Annons:
Etikettwindows
Läst 40078 ggr
[Jens]
10/25/15, 9:55 AM

Stoppa autostart-program i Windows 10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många känner säkert till det urgamla msconfig-knepet för att komma till ett fönster som visar autostartande program och ger möjlighet att stänga av dem. Microsoft har insett att många använder funktionen och har gjort den enklare och mer åtkomlig i Windows 10.

Den finns helt enkelt som en ny flik i Aktivitetshanteraren och har dessutom fler funktioner.

1. Högerklicka på Start-knappen och välj sedan ’’Aktivitetshanteraren”.

2. Välj fliken Autostart.

3.Högerklicka på det program som du inte vill att den ska köras vid uppstart och välj Inaktivera.

4. Starta sedan om datorn.

Annons:
Aniara14
10/27/15, 12:20 AM
#1

#0 Hmm… vadå nytt och Windows 10?🤔 Såvitt jag kan se så funkar/ser det ut precis likadant i Windows 8 och 8.1, vilket jag har, och det är en himla tur kan jag säga, för då kan man enkelt bli av med vissa onödiga "tjatprogram" som startar samtidigt med Windows varje gång.

Däremot funkar det inte att högerklicka på Startknappen för att få fram Aktivitetshanteraren, så det kanske är en nyhet i Win 10, eller så beror det på att jag har installerat Classic Shell, och därför inte har Win original Startknappen. Istället brukar jag högerklicka på Aktivitetsfältet längst ner, och sen välja Aktivitetshanteraren. Det går ju bra det också.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Jens]
10/27/15, 6:10 AM
#2

Det stämmer bra Aniara14 att man kan använda aktivitetshanteraren på samma sätt i 8.1 men inte som du säger genom högerkläckning och det går inte genom Classic Shell.

Netbor
3/21/18, 12:54 PM
#3

Detta gratisprogram Startup manager For Windows Free är utformat för att hantera uppstarten av datorn.

Upp till toppen
Annons: