Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 2535 ggr
Tobbe_490
2015-10-23 09:57

Web shield ads

Har köpt en ny dator Lenovo Z710 med Windows 8.1 till min fru och nästan omedelbart fick vi problem.  Bl.a. har ett program smugit sig in som heter Web Shields Ads. Är det någon som vet hur man får bort det? Googlar på det men alla råd gäller andra versioner av Windows. Mängder av oönskad reklam poppar upp överallt.

Annons:
Zepp
2015-10-23 13:09
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2015-10-23 13:24
#3

Norton har ett gratis verktyg som inte ens kräver installation utan du kör det direkt från den nedladdade exe filen.

Ladda ner och kör Norton Power Eraser

Sedan kan man ju undra hur ni kunde få in detta så fort.
Klicka ALDRIG på pop-up rutor od. med uppmaningar av typ "Gratis, Du har virus scanna här" osv. Det måste vara sunt förnuft att veta att en webbsida ALDRIG ALDRIG ALDRIG kan veta om du har virus. Länkar och annonser med gratis och så vidare skall man hålla sig bort ifrån så tillvida man inte själv uppsökt just detta och därför vet vad det är. Allt annat är för det mesta bluff och man får in skit i datorn.

Kör aldrig med administratörskonton, klicka aldrig på uppmaningar som du får om du inte med säkerhet vet att det är just DU som efterfrågat det som du uppmanas att klicka på, öppna aldrig länkar i mail som du inte vet varifrån de kommer, klicka ALDRIG på länkar med exe filer etc.
Kom ihåg att banker och andra företag aldrig sänder ut mail till sina kunder där de ber dig uppge personlig information. ALDRIG - får du sådana mail är det fejk och bluff så släng dom. Är du tveksam ring det avsändande företaget eller banken och fråga om de sänt dig detta mail.

Kort och gott - om man är vanlig användare av internet så skall man aldrig via webben eller epost klicka på uppmaningar. Bara stäng ner då dessa kommer.
Om man däremot själv söker upp information om en produkt eller tjänst och får en uppmaning att klicka på en länk etc är det en annan sak då man då oftast vet vem man besöker och att det är något man vill ha.
Annars ALDRIG.

[VSK]
2015-10-23 13:32
#4

Idag finns det många bra tillägg till de större separata tillverkarna av webbläsare som stärker säkerheten rejält.

Tobbe_490
2015-10-24 09:44
#5

Tack för alla svar. Jag skrev att jag själv googlat på en lösning på problemet. Anvisningar har jag hittat men som är meningslösa eftersom de dels gäller äldre versioner av Windows/Webbläsare dels ger råd som inte fungerar. Ta t.ex. rådet att gå till Kontrollpanelen - Program /funktioner - Ta bort. I detta fall gick det inte utan jag fick istället ladda ned "Revo uninstaller" som tog bort filen efter en del strul. Fortfarande svämmar dock datorn över av spam som poppar upp hela tiden. Det är något annat som är fel men vet inte vad.

Kaj tack för råden men inget av det som du varnar för har vi gjort. Jag tror att programmakarna är betydligt smartare idag. 

Det ultimata är väl att installera om hela datorn med allt vad det innebär av jobb - inte roligt!

Kaj
2015-10-26 10:08
#6

m du skall göra en ominstallation rekommenderar jag at ni går upp till Win 10.

Där finns en del intressanta nyheter vad gäller just ominstallation.
Först skapar du en ny start-usb sticka där hela Windows 10 ligger på.
Sedan konfigurerar du Win 10 så den automatiskt tar backup på ditt system (kommer då ske i bakgrunden och tar upp relativt mycket diskutrymme beroende på hur mycket extra du har på ditt operativsystem i form avprogram mm - men säg upp till 10 gig eller så. Konfigurera så att backup kopian läggs på en annan disk än C partitionen så du kan göra en total ominstallation av Win 10 senare).
Om du skulle behöva ominstallera din dator så börjar du med att ominstallera från USB stickan. Därefter går du till backup och restore och väljer senaste backupkopian. Då återsälls allt fram till den tidpunkte. Dvs alla programinstallationer, systemkonfigureringar etc.

Annons:
Upp till toppen
Annons: