Annons:
Etikettwindows
Läst 2715 ggr
papa-bear
2015-11-11 19:34

När jag laddar ner Windows 10

via uppdateraren laddas tydligen en fil på 790 kb, och som i dag var det stora uppdateringsdagen i månaden, så många fler filer, säkerhetsuppdateringar, syntes på uppdateringshistoriken efter att jag startat om datorn, men Windows 10 misslyckades att installeras, och jag har sett att det är så varje gång som w10 syns i historiken.

är det något allmänt problem, eller vill inte min dator installera w10? jag har w7, och de flesta som jag pratat med är nöjd med den ändringen från w7 till w10.

Annons:
[VSK]
2015-11-11 21:28
#1

Du kan ju ladda ned Win 10 manuellt, men kolla så att klockan stämmer.

Kaj
2015-11-12 09:45
#2

Detta problem har många fått. Windows har en korrupt nedladdningskatalog av Win 10. Dvs den har försökt en gång men något gick fel -mest troligt att Microsofts servrar var överbelastade då. I detta fall är nedladdningskatalogen korrupt (innehåller bara delar av Win 10) och man får just dessa fel och win 10 gå aldrig på.
Du måste således rensa upp och köra Windows update igen.

jag har länkat till program och även manuella åtgärder man skall genomföra. för att få igång det igen.
Microsoft har släppt program som rensar om Windows update blivit korrupt. Kom redan under windows 7 tiden.

Här kan du ladda ner Windows 10 direkt och installera på din dator.

Här har jag skrivit mer om hur du dels manuellt kan rensa den korrupta Download katalogen samt verktyg från Microsoft

papa-bear
2015-11-12 10:56
#3

#2 få se om det fungerar, laddade ner 64bitarsverktyget och rensade med diagnosticverktyget, laddar nu ner till usb och skall försöka senare.

Kaj
2015-11-12 13:02
#4

Bara så du ve. Många har rapporterat att när man kör installationen så ser det vid ett tillfälle ut som att den hängt sig. Den står med samma skrämbild efter en av omstarterna och inget händer. Jag fick detta själv - väntade då i ca 30 minuter fr att vara helt säker på att inget pågick i bakgrunden. Sedan stängde jag av datorn håt och satte på den igen. Då hoppade installationen igång i gen från där den var och allt gick perfekt.
Kör en Windows update och sök efter uppdateringar direkt efter att du installerat Win 10.
Rekommenderar även att du uppdaterar din dators drivrutiner och BIOS efter att du installerat Win 10. Dessa hittar du lämpligen på din datorleverantörs hemsida under din modell.

Fördelen med at lägga den på USB är att u har du en kopia att gå tillbaka till om något skulle hända med din dator. D behöver du inte ladda ner från någon webbplats utan kan boota från detta usbminne och göra en ny installation.
Jag kan ha fel här - kommer inte ihåg ifall denna kopia kräver en befintlig Win  eller 8.1 installation först.
Hur som helst när du fått på Win 10 gå till Backup och restore (kopiera och återställ) och skapa en systemreparationsskiva (går att lägga på ett USB minne också) Då har du ivf en sådan systemåterställningskopia som du kan lägga på en havererad dator eller om du bara vill göra en ny ominstallation.

Som jag nämnt tidigare så behöver man inte efter en ominstallation eller en systemåterställning köra en massa windows update med omstarter emellan. Via Windows update får man nu alltid senaste uppdatering inkl allt tidigare i ett svep.

papa-bear
2015-11-20 15:40
#5

jag har fortfarande inte gjort uppgraderingen, jag har varit in på min datortillverkares hemsida och kollat om min modell är testad för uppgradering, vilket det visade sig att den inte är.

så här står det: Om din dator inte visas i listan så har den inte testats av Dell. Drivrutinerna har inte uppdaterats för den modellen och Dell rekommenderar inte en uppgradering till Windows 10.

min modell finns inte i listan, så då är frågan om man skall göra uppgraderingen.

sedan har de skrivit så här: Om du vill uppgradera till Windows 10 på ett system som inte har testats kan du läsa mer och få support på Microsofts uppgraderingswebbplats, och där finns alternativet att köpa en dator med w10 förinstallerat. kul, va?

Aniara14
2015-11-21 17:31
#6

#5 Du kan väl fortsätta med det operativsystemet som du redan har, för det har väl inte slutat fungera hoppas jag? 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
papa-bear
2015-11-21 20:50
#7

#6 nej, men jag hade hoppats på att jag skulle kunna uppgradera utan att få problem med drivrutiner, vilket tydligen är risken med den modell jag har. jag köpte min dell optiplex 990 för ganska precis 4 år sedan.

Zpookey
2015-11-21 20:56
#8

Med risk för att bli påhoppad. 😃
Det är just detta som får mig att föredra Mac.
Uppdaterade min iMac från 2008 till MaxOSX El Capitan för någon vecka sedan. Allt funkade direkt efter uppdateringen.
Så det är en av fördelarna med att en tillverkare gör både mjukvara och hårdvara.
Kanske Microsoft kan komma dit någon gång med tanke på att de börjar tillverka egna datorer nu.

Aniara14
2015-11-21 20:59
#9

#7 Då måste det vara Win 7 du har, om datorn är 4 år gammal. Om det inte går att uppgradera till 10:an, så har du åtminstone extended support till 14 januari 2020. Drygt 4 år till alltså.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-21 21:01
#10

#8

Självklart är det bästa om ett företag som Apple köper en hårdvara och mjukvara för den hårdvaran. Fast det blir oftast ganska så mkt dyrare, och mer inlåst.

Aniara14
2015-11-21 21:04
#11

#8 Det finns väl ingen som skulle vilja hoppa på en sån stackars liten björn som redan ser så hunsad och bedrövad ut…?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 21:38
#12

#10
Har aldrig förstått det där med inlåsningen som det pratas om.
Allt jag vill göra kan jag göra och det gäller allt från vanligt användande till programmering och konfning av alla typer av nätverksutrustning. Har inte en enda gång stött på någon inlåsning i någon form.

#11
Jag antar att du aldrig sett Brickelberry? 😃

[VSK]
2015-11-21 21:43
#13

#12

Det beror ju så på vad man vill kunna göra och inte göra så klart. Ska väl erkänna att jag inte har sån koll utan går mest på vad jag läser på diverse forum. Fast man bör ju tycka att dessa människor vet vad de pratar om. 

Kan man idag köpa vilken SSD som helst om den som sitter i går sönder, eller måste man köpa en "original"som kostar 4 ggr mer?

Annons:
Zpookey
2015-11-21 21:47
#14

#13
Japp…går bra med vilken som helst.
Man har aldrig behövt köpa "original" vad jag vet.
Själv bytte jag min 500GB SATA som följde med min MacBook till en 1TB SSD från Samsung.
Minnena tror jag att man var tvungen att ha "original" förr men inte nu. Däremot så ska de vara anpassade till Mac men priset är det samma som andra minnen.

Det är tyvärr lite det som är problemet att 99.99% av de som säger att man är inlåst har lyssnat på de 0.01% (ursäkta om jag sårar någon men det är oftast Linuxanvändare) som vill in och skriva om diverse drivrutiner till ingen som helst nytta då de från start är så optimala som de kan bli.

Sen kan man alltid installera Windows eller Linux på en Mac om man vill. Den har redan den möjligheten inbyggd och om man gör det så nyttjar man hårdvaran till 100% för det operativsystemet som är installerat. (Men det är dualboot så man väljer om man vill köra MacOS eller t ex Windows i uppstarten.
Installerar du Windows så installeras alla drivrutinerna för alla hårdvarukomponenterna ner från Apple och de är så optimalt fungerande som det bara går. Man säger ju att det bästa sättet att köra Windows på är på en Mac och det stämmer verkligen.

Jag ska tillägga att jag hatade Mac fram till 2008 när jag ville börja göra appar till iPhone och utvecklingsverktygen bara fanns till Mac. Inhandlade den billigaste jag kunde köpa och det blev en 20" iMac (och den används fortfarande dagligen förutom min MacBook). Efter inhandlandet så var jag såld efter 30 minuter.

Ursäkta att detta blev "off-topic" 😃

[VSK]
2015-11-21 21:57
#15

#14

Jo det har man varit tvungen till att göra. Iaf på bärbara 🤦‍♂️

😃

Zpookey
2015-11-21 21:59
#16

#15
Inte sedan Alu Unibody vad jag vet.

Aniara14
2015-11-21 22:04
#17

#12 Nej, har aldrig sett denna björnen förut. Tyvärr.

#14 "Själv bytte jag min 500GB SATA som följde med min MacBook till en 1TB SSD från Samsung.

840 eller 850? PRO eller EVO?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 22:09
#18

#17
840 EVO

[VSK]
2015-11-21 22:09
#19

Det finns undantag av SSD som faktiskt funkar utan att köpa "original". Vill minnas att Crucial var väldigt snäll på det.

Men ni ser, Apple lär sig 😃

Zpookey
2015-11-21 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19
Lär sig eller lär andra? 😃

Annons:
Aniara14
2015-11-21 22:16
#21

#18 Har du märkt av dom här problemen nåt då?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-21 22:18
#22

#20

Det där lär de lärda tvista länge om 😃

Zpookey
2015-11-21 22:21
#23

#21
'reported by a small number of users after not using their drive for an extended period of time.'

Nope. Har väl haft min i drygt 18 månader nu.
Men jag använder datorn typ 16 timmar om dagen så jag kan inte uttala mig om det. Nu läste jag inte hela men vad jag förstod så var det Windowsanvändare som upplevde problem? Fast om det är diskrelaterat så bör det ju omfatta Mac också.

[VSK]
2015-11-21 22:33
#24

#21

Det beror lite på hur du använder din dator om du skall märka utav prestandaproblemen. Dessa uppstår bara om du har lagrad information som bara ligger, eller filer som aldrig raderas och skrivs på nytt i tex systemdisken.

Samsung försökte ju ta fram en ny firmware som raderar data och skriver nytt hela tiden fast i bakgrunden. Det hjälpte ju till en del men lagringsmedia går ju aldrig att få åtgärdat då det sitter i hårdvaran. 

850 EVO och 850 Pro har ej dessa problem.

Aniara14
2015-11-21 22:38
#25

#23 Det du citerar där är ju Samsungs egen tillrättalagda och förskönade version av det hela. Några cm nedanför så låter det ju helt annorlunda, men det kan ju hända att du haft tur och slipper krångel med din disk, och då är du ju bara att gratulera.

Ja, om det är själva disken det är fel på, vilket det verkar som i det här fallet så tror jag att det drabbar lika oavsett om man har Mac OS eller Windows. Men jag är tyvärr ingen expert på ämnet, och det är ett bra tag sen jag höll på och läste om dom där problemen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aniara14
2015-11-21 22:46
#26

#24 Men om det raderar och skriver nytt en massa i onödan, då borde väl disken slitas ut i förtid, kan man ju tycka. Men det kanske är enda sättet att åtgärda felet, och då är det väl inget annat att göra, antar jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Gjorde inget hastighetstest när jag precis installerat disken, men så här ser det ut nu.

Annons:
[VSK]
2015-11-21 22:52
#28

#26

Njae, du sliter inte ut en SSD på vanligt sätt på hur många år som helst. Så det är inget du behöver oroa dig för. Det är bara i "extrema program" som mer eller mindre dödar en SSD. 

Nordic Hardware har en sida som tar upp det där och som de testar tre st SSD tills de rasar. Minns jag rätt så var det ingen "disk" som inte klarade av 200% av förmodad livslängd i läs och skriv.

Har för mig dessa tester motsvarade 50 års normalt användande av en SSD i en "vanlig dator".

[VSK]
2015-11-21 22:54
#29

#27

Kör med HD Tune Pro istället för det programmet kan även testa fulla block.

Aniara14
2015-11-21 22:59
#30

#27 Ja, men det ser ju riktigt bra ut, Read och Write alltså, lite bättre än den SSD:n som jag har i min ena laptop. Fast den är inte Samsung, utan Liteon, och det var ett annat testprogram jag använde, =AS SSD Benchmark. Så det kanske inte går att jämföra helt och hållet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aniara14
2015-11-21 23:02
#31

#29 Är HD Tune Pro det bästa testprogrammet för SSD?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2015-11-21 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31

Det rekommenderas ja.

Nu tittar jag förvisso på film samtidigt som jag har webbläsaren på, men tror inte det påverkar så mkt ändå. Inga megadippar på grafen här inte.

Zpookey
2015-11-21 23:09
#33

#29

Kan inte…jag är "inlåst" i Mac och du hänvisar till ett windowsprogram. 😃
Windows kör jag bara virtuellt så de värdena kommer inte att vara korrekta.
Jag klarar mig med det jag testade med. 😃

Aniara14
2015-11-21 23:13
#34

#32 Ja, där finns ju inte mycket att klaga på, med en sån jämn hög linje. Jämför med den grafen på första sidan i Sweclockers länken, den ser ju inte klok ut…🤪Det kan inte varit så kul för honom att se det urusla resultatet precis.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Aniara14
2015-11-21 23:15
#35

#33 Kör du Windows "virtuellt", är det möjligen Bootcamp du menar då, eller är det nåt helt annat?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag ska nog inte lita så mycket på värdena när man testar en virtuell hårddisk. 😃
Toppa på över 1000MB är nog inte så tillförlitligt. :)

[VSK]
2015-11-21 23:19
#37

#33

Ja du ser. Det går inte ens att köra riktiga program med Apples produkter 🤦‍♂️

😃

Prova kör du virtuellt. Bara för att…

Zpookey
2015-11-21 23:21
#38

#35

Jag kör Windows 10 virtuellt med Parallels Desktop 11.
Jag har slutat att använda Bootcamp eftersom att jag inte spelar spel på datorn.
Och kör man det via Parallels eller Virtualbox så görs det ju backup på Windows också när jag kör TimeMachine. Kör man Windows via Bootcamp så måste man ju göra en separat backup för det.

Zpookey
2015-11-21 23:22
#39

#37
Gjorde ju det som du ser i inlägg #36 😃

[VSK]
2015-11-21 23:23
#40

#36

Nä det felade lite väl mkt åt fel åt, men det ser ju trevligt ut iaf 🙂

Zpookey
2015-11-21 23:25
#41

#40

Startar Win 10 virtuellt på 6 sekunder så den rör ju på sig. :)

Annons:
Zpookey
2015-11-21 23:25
#42

Undrar om TS är hjälpt av denna tråden. 😃

[VSK]
2015-11-21 23:27
#43

#42

😂

Aniara14
2015-11-21 23:28
#44

#38 Okej. 🙂

Jag har sett att när man ska spela Sims 3 på Mac så är det mycket bättre att använda Bootcamp och köra det från Windows installationen istället. Tydligen så kan inte spelet komma åt mer än 2GB RAM när man spelar det på Mac, medan det tilldelas upp till 4GB i Windows, och funkar därmed så mycket bättre.

Bluebell flora verkar vara bra på att få kombinationen Mac och Sims 3 att trivas ihop.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44
Varför inte köra Sims direkt på Mac istället…finns ju till Mac också?
I alla fall Sims 4.
Spel i windows är alltid bättre att köra i Bootcamp eftersom att du då nyttjar hela processorn och allt minne till windows.
Kör du windows virtuellt så blir det en virtuell processor och minnet ställer du själv. (kan vara mer än 2GB men bör inte vara mer än hälften av det installerade minnet eftersom att MacOS gärna vill ha lite också. Så har du 16GB minne i datorn så är det inga problem att ge den virtuella Windows 8GB av dom.)
Men kör man parallels så kan du installera Windows i Bootcamp och nyttja all hårdvara när du vill genom att boota upp i windowsläge. Men vill du sedan köra virtuellt och köra Mac och windows samtidigt så kan Parallels dra igån din bootcamp-partition virtuellt och alla ändringar du gör alla filer du skapar och alla program du installerar i den virtuella miljön finns sedan i Windows om du väljer att boota upp i Windowsläget nästa gång. Hur smidigt som helst. Men som sagt, när man kör Bootcamp och vill göra backup på windowsdelen så måste man göra en separat backup för det. Kör man windows 100% virtuellt utan att använda bootcamp så behövs inte det utan backupen görs i den vanliga TimeMachinebackupen.

Själv kör jag "bara" 4GB för windows även om jag har 16GB i Macen. Det räcker mer än väl för min del.
Satte skärmdumpen på 8GB för att du skulle se vad jag menade.

Aniara14
2015-11-21 23:54
#46

#45 Den förklaringen gick dessvärre helt över huvudet på mig, eftersom jag inte vet ett dugg om Mac datorer, aldrig ägt eller använt nån, än mindre testat att spela Sims 3 eller 4 på nån.

Men… "to each their own", som dom brukar säga på dom amerikanska forumen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-22 00:00
#47

#46
Kort förklaring: Det är skitbra! 😃

Upp till toppen
Annons: