Annons:
Etikettövrigt
Läst 1993 ggr
Mathce
2015-11-29 13:25

Min dator har blivit seg

Min dator har blivit seg, och längst ner i vänstra hörnet när jag har ett fönster öppe (spelar ingen roll om de är en mapp, doument eller internet) så står de väntar på cache minne så tar de jättelång tid innan datorn svarar.

vad har hänt?, finns det något jag kan göra ?

Annons:
[VSK]
2015-11-29 13:28
#1

Låter som din hårddisk är väldans överfull.

Lotoz
2015-11-29 13:36
#2

Avinstallera program du inte känner igen eller använder längre, kör lite virus skanner

Peace

LajvKrattan
2015-11-29 13:37
#3

Hur länge har du haft den? Om du vill hålla din dator fräsch är det bästa att ominstallera operativsystemet en gång om året. Att rensa hårddisken kan hjälpa men jag skulle rekommendera en total ominstallation. Det är lättare än vad det låter men alla dina filer försvinner så du behöver kopiera det du vill spara.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Taggeman
2015-11-29 21:01
#4

Har du gjort diskrensning på C nyligen, om inte så rensa även systemfiler när du får upp den dialogrutan kan du även gå in i fler alternativ ock ta bort dom senaste återställningspunkterna utom den den senaste. Var det ett tag sen borde det ta bort en 4 gig. Efter det så gör en fragmentering.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

LajvKrattan
2015-11-29 21:51
#5

#4 *Defragmentering. Ursäkta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Taggeman
2015-11-29 23:26
#6

 #5😃 Glömde att man behöver starta om datorn innan man gör defragmentering.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Mathce
2015-11-30 13:19
#7

Tycker de är konstigt eftersom de hände bara över en natt. 

Tagit bort alla onödiga program nu i alla fall. Ska göra en diskdrfragementering. Systemåterställning gick inte att göra.

Formatering vågar jag mig inte på, sist jag skulle göra det krashade hela datorn.

Joppo
2015-11-30 16:01
#8

#7 En formatering vill du inte göra. En sådan tar bort all data från hårddisken/hårddiskarna, så det var inte så konstigt att den kraschade :)

Baserat på att det hände över en natt, så tycker jag det låter som ett virus eller liknande. Har du testat att göra en virusskanning med lämpligt program? Du kan även kolla i aktivitetshanteraren och se om det är något program som käkar processorkraft, vilket kan ge dig en ledtråd vad det är som strular.

Om din hårddisk är full kan du se det i utforskaren. Kan du kolla hur stor den är och hur mycket ledigt utrymma det finns?

Mathce
2015-11-30 17:25
#9

Ja jag vet vad en formatering är och nej det är inte samma sak som att den krashade !!

Nu köpte jag en ny dator istället.

LajvKrattan
2015-11-30 22:49
#10

#9 Gick du och köpte en ny dator? Det är förvisso en lösning men den gamla funkar säkert bra om den bara får lite kärlek. Ge gärna bort den till någon datorkunnig så att de kan se till att den kommer till nytta och inte bara slängs.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mathce
2015-12-01 07:13
#11

Haha, japp de gjorde jag. 

Jag är fruktansvärt okunnig på datorer, så tyckte de var dax för en ny dator. Nej den ska inte slängas, men tänkte lämna in den så kanske någon kan kolla på den och se om de går att fixa den. Har en till på vinden :) 

Denna finns det dock en massa filer kvar som ja vill spara så ska få tummen ur och ta bort dem först :)

Kaj
2015-12-01 09:45
#12

Om du köpt en ny dator så kan du ju formaera om och ominstallera den gamla. Den kan ju inte bli sämre men troligt vis bättre,
Om det var så att du hade virus löser ju du problemet med detta.
Om det är så att den gamla håller på att ge upp (ex hårddisken) så kommer du märka det rätt snabbt.
Det är därför du skall göra en Diskanalys (högerklick på C disken, välj fliken verktyg och sedan Felkontroll av disken. Windows försöker då ta bort trasiga sektorer på disken.
Därefter ominstallerar du Windows på denna gama dator

Mathce
2015-12-01 22:12
#13

Jag ska spara ned alla dokument och foton jag har på den först. 

Jo den kan bli sämre. När jag skulle formatera den andra datorn, så krashade den totalt och gick inte att använda. Den här fungerar ju fortfarande, om än väldigt segt. 

Men ska försöka få tag i någon som kan hjälpa mig formatera om den :)

Däremot borde inte hårddisken vara paj. Datorn är inte mer än två år gamal och det är inte alls länge sedan jag bytte hårddisk på den (eller inte ja då, utan någon som var mer kunnig än jag )

Tack för all hjlp :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: