Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1648 ggr
Martin
12/4/15, 11:26 AM

Köpråd skrivare

Jag har haft en HP-skrivare ett längre tag och den har gett upp nu varpå jag funderar på att skaffa en ny skrivare.

Det bästa vore såklart att ha en skrivare som är bra på varje sak man gör men så mycket använder jag den inte.

Söker efter en prisvärd multifunktionskrivare (skrivare, scanner, kopiator). Är mest inne på bläckstråle men kan någon övertyga mig om en prisvärd laser (i färg) så varsågod.

Används mest för att skriva ut foton men även diverse andra vanliga dokument, text både med och utan bilder.

Vad använder ni andra? Vad rekommenderar ni och vad rekommenderar ni inte?

Prisklassen bör inte överstiga 2.000 kr.

mvh Martin

Annons:
Marinas Mix
12/4/15, 11:38 AM
#1

Jag funderar på denna

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zpookey
12/4/15, 11:42 AM
#2

#0
Hur bra foton vill du kunna skriva ut?

Kaj
12/4/15, 12:16 PM
#3

Tänk på att en bläckstråleskrivare är billigare i inköp men kostar mycket mer i drift då man får köpa nya bläckpatroner relativt ofta.

En laserskrivare är dyrare att inköpa men är billigare i drift då man inte behöver byta laser toner lika ofta. Men varning dock. En laserskrivare levereras i regel enbart med ett start set av toners. De brukar klara ca 1 500 sidors utskrift och därefter måste man uppdatera toners som kan vara mycket dyrt. ca 1.000 per färg och man behöver i regel 2-4 färg-toners beroende på hur mycket man skriver ut i vissa färglägen.

Jag skulle ändå rekommendera en färglaser för de blir billigare i längden.
Men om ditt inköpspris är max 2 000 kr för en multiskrivare har du inget val. Det är en bläckstråle som gäller - men bered dig på att få köpa nya patroner hela tiden om du gör utskrift av bilder.

Här är några laser i närheten av din prisklass. Billigare har mindre funktioner och sämre prestanda. Titta på upplösningen av utskrift. Den anger hur pass bra utskrift du kan göra av foton.
https://www.netonnet.se/art/dator/skrivarescanner/laser?page=1&filter=15361789&sortOrder=10&sortBy=1

Veda
12/4/15, 12:54 PM
#4

Jag har en Canon Pixma 7550. Den skriver ut fina bilder och dokument och är  inte så tokig att skanna med heller (på högsta upplösningen). Men en omgång färgpatroner kostar runt tusenlappen för originalfärg.

_Fisken
12/5/15, 12:42 PM
#5

Har haft flera bläckstråle men som Kaj sade, dyra i drift och inte alltid säkra på att skriva ut bra. Skriva ut i färg etc. är överreklamerat för min del ialla fall. Kul ett tag. Sen insåg jag att de patronerna kostar mycket. Piratpatroner håller inte alltid bra kvalité.
Köpte en HP LaserJet (svart/vit)  på reducerat pris och har aldrig ångrat mig. Laser har fördelar. Driftsäkra och utmärkta utskrifter. 
En bra scanner köpte jag på jobbet för 500kr nypris. Hur bra som helst….

Martin
12/5/15, 3:38 PM
#6

Jag har haft bläckstråle innan så jag vet hur mycket färg det går. Nu skriver vi inte ut så mycket i färg så klarar mig i regel på 2-3 uppsättningar per år.

Zpookey: Jag har inga superkrav på utskrifterna men det är klart att jag vill att de blir så bra som möjligt, inom ramen för vad som är möjligt med den budget jag vill avsätta. Det jag skriver ut är lite foton, oftast i 10x15 för att ge mormor/morfar/farmor/farfar på deras barnbarn, lite kalendrar och enklare fotoböcker för hemmabruk för barnen.

#1 Den har trefärgspatron så den går bort, det går olika mycket av färger så jag vill ha separata färgpatroner för färgerna.

Budgeten 2.000 kr är inte satt i sten, den kan vara lite variabel upp och ner.

Den förra skrivaren jag har haft har varit en HP 109-A och den har varit ok, men det gör inget om det går att skriva ut i lite bättre kvalitet. Den kostade ca 900 har jag för mig så med den högre budgeten nu är jag lite intresserad av att se vad man får för tusenlappen mer - om det kan vara värt det.

Jag har en tanke om att kunna skriva ut foton i upp mot A4 och ha som tavlor i hemmet, men det är alltså inte meningen att jag skall kunna skriva ut för att sälja.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/5/15, 3:40 PM
#7

Tillägg: jag utesluter inte laser, men hur länge håller en laserpatron, risk att de torkar om man inte använder de mycket? Någon som vet får gärna komma med råd i de bitarna.

mvh Martin

_Fisken
12/5/15, 3:49 PM
#8

En laserpatron innehåller svart pulver. Den HP Laser jag köpte bet. jag 1800kr för. Men det var många år sedan nu typ 15 år sedan. Den funkar utmärkt än. Bytt patron en gång. 500kr.

Marinas Mix
12/5/15, 3:55 PM
#9

Jo jag såg det sedan att det var trefärgspatron.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
12/5/15, 6:02 PM
#10

#7

Som #8 sa så innehåller laserskrivare pulver. Det är ett magnetiskt pulver som dras till de bokstäver mm du vill skriva ut till trumman (trumman ritar alltså med magnetisk "dragning") och bränns fast med laserteknik. Så länge tonern till laserskrivarens färger är tät så håller de i princip hur länge som helst. 

Vet inte hur det är med dagens toner, men "förr i tiden" så kunde man ta ut tonern och småskaka den lite så att pulvret hamnar jämnt i tonern, och detta då när tonern började ta slut. På så sätt så maximerade man tonerns livslängd.

Martin
12/5/15, 10:01 PM
#11

#10 Aha, minns också att man skakade och jag hade för mig att man gjorde det för att den "kakade" ihop sig, men det var alltså när den var på väg att ta slut.

Läst en del annat på webben också i frågorna under dagen (laser var inte riktigt med på tapeten från början egentligen, men började läsa mer efter tipsen här). De flesta verkar vara överens om att lasern inte skriver ut foton lika bra som en bläckstråle kan göra, i alla fall inte de billigare laserskrivarna. Nu är det inga proffsfoton som skall skrivas ut men det är trots allt foton jag mest skriver ut så det lutar nog mot bläckstråle ändå. Eller så får det bli laser, och beställa de foton man vill ha i bättre kvalitet från nätet. Det kanske också kan vara en idé.

mvh Martin

[VSK]
12/5/15, 10:34 PM
#12

#11

Hade jag varit dig så hade jag köpt en bläckstråleskrivare för att skriva ut bilder med. Du kommer bli grymt besviken om du skall skriva ut bilder på en billig färglaser. 

Kan inte direkt ge tips på nån skrivare så där, men vi har en idag gammal HP 7510 som är en multiskrivare där man kan köpa till stora bläckpatroner. -tänkte mest på svart.

I det här testet vinner våran efterträdare HP 7520.

http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Skrivare

Zpookey
12/5/15, 11:24 PM
#13

Bäst fotoutskrifter blir det med bläckskrivare jämfört laserskrivare.
Men ska man ha riktigt bra foton så ska man ha en sublimeringsskrivare eller en vaxskrivare. Annars kan man ju alltid skicka in bilderna till någon onlinetjänst som Fujifilm eller liknande…det blir både billigare och bättre än bläck..och de håller längre….och bara satsa på en enkel svart/vit laser för vanliga utskrifter.

Annons:
papa-bear
12/6/15, 12:13 PM
#14

hur är det med vattenfastheten? kommer ihåg att jag skrev ut någon bild med bläck, och den fick en skvätt vatten på sig, och färgen löstes upp. om det fortfarande är så, är det att rekommendera en laminatmaskin om det skall printas bilder som skall sparas en längre tid?

Zpookey
12/11/15, 8:57 AM
#15

#14
Om du har en sublimeringsskrivare så lamineras fotot direkt vid utskrift.
Först värms färgerna på en och en och sedan värms ett transparent lager på ovanpå färgerna.
Fördelen är också att man köper kit med både färg och papper.
Färgen räcker exakt till hur många papper där är.
Nackdelen är att det blir ganska dyrt per kopia, men annars är kvalitén lika hög som om du hade framkallat bilderna från ett fotolab.

StenLj
1/10/16, 12:12 AM
#16

Jag har en Brother MFC-J4510DW. Den har tre färgpatroner och en svart patron. Den har lite större patroner än andra vanliga skrivare så man måste inte byta lika ofta. En stor patron klarar 1200 standardsidor (ISO/IEC 24711).  (I privat användning varnar den för slut på färg lite väl tidigt (anpassat för kontor). Byt inte för tidigt.) Man kan skriva ut A3 . Den fungerar mycket bra och är mindre otymplig än den HP som jag hade tidigare. 

(Kom ihåg att en bläckstråleskrivare alltid skall vara ansluten till elnätet och på slagen! Annars torkar bläcket! Den måste kunna köra sin underhållsrutin om det tar lång tid mellan utskrifterna.)

Veda
1/10/16, 1:33 PM
#17

Alltid påslagen?

StenLj
1/10/16, 9:59 PM
#18

Varje gång man slår på strömmen så startas rengöringsprocessen. Den kräver bläck. Kostnaden för den bläckförbrukningen överstiger kostnaden för el när skrivaren är i standby. 

Se även test i Råd & Rön Skrivare 2015-11-16.

Brother förbrukade i deras test minst rengöringsbläck.

Upp till toppen
Annons: