15, 1:36 PM
#8

#7 Behövs det så bra processor när man inte ska ha en speldator eller så då? :/ Batteri bryr jag mig inte så mycket om då jag oftast har batteriet urkopplat och använder datorn hemma. 5-6 timmar är helt klart nog med tid för mig. 😛

[VSK]
10/23/15, 1:43 PM
#9

#8

Tyckte du nämnde Sims 3 🤔

Vad jag har förstått så kan det ta kraft med en massa extensions. Alla som spelar The Sims kör väl med extensions vad jag har förstått.

Men, man får inte så mkt dator för 5000:- ny om den skall vara en bärbar variant. En stationär burk orkar mer för samma peng.

[Tilde]
10/23/15, 2:32 PM
#10

#9 Menade Sims 4 :) Datorn jag har nu ska egentligen vara för dålig för The sims 4 (processorn alltså) men det fungerar helt utan problem och då har jag ett tilläggsspel också, så jag vet inte riktigt hur viktigt det är exakt.

Tror jag ska höra med min kusin som är utbildad och jättekunnig med allt vad datorer innebär. Vill ju verkligen ha en laptop då jag vill kunna ta med den i olika rum och när jag besöker familjen i Sverige, osv.

[VSK]
10/23/15, 2:40 PM
#11

#10

Kanske bäst du bollar lite ideér med din kusse först då innan du inhandlar nåt. är ju alltid lättare att prata än att skriva om man har många funderingar. Lycka till med ditt datorköp.

[Tilde]
10/23/15, 2:44 PM
#12

#11 Helt klart! Tänkte inte köpa något än (möjligtvis nästa månad) så jag ska prata med honom och kolla runt i olika affärer och se vad jag fastnar för. :)

Tack ändå för hjälpen

[VSK]
10/23/15, 2:45 PM
#13

👍🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: