Annons:
Etikettinternet
Läst 1689 ggr
Siggebus
2015-11-15 09:50

Automatisk inlogg till nätet - funkar inte alltid.

Halloj. Har fått ett litet "problem" sedan jag uppgraderade till Windows 10.
Jag har internet via Comviqs mobila bredband på min stationära dator.
Har funkat jättebra hela tiden och jag har det inställt så att när jag startar min dator ska den automatiskt logga in på nätet.
Nu sedan jag uppgraderade till Windows 10 funkar inte den automatiska inloggningen längre utan jag måste logga in manuellt .
Det konstiga är att IBLAND  fungerar det - händer ibland att när jag ska logga in så är jag redan inloggad men i de allra flesta fallen funkar det inte. Hur kan det vara så?
När jag klickar för att öppna fönstret där jag väljer mitt bredband att logga in på så finns det en ruta där det står "automatisk inlogg" och den rutan är det en "bock" i så uppenbarligen har jag rätt inställning! Ändå måste jag logga in manuellt.
Visst går det att logga in manuellt men det är väldigt irriterande - gillar inte när saker och ting inte fungerar 🙂

Annons:
Kaj
2015-11-16 10:13
#1

Pröva att ta bort de sparade inställningarna fö inloggningen. Ta bort hela SSID posten ur din Win 10 dator.
Gör därefter en ny sökning på nätverk och när den hittar din Comhem så koppla upp dig mot den och ange ditt lösenord. Nu bör Win 10 komma ihåg det utan problem.

Siggebus
2015-11-16 15:11
#2

#1
Ha ha ha oj oj oj! Jag fattar ingenting 😃
Ta bort SSID-post…hur gör man det?
Här är det utförliga instruktioner - "steg-för-steg" som gäller till denna glada amatör.
Comhem har jag inte utan Comviq mobilt bredband men det kvittar kanske.
Fast kan inte låta bli att undra varför det funkar IBLAND??

Kaj
2015-11-17 09:36
#3

När du ansluter till comviqs mobila nät så har du där ett namn och ett lösenord. Namnet är SSID. På din Win 10 enhet så har den kommit ihåg det namnet så du behöver bara klicka på anslut så skall den logga in dig. Men om något blivit fel så kan du försöka att ta bort den lagrade anslutningen. Gå in på din Win 10 och vid mobila anslutningar klickar du på visa alla eller möjligen visa fler. När du ser din Comviq där så högerklicka och välj ta bort.
Sedan gör du en ny sökning genom att välja visa alla eller visa fler igen. Då bör rimligen din Comviq dyka upp igen.
När du nu försöker ansluta på ditt Comviq namn (SSID) kommer du första gången behöva uppge ditt lösenord igen.

Sedan bör allt fungera som tidigare igen.

Siggebus
2015-11-17 13:35
#4

Tack så hjärtligt! Ska bara få i mig lite mat och sen ska det testas 🙂

Zpookey
2015-11-17 21:44
#5

Stäng även av delningen av ditt nätverk till kompisar, som är aktiverat som standard i Windows 10. Kan vara därför som du inte kan ha automatisk anslutning för att eliminera att andra surfar på ditt abonnemang.

Kaj
2015-11-18 14:53
#6

Har hört att detta kan vara en Bugg i Win 10.
Flera som jag pratat med har samma problem med sina Surface plattor med Win 8.1 och Win 10 att när de kopplar upp sig trådlöst får de alltid uppge sitt lösenord varje gång.
Det skall finnas en fix från Microsoft men jag vet inte var den finns.
Kan försöka ta reda på det dock - återkommer om jag hittar den

Annons:
Siggebus
2015-11-20 14:56
#7

Ville bara berätta att jag har inte hunnit sätta mig ner i lugn och ro och försöka med det ni har föreslagit…men helt plötsligt funkar det!
Fattar ingenting men skit samma- det funkar! 👍
Tack för hjälpen i alla fall 🙂

Zpookey
2015-11-20 15:12
#8

Bra att det löste sig. 🙂

Siggebus
2015-11-20 17:35
#9

#8
Ja men huuur?? Ha ha  - har ju inte gjort något! 🤔

Kaj
2015-11-23 09:32
#10

I tisdags kom en drös med uppdateringar från Microsoft (November månads patchningar).
Inte otroligt att en av dessa patchar var just för detta problem och att det alltså är Microsoft som löst sitt problem.

Siggebus
2015-11-23 13:55
#11

#10 Säkert är det så - ja jag är i alla fall nöjd 🙂

Upp till toppen
Annons: