Annons:
Etikettundersökningar-kluring
Läst 2018 ggr
InkaAthilea
2015-11-21 20:43

Är du nöjd med din windows 10 uppdatering?

Jag funderar på detta med att uppdatera till Windows 10 men läser att många inte är nöjda. Så nu till frågan: Om du uppdaterat, är du nöjd? Om du inte är nöjd, vad är det som inte fungerar?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
lollynonna
2015-11-21 20:48
#1

Jag är inte nöjd. Tycker det är jättekrånglig uppdatering och mitt face-ID funkar inte! Att face-ID inte funkar är det som stör mig mest…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

densomundrar
2015-11-24 16:32
#2

Har oxå funderat på att uppdatera från 8.1 men vad är det för skillnad och för och nackdelar?

lollynonna
2015-11-24 16:33
#3

#2 Det ser verkligen helt annorlunda ut. Men det är lättare att använda :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Niiinah92
2015-11-24 17:40
#4

Uppdaterade men datorn blev seg som sirap så ändrade tillbaka till 8.1 igen, vilket var synd, jag hade sett fram emot Windows 10

Magi-cat
2015-11-25 08:27
#5

Jag är jättenöjd. Uppdateringen gick smidigt och allt är mycket enklare nu. (tycker jag som inte begriper ett dugg om datorer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kaj
2015-11-25 09:54
#6

Win 10 är helt klart det bästa operativsystem som Microsoft kommit med sedan Win XP.

Helt klart värt att uppgradera - kan verkligen inte se varför man inte skall göra det när det är gratis för Win 7 och senare att uppgradera.

Annons:
[VSK]
2015-11-25 10:20
#7

#6

Håller med om att Win XP SP3 är bland det bästa MS har gjort. Iaf om man pratar om en användarvänlig burk som hade stöd för det absolut mesta. Tyvärr så var ju inte säkerheten så där super, men det hade mkt med användarna att göra (som alltid).

Gillar sjuan oxå. Tian är helt okej, men har sina småbuggar kvar (har skrivit lite om de förut). 

Läste nånstans att tian är så bra så att massor med företag kommer byta till tian. Detta är ett mkt bra betyg för MS.

[Carpinus]
2015-11-28 20:22
#8

Har uppgraterat idag från Win7, och hittills är allt frid och fröjd.

InkaAthilea
2015-11-30 09:06
#9

Det låter lovande :) Vågar nog på mig en uppdatering.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Blanksteg
2015-11-30 13:27
#10

Jag installerade det nästan direkt när det gick att installera det. Men för mig blev det fel, då jag inte kunde öppna startmenyn. Lyckades efter många försök att öppna programmet för ominstallation o.s.v. att återställa datan till 8.1 igen.

Frågan är om jag vågar försöka installera 10:an igen nu…

[Carpinus]
2015-11-30 13:55
#11

#10 Råkade ut för samma problem  med startmenyn, men efter att jag tvingats bryta strömmen genom  att dra ur kabeln så gick det att starta om programmet, och därefter har det fungerat.

Blanksteg
2015-11-30 14:04
#12

#11 Ah ok! Det kanske funkar för mig också då. Men har ändå nu köpt The Sims 4 och det står inget om att det ska funka med 10:an, så avstår nog ändå så länge.

Marinas Mix
2015-11-30 14:14
#13

Ska läsa igenom en del saker man kan göra för att Windows 10 inte ska kunna spionera på allt jag gör på nätet, först

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[Carpinus]
2015-11-30 14:23
#14

#13 Jag läste och följde en del av de här råden efter installationen.

Marinas Mix
2015-11-30 15:44
#15

Precis dem jag ska följa #14.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

tommy1
2015-11-30 20:37
#16

Ändras e-post (Win live mail) och hotmail?  Eller behövs det någon ominstallation?

Kaj
2015-12-01 09:38
#17

#16
Nej detta är web e-post och ändras inte.
Däremot kan du nu i Win 10 logga in med ditt Microsoft konto (Outlook.com eller Hotmail). Detta ställer du in på kontrollpanelen under konton. Välj då att växla till ett Microsoft konto. Fördelarna är att du nu är on-line med e-post och andra saker du kan göra med det kontot.
Många (inkl. mig själv) väljer att inte göra det utan att logga in med ett vanligt Windows konto på datorn i stället. Mest för att jag vill ha kontroll över mitt kontos funktionalitet.
När jag vill logga in med mitt Microsoft konto gör jag det via live.com eller ex Outlook.com så jag kommer åt allt därifrån. Sedan loggar jag ut.

tommy1
2015-12-01 10:03
#18

#17  Ok!  Tack! Då litar jag på att allt finns kvar när jag startar 10:an efter installationen.

Kaj
2015-12-01 12:07
#19

#18a

om du har Windows live mail installerat på din dator idag så måste du spara undan dina kontoinställningar och mail och lägga in i Win 10 mail (tror jag - möjligen kan "uppdateringen" även migrera dessa data jag har inte testat det - kanske någon annan här vet?)
Det jag menar är att om du har ett live mail konto eller en Hotmail adress som du loggar in på via denna sida och läser ditt mail så försvinner det inte.
https://login.live.com

Det är bättre att använda webtjänsten eftersom du då kan nå din mail, dina office program oavsett var du är och på vilken dator du än är (även platta, mobiltelefon mm.
Att ha ett mailprogram installerat på datorn (ex MS Outlook) är ju endast bra om man har en egen domänadress. Men även sådana konton kan du numer få live.com att hantera. Du anger i inställningar varifrån live.com skal hämta din mail om du vill ha in externa mailkonton åxå alltså.

InkaAthilea
2015-12-04 14:55
#20

Har fått höra att det är massa spionprogram i 10:an… vet ni nåt om det?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Marinas Mix
2015-12-04 15:09
#21

#20 kolla länken i #14

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

InkaAthilea
2015-12-04 15:48
#22

Oj! Missade flera inlägg. Ursäkta!! 😞😕

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

joppmoll
2015-12-05 14:17
#23

Har uppgraderat till 10:an idag. Märker ingen större skillnad. Allt verkar funka som det ska. Den enda skillnaden är att Aktivitetsfältet inte rymmer lika många ikoner, och att ikonerna där är mindre. Vilket låter som det inte går ihop :) Men det kan jag leva med.

Uppgraderingen gick mycket snabbare än jag trodde dessutom, så jag är nöjd hittills iaf.

Marinas Mix
2015-12-05 16:05
#24

Gjorde en snabbsväng med Windows 10, men återställde ganska snart till 8.1. Tyckte inte om den "kantiga" designen

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Siggebus
2015-12-05 17:35
#25

Jag är delvis nöjd men känner att det var inget fel på den gamla jag hade så kunde lika gärna låtit bli. En del grejer gillar jag men det har även tillkommit irriterande fel.
Har fått en del konstigheter som aldrig hände innan. Ibland måste jag starta om datorn eftersom det inte händer något när jag klickar på någon ikon i verktygsfältet.
Dessutom har något hänt med inloggningen till internet. Det är inställt på att automatiskt logga in på nätet när datorn startas men trots att det är i-bockat att den ska logga in automatiskt så måste jag göra det manuellt.
Inträffar då det andra felet samtidigt att ikonerna i verktygsfältet inte reagerar så går det ju inte att logga in!
Detta problem med inlogget försvann efter ett tag av sig själv och jag trodde det var Microsoft som uppdaterat och tagit bort en bugg…….. men plötsligt kom felet tillbaka igen. Ångrar mig lite pga dessa irriterande fel. Låter dock det vara kvar ett tag till - kanske det rättas till

papa-bear
2015-12-05 22:09
#26

jag har upplevt problem med utforskaren, den hänger sig efter ett tag, först försvinner ikonerna, sedan går det gröna indexeringsbandet igång, men det avslutas aldrig, utan står och stampar, kanske en timme om jag inte startar om datorn.

Zpookey
2015-12-06 01:28
#27

#26
Kolla i enhetshanteraren om alla enheter har fungerande drivrutiner. Om inte så får du installera uppdaterade drivrutiner.

Annons:
Fruktzallad
2015-12-06 14:13
#28

Om man jämför 8 och 10 så är ju 10 mycket bättre än 8.  
När 8an kom så fick man en känsla som aldrig försvann:
" Man vänjer sig, men  man blir aldrig riktigt glad igen"

papa-bear
2015-12-06 19:21
#29

sedan vet jag inte om utforskaren återställt mappar som jag raderat för säkert ett år sedan, eller mer, raderade dem från mappen musik som låg i biblioteket på w7, och vill jag ha fram det som låg i den mappen får jag söka, och då hittar jag grejerna på ett annat håll. om jag nu bara hittade en lösning på problemet som jag har med utforskaren.

Upp till toppen
Annons: