Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2281 ggr
densomundrar
2015-11-10 10:34

Extern hårddisk

Funderar på att köpa en extern hårddisk för att lagra kort och liknande som jag inte vill ska försvinna om min dator pajar. Men hur säker är en sådan? Hur stor är risken att sen tappar minnet eller blir gammal och går sönder utan att man gjort något? Finns det bättre och sämre varianter? Hur många kort rymms i typ 1 Tb (tror jag att det stod)?

Annons:
[VSK]
2015-11-10 10:40
#1

Det finns inget lagringsmedia som är 100% säkert. Hur pass bra en USB-disk är (för det är det jag tror du syftar på) beror på många faktorer. Dels vilken disk som sitter i, dels hur pass bra chassit kyler och sist men inte minst hur mkt stötar den kan tänkas få genom tiden.

Du undrar om det finns bättre och sämre varianter och ja det gör det, men eftersom alla testar/erfarenheter oftast gäller en produktserie så säger inte detta så hemskt mkt när det gäller nya diskar. 

Förut så hade nästan alla tillverkare stora problem med 3TB-diskar så undvik såna. Du vet ju inte om det är en ny version eller gammal som sitter innanför skalet.

Skall du känna dig hyfsat säker så skall du ha dubbla backuper men med olika tillverkare av disk. Sedan skall du ha ena USB-disken på annan fysisk plats än där du har datorn och den andra USB-disken. Utifall det skulle börja brinna eller bli inbrott mm.

densomundrar
2015-11-10 11:00
#2

Tack för ditt utförliga och hjälpsamma svar, då kommer en följdfråga; vad är det för skillnad mellan usb disk och extern hårddisk? Kollade på nätet och dom såg ganska lika ut. Tanken är att jag med några månaders mellanrum ska ladda över bilder på något annat än mobilen eller datorn och att det sedan ska ligga i en låda eller liknande. Så jag ska inte fara ikring med den och stötar osv kommer det vara sparsamt med.

[VSK]
2015-11-10 11:10
#3

#2

Jo jag förstår att du tycker de ser lika ut för det är ju oftast det man menar med extern disk. Men en extern disk kan lika gärna sitta i en NAS (liten nätverksserver där man delar ut sina hårddiskar). Extern betyder just utanför (datorn). Internt betyder innanför (burken). En disk i en NAS är ju intern men samtidigt extern om du förstår hur jag menar 😃

Du verkar klok och försiktig så jag tror du kommer lyckas bra med ditt köp av USB-disk. 🙂

Kaj
2015-11-10 14:47
#4

En USB disk är samma som en extern disk bara den skillnaden att den inte byggs in i datorn som en intern disk utan går att ansluta direkt till ett USB uttag på din dator.
Men den har fortfarande en snurrande skiva och ett läshuvud och det är där som du oftast får problem med diskar.

Sedan finns det USB minnen och där finns inga rörliga delar så de är oftast säkrare ur den synvinkeln. Men dessa är dyra om du räknar med stora datamängder. Ex kostar 64 Gig ca 500 spänn och du pratar ju om hela 1TB vilket är 1 000 gig
Sedan har du sk SSD diskar. Dessa är som USB stickor dvs inga rörliga delar. Dessa finns i dels interna varianter (som en intern hårddisk som du bygger in i din dator) men även som externa diskar (inte så vanliga ännu)
En intern SSD disk kan du koppla till din dators USB uttag under förutsättning att du köper en extern SATA vagga som du kopplar till USB uttaget och sedan sätter du din SSD disk i vaggan . (i en sådan vagga kan du sätta både SSD diskar och vanliga SATA diskar. Köp i så fall en vagga som klarar både 2,5 tum och 3,5 tums diskar. Kostnad ca 300 spänn för vaggan.
En SSD disk kostar ca 1 500 spänn för 500 gig. Skall du ha en TB behöver du således 2 sådana men de sjunker i pris hela tiden så du kan ju börja med en.

Räkna med att ett foto av bra kvalitet tar ca 5 MB. Då rymmer en disk på 1 TB ca 200 000 foton och en på 500 Gig således runt 100 000 foton.
15 gig är då ca 3 000 kort (se nedan om gratis molntjänster)

Sist vill jag bara nämna att du har ju moln tjänster med gratis diskutrymme.
På så sätt kan du även få tillgång till alla dina kort bara du har en internetuppkoppling någonstans
Microsoft har tex OneDrive där du har 15 gig gratis om du är vanlig kund. Är du Office365 kund har du 1TB gratis. Är du inte kund kan du köpa mer utrymme än de 15 gig som ingår. Vet inte riktigt vad det kostar men det är inte så dyrt att gå upp. Du slipper ju kostnaden för hårddisken som du annars måste köpa själv. Du slipper även oroa dig om att korten försvinner för Microsoft garanterar backuper och har redundans så inget kan försvinna.
Har du OneDrive och Windows så får du automatisk synkning via OneDrive appen som du har på din Windows dator/platta/eller telefon.
När du lägger ner foton i den avsedda mappen eller mapparna på din dator så synkas de upp i molnet på din OneDrive automatiskt. Du har då dels korten på din dator men de finns även i din OneDrive i molnet. Lägger du till ett foto i OneDrive i molnet kommer det fotot synkas ner till din dator när den är inkopplad på internet.
Du skaffar OneDrive genom att skapa ett Microsoft konto - Med det kontot får du tillgång till alla Office produkterna i molnet (Word, Excel, PowerPoint, Outlook-mail, Kalender, mfl samt en OneDrive molnet utrymme). Det kostar inget att registrera sig och börja använda. Kostnad blir det bara om du vill lagra mer än 15 gig.
Vill du prenumerera på hela Office paketet till din dator (kostnad ca 650 kr per år) så får du dels tillgång till alla Office produkterna direkt på din dator/platta eller telefon samt att du få 1TB lagring i OneDrive i molnet.
Om du inte har ett Microsoft konto börja med att registrera dig gratis här.
https://login.live.com/
Bestäm sedan om du vill ha mer utrymme eller inte (15 gig ingår alltså gratis = ca 3000 foton)

OneDrive är bara en moln tjänst med gratis utrymme. Google har samma i sin tjänst Google Drive (15 gig gratis)
Google hittar du genom att klicka på logga in knappen i Google.se uppe till höger och sedan välja att registrera dig. Har du Android idag på ex din telefon är det nästan säkert att du redan har ett Google konto med Gmail och Google drive
https://www.google.se

Det finns även många andra molntjänster med gratis utrymme där du kan lagra dina bilder. Säkert kan flera här inne ge dig tips på dessa. jag ville bara ge dig tips om Microsofts OneDrive och Google Drive för dessa använder jag själv och vet att de fungerar.

beem
2015-11-11 22:14
#5

Ett litet tips om du ska köpa hårddisk. Kolla att den fungerar med  din version av operativsystemet. Jag gjorde misstaget att inte kolla och kunde inte använda programmet som finns i hårddisken för kopiering.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zpookey
2015-11-11 23:59
#6

#5

De flesta externa hårddiskar funkar till windows….för att inte säga alla. Om någon disk inte funkar så är den antagligen i första hand levererad för Mac men genom att formatera disken så funkar den även för Windows.
Och programmen som följer med hårddiskarna (om där nu följer med något) är oftast skräp och de inbyggda programvarorna i datorerna funkar utmärkt. I Windows finns säkerhetskopiering och i Mac finns TimeMachine.

Annons:
beem
2015-11-12 09:56
#7

#6 Den programmvara som följde med hårddisken fungerade inte med Windows 8. som jag hade då. Jag  mailade frågan och fick svar att så var det. Den fungerade bara med tidigare versioner. Dett var när Win 8 var relativt  nytt. Nu är ju Win 10 relativt nytt så man ska vara uppmärksam på att hårddisken fungerar med 10….om man nu har det.

Den fungerar ju på så sätt att jag får kopiera och klistra in det jag vill spara på disken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2015-11-12 12:51
#8

Så fort jag köper en ny hårddisk är det första jag gör att omformatera den (oavsett om den redan är formaterad för Windows) med NTFS.
På så sätt blir jag av med alla backup program och annat skit som säkra valv mm som brukar ligga där. Jag vill absolut inte ha dessa program.

Precis som då man köper en ny dator. det första man gör är ju att fimpa alla "prova på" versioner av antivirusprogram och annat skit. Bort med allt. Jag vill själv bestämma vad som skall vara på eller inte.

Zpookey
2015-11-12 16:31
#9

#7

Programvara som brukar följa med är oftast skräp.

Bättre att använda inbyggd programvara i Windows eller köpa 3:e-parts.

Är det backup man ska göra så funkar Windows inbyggda alldeles utmärkt…eller så kan jag rekommendera Acronis.

Alla externa hårddiskar funkar med Windows eller Mac….oavsett version. Bara att formatera till formatet man behöver. Dock ska man inte formatera hårddisken ifall man har viktig information på den…men det säger ju sig själv. :)

JonasDuregard
2015-11-13 23:08
#10

#0 "Hur många kort rymms i typ 1 Tb (tror jag att det stod)?"

Det beror på hur mycket plats varje bild tar, men antagligen flera hundra tusen. 

USB-minnen (som nämnts) är ofta ett bra alternativ till en extern hårddisk. Du kan få tag i ett minne som kan lagra tusentals bilder, ryms på din nyckelring och kostar mindre än en trerätters middag 🙂.

densomundrar
2015-11-14 08:05
#11

Tack för alla svar, mycket att läsa igenom, sätta sig in i och fundera över. Jag behöver inte just 1 Tb, tog det som exempel då jag fick upp många externa hårddiskar med detta när jag googlade. Kort och gott, om jag förstått det rätt, så kan en vanlig usb sticka räcka med lite mer utrymme?

JonasDuregard
2015-11-14 09:38
#12

Om du har alla bilder i en och samma mapp på datorn så kan du ta reda på hur mycket plats den tar genom att (i Windows) högerklicka på mappen och välja egenskaper. Så kan du köpa minne utifrån det. 

Om du har filmer bland bilderna (vilket inte är ovanligt) så händer det att de tar ganska mycket plats.

densomundrar
2015-11-14 09:41
#13

Tack, ska kolla :-)

Annons:
Zpookey
2015-11-14 09:51
#14

Tänk på att ha bilderna BÅDE på datorn och på den externa hårddisken eller USB-stickan. Har varit med om för många som lagt alla sina bilder på en extern hårddisk och sedan har den gått sönder. Och USB-stickor kan gå sönder de också.
Jag rekommenderar alla våra kunder att förutom att ha bilderna på två ställen så är det rätt bra om de går igenom sina bilder och plocka ut favoriterna och skickar in dom för framkallning. Idag är det inte dyrt att skicka in 100+ bilder för framkallning och hur snabbt tekniken än går fram så går det inte att komma ifrån att bilder i ett fotoalbum är mer framtidssäkrat (om de inte brinner upp)…och det är MYCKET roligare och lättare att sitta och bläddra i ett fotoalbum. Idag skjuter alla fram det jobbet för att de har alldeles för många bilder, men när man väl gjort det så blir det inte så mycket jobb nästa gång man tagit bilder.

densomundrar
2015-11-14 09:55
#15

Tack för tipsen, har redan idag de flesta kort framkallade men vill ha lite digitala backuper. Alla bilder från typ 2007-2010 som jag tagit är typ borta då datorn gick sönder. Som tur är så hade jag laddat upp lite på fb från den tiden, så lite finns iallafall kvar :-)

Zpookey
2015-11-14 10:26
#16

Ett annat tips är att använda tjänster som iCloud, OneDrive, Google Drive eller Dropbox. Då har du säkrat mycket av dina bilder.

densomundrar
2015-11-14 18:20
#17

Har börjat försöka mig på Dropbox men har lite svårt att lista ut exakt hur det fungerar. Jag är lite skraj av mig med att ladda upp bilder på nätet ifall att det läcker ut, vill inte gärna lägga upp hela mitt privatliv på nätet

beem
2015-11-14 21:14
#18

#17 Så känner jag också. Det gäller att läsa igenom allt där man lägger upp bilderna så man har dem privata.

Så här står det ang. privat och delat.

https://www.dropbox.com/help/140


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2015-11-16 10:00
#19

Jag använder OneDrive från Microsoft.

Hur enkelt som helst. Man lägger sina mappar i OneDrive hiven på Windows. Sedan sköter den synkningen till OneDrive molnet automatiskt. Så fort jag skapar en ny fil, tar bort en fil eller uppdaterar något i en fil så synkas det upp i molnet.
Om jag gör någon ändring på en fil i OneDrive molnet synkas det tillbaka till min dator så att innehållet är samma på båda ställena.
Alla mappar i OneDrive är som default inställda på att bara du som äger kontot kan komma åt dem.
Vill du dela ut en mapp i OneDrive till någon annan måste man högerklicka på mappen och välja DELA. Då kan du välja vilka användare som skall få tillgång till mappen alternativt göra den helt offentlig. Men som sagt gör du ingenting är mapparna endast tillgänglig för dig.

Mer om OneDrive och synkning med Windows hittar du här

Zpookey
2015-11-17 21:21
#20

#17

Med ett bra och säkert lösenord så bör det inte vara något problem. Jag förespråkar dock iCloud och OneDrive före Dropbox…fråga mig inte varför. :)

Men oavsett vilken tjänst du väljer så kommer den att visas i listan över dina hårddiskar till vänster i utforskaren. Det är bara att tänka på dom som externa hårddiskar…allt du sparar där synkas till molnet och du kan komma åt dom från andra datorer du äger, som har programvaran installerad. Perfekt om man vill komma åt sina filer från alla datorerna, surfplattorna eller telefonerna utan att behöva flytta hårddiskar eller USB-stickor kors och tvärs.

Annons:
densomundrar
2015-11-18 05:30
#21

Tack för era tips :-)

densomundrar
2015-11-24 16:31
#22

Vill bara säga tusen tack, tror nog det blir Dropbox tills vidare, dom skriver ju att alla mappar endast är synbara för mig så länge jag inte delat någon länk. :-)

Zpookey
2015-11-24 17:00
#23

#22
Nu vet jag inte om du kör med Office 365 men om du gör det så skulle jag rekommendera dig att använda OneDrive istället för dropbox eftersom att Office365-användare har 1TB i lagringsutrymme i molnet. (Office365 är ju alla officeprogrammen från 65:-/mån)
Om du inte har Office365 så har du 5GB gratis på OneDrive.
iCloud har också 5GB gratis men Dropbox har bara 2GB gratis.
Och till sist har vi Google Drive som erbjuder 15GB gratis.

Länk till info om OneDrive
Länk till info om iCloud
Länk till info om DropBox Länk till info om Google Drive

När det gäller OneDrive så räcker det med att använda ditt befintliga hotmail- eller live-konto.
När det gäller iCloud använder du ditt AppleID
När det gäller Dropbox så får du skapa ett Dropboxkonto eller logga in med ditt Google-konto
När det gäller Google drive så loggar du in med ditt "wait-for-it" … Google-konto.

Så alla är smidiga att använda.

Lycka till. 🙂

densomundrar
2015-11-24 17:05
#24

Tack, får kika lite på det :-)

Ladydragon
2015-11-24 20:08
#25

#17 det finns enkla gratis program som man kan använda för att kryptera bilderna innan man laddar upp dom till en molnlagrinstjänst 
för att komma åt och se bilderna så måste man först ange rätt lösenord och dekryptera bilderna 

själv krypterar jag alla bilder och filer innan jag lägger upp dom i Dropbox så vet jag att oavsett om någon annan får tag på dom så är dom oanvändbara 😛

densomundrar
2015-11-24 21:07
#26

Låter fiffig, men det är nog i nuläget lite overkill för min del.

Kaj
2015-11-25 09:52
#27

Alla molntjänsters filer och mappar är dolda föra alla utom dig själv tills dess du aktivet tar ett val att exempelvis dela en mapp. Alla andra mappar är då fortfarande dolda för alla utom dig själv.

Jag kör med OneDrive och Office 365 så jag har 1 terabyte.
Tror dock att OneDrive utan Office 365 ger dig 15 GB och inte bara 5 GB som nämnts av #23 ovan men det kan vara så att Microsoft ändrat på det. Förr var det 15 GB fritt gratis utrymme.

Annons:
JonasDuregard
2015-11-25 11:24
#28

#27 "Alla molntjänsters filer och mappar är dolda föra alla utom dig själv tills dess du aktivet tar ett val att exempelvis dela en mapp."

Det är i alla fall grundtanken. När densomundrar i #17 oroar sig för att de "läcker ut" så förutsätter jag att hen menar genom brister i tjänsten, till exempel dålig säkerhet eller otydligt gränssnitt för vad man delar och vad man håller privat. 

Och visst finns det en något större risk att bilderna hamnar i orätta händer om de ligger i molnet än om man lagrar dem lokalt.

densomundrar
2015-11-25 17:16
#29

Största rädslan är väl att jag råkat gjort den synlig av misstag eller inte vet att det är synligt, men visst funderar man lite på säkerheten med, läckage och hackningar.

Kaj
2015-11-26 11:45
#30

#29

Så lätt är det inte att göra en mapp synlig i t ex OneDrive.

Först måste du klicka dig in på mappen och därefter klicka på länken "Dela".
Sedan måste du antingen ange en eller flera epostadresser som skall komma åt mappen alternativt kryssa i att den skall vara "Offentlig"
När det är klart så ser du en ny länk till mappen. Det är via denna länk som andra kan komma åt din mapp. Du måste således publicera den länken till andra så de kan komma åt den.

Så det skall mycket till att du delar ut en mapp av misstag det kan jag lova.

densomundrar
2015-11-26 18:22
#31

Då kanske jag kan vara lugn :-)

Upp till toppen
Annons: