Annons:
Etikettövrigt
Läst 2196 ggr
Hiro
2015-12-06 13:34

ASUS N552VX

Kommentarer på denna dator?
Hur bra skulle den fungera för video streamnig, interntetsurfande, minecraft, sims 1-4 och far cry 2-3 spelande?

https://www.komplett.se/product/856043/datorer-och-surfplattor/brbara/datorer/asus-n552vx-156-full-hd-matt#

Annons:
Fruktzallad
2015-12-06 13:49
#1

Den kommer funka bra!

Men har du en extra tusenlapp över så skulle jag köpa denna! https://www.komplett.se/product/848709/datorer-och-surfplattor/brbara/datorer/asus-rog-g771jw-173-full-hd-matt#

Jag hade föregångaren till den innan och det var den bästa speldator jag någonsin haft. Den gick och gick och gick i 5 år och kylningen var fantastisk. Sen lät jag en i familjen ärva den när jag fick dra ner på mitt spelande och behövde skaffa en lite mindre dator. Så ROG G7 datorn går fortfarande och spelas på för fullt. Väl värt pengarna om man vill kunna spela många år framöver och inte har krav på sig att kunna bära runt på datorn i väskan var och varannan dag. Den har även större skärm och bokstäver som lyser i mörkret så alltid ser vad du skriver eller var du har pilar och liknande. Men vill du ha en lättare dator med mindre skärm och du inte är en hard core spelare så duger den du kollat på jättebra.

Hiro
2015-12-06 13:55
#2

Tack så mycket :)
I en annan tråd och även tidigare har alla sagt att man inte ska ha en 4.e gen intelcore processor så därför tänkte jag att denna (med 6.e gen) skulle vara bra ;)
Den jag länkade till har bakgrundsbelysning och jag är ju ingen ultra harcore men vill spela laggfritt vilket inte fungerar just nu  (och jag har nött ut pekplattan haha)

Fruktzallad
2015-12-06 14:08
#3

Det viktigaste för mig är kylningen och att datorn är tyst.  Ingen annan än Asus klarar dessa krav som jag har och när jag haft andra märken så är det just kylningen som pajar datorn i längden. HP ska vi inte snacka om. En riktig tickande bomb när det gäller bärbart och den låter som attan och poff så är allt söndersmält. 
Jag har nu en tunnare asus och den laggar inte heller men visst märks det att den får jobba lite vid tunga program. Inte så det stör men den måste jobba, vilket inte roggen gjorde..
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/asus-x550jx-dm071h/215773.8908/  Jag kan sakna min "speldator" som jag snackade om innan. Herregud vilken kärlek. Inte ett ljud, inte den minsta värme trots att jag spelade sims 3, höll på med photoshop, körde med en bot och samtidigt glodde runt lite på nyhetssiter. Det var bara att skifta fönster och köra på. Så kylningen är för mig viktigare än att det ska vara nyaste gen i7.  Att man kollar var utblåset är så man inte får det rakt i skrevet utan helst ut mot knäna osv.
Det är nog olika om man frågar killar och tjejer tror jag också. Killar vill gärna har det nyaste och tjejer går mer på funktion och känsla. Det gör inget med en äldre processor, bara den har något annat som man söker.

Hiro
2015-12-06 14:14
#4

#3 Detta är min andra HP, den första körde på 100% men blev utnött och fläkten la av men fungerar bra med kylplatta men är utgången, denna har jag haft i snart tre år och den fungerar fortfarande bra men saknar kraften som den första hade för den klarade av alla spel som fanns ute då (som jag spelade) dennas fläkt låter men det är fixbart, värre är det att jag nött ut pekplattan. Dessa två jag haft har legat i sex tusen kronors klassen (ca) och hade tänkt satsa på något kraftigare denna gång. Att jag valde att fråga om just denna dator var för att den har allt som jag kan kolla som jag tycker verkar bra och i mina ögon ser det ut som en riktigt bra dator, enda kravet på ljudnivå jag har (99.9% har alltid lurar eller musik från högtalare) är att den inte ska låta som en flygmotor så den väcker mina grannar (rum bredvid) och någorlunda tyst så den inte stör allt för mycket på lektionen men ingen har påpekat på denna dator jag har nu och den "tickar" fläkten verkar vara lös.
Sitter aldrig med datorn direkt i knät utan har den alltid på ett bord eller på en "platta" om jag sitter i soffan eller i sängen

Fruktzallad
2015-12-06 14:31
#5

Ja men det är ju just det. Behöva spela med kylplatta! (?) Det slipper man ju med en Asus som har bra kylning. Hur verkar det? Som en dröm var det för mig i alla fall som hade haft dålig kylning på mina tidigare datorer och så hamnade med min gamla. Jag spelar/surfar med en sån där IKEA-kudde som man har i knät och nu med min nya dator så kan det bli lite varmt precis där luften blåses ut.. så då skjuter jag datorn lite till vänster så utblåset hamnar ut i luften om du förstår hur jag menar.  Den är tyst dock och blir inte varm om jag ser till att utblåset är fritt. :-)
Men kör på den datorn du hittat då. Kan du köpa den på nåt ställe som har öppet köp så har du ju en månad på dig att prova den också.  Men jag kan garantera att har du fått en Asus och börjat jobba med den så kommer du inte vilja byta bort den. Däremot gillar jag win7 och nu när jag uppdaterade till Win10 så känns det så där halvskoj. Men det har ju inte med Asus att göra.

Hiro
2015-12-06 19:12
#6

#5 Fläkten är trasig men tycker jag inte är ett dugg konstigt då timmarna som jag använt den är oräknerliga och jag använder den inte längre, använder bara den nyare. Jag gillar HP som märke så klanka inte ned på det snälla och jag gör precis som du med denna dator och den gamla då fläkten fungerade att jag flyttade på den då det blev varmt så ingen skillnad där.

Annons:
Kaj
2015-12-07 10:57
#7

Den datorn lär lugnt räcka.  Dels har den 6:e generationens processor (Skylake) med 4 kärnor. Den har även Intels 530 grafikkort som är mycket bra.
Eftersom du även har ett externt grafikkort från GE Force 950M som är att betrakta som ett bra kort i medelklassen kommer den även klara mer avancerade grafikspel.
Läs om GE Force 950M här och se vad de skriver om olika spel bland annat.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-950M.138026.0.html

Hiro
2015-12-07 16:10
#8

#7 Tack så mycket Kaj ska kolla upp det :)

Aniara14
2015-12-07 23:15
#9

Hiro, har du läst detta och detta om problemen med dom nya Skylake processorerna? Ifall du råkar ut för detta och behöver göra en BIOS uppdatering, känner du dig bekväm med att göra det själv, eller har du nån datorkunnig person som kan hjälpa dig?

Dessutom tycker jag att SSDn, den primära lagringsenheten, på denna dator är alldeles för liten. Man ska inte ha mindre än ca 250GB.

Citat från Nordic Hardware:

"Vi rekommenderar alltid att skaffa en enhet som är större än 200 gigabyte. De kostar så pass lite nu så ska man köpa SSD är det lika bra att ta det hela vägen. Oftast presterar en enhet bättre ju mer kapacitet den har.

På en hemdator eller gamingsystem så skulle vi rekommendera att man tar en 240/250/256 gigabyte enhet eller större. Familjens fotografier, Itunes bibliotek och 15 Disney-filmer tar mer plats än vad många tror. Att din enhet ofta mår bättre och presterar bättre med lite extra ledigt utrymme är också värt att ha i åtanke."

Den vanliga hårddisken, HDDn, är också av den långsammaste sorten på 5400 rpm, nåt som vanligen bara finns i klena och billiga budgetdatorer.

Slutligen så verkar den alldeles för tunn för att vara en riktig gaming laptop. Knappt 3 cm. Det lär nog bli svårt att få ordentlig luftcirkulation i den.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
2015-12-08 09:43
#10

Intel har en driver update utility.
Hur smidig som helst. Den söker själv efter nya drivers och Bios laddar ner dem på din dator och låter dig uppdatera genom att köra respektive exe fil
Men troligen får man vara lite försiktig att använda den på en icke Intel dator även om processor och grafikkort är Intel.
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Det kanske är bättre att använda sig av Asus egna drivrutiner och BIOS även om det är lite krångligare att uppdatera än Intels utility
https://www.asus.com/support/Download/3/557/0/2/BfnJpFOINWJ0zTH3/41/

Hiro
2015-12-10 07:44
#11

#9 & #10 Har "tillgång" till en IT avdelning samt har vi audio video hemma och de som jobbar där är riktigt bra så någon uppdatering lär inte vara något problem om jag inte lyckas själv av någon anledning. Om fläktarna inte räcker till så finns det att köpa kylplattor så det är inte hela världen. Hur kollar jag hur stor SSD lagring jag har på min nuvarande dator?

Kaj
2015-12-10 10:09
#12

Du kollar disken i utforskaren. Högerklicka på disken och välj egenskaper så ser du hur mycket utrymme den har och hur mycket du har utnyttjat.
På fliken Maskinvara ser du även vilken typ av disk det är (ex om det är en SSD eller en vanlig spinnande hårddisk).

Aniara14
2015-12-11 00:07
#13

#2 "I en annan tråd och även tidigare har alla sagt att man inte ska ha en 4.e gen intelcore processor så därför tänkte jag att denna (med 6.e gen) skulle vara bra ;)"

Vilka "alla" är det som har sagt att man inte ska ha en 4:e gen processor, utan istället absolut 6:e gen? Jag har faktiskt inte sett nån mer än Kaj här på iFokus som har den åsikten.

#11 Har du en SSD i din nuvarande dator? Om den är några år gammal så är den SSDn nog inte stor i så fall, eftersom dom har varit väldigt dyra tidigare.

Utöver dom nackdelarna som jag nämnde i #9 så har jag hittat en till, grafikkortets minne, VRAM, är av den långsamma typen DDR3 istället för GDDR5 som det ska vara, i synnerhet när man ska använda datorn till spel.

Här på toms hardware står det så här om detta:

"performance, gddr5 will always be significantly faster

in games the difference can be huge"

Och på Notebookcheck står det så här:

"Some GTX 950M may be equipped with cheaper 900 - 1000 MHz DDR3 memory (1800 - 2000 MHz effective, 28.8 - 32 GB/s), which leads to a 10 - 20 percent lower performance despite the slightly higher core clock of 993 MHz."

Alla mina speldatorer, både laptops och stationära, har GDDR5 grafikminne. Jag skulle inte vilja ha nåt sämre än det. Dessutom så har dom allihop 7200 rpm hårddiskar, och den som har SSD så är den på 256GB. Mindre än så är inget att ha, för det räcker ingenstans.

Men om du ändå vill ha just den här datorn, trots nackdelarna och det höga priset, så är det ju ditt beslut helt och hållet, och då ska du ju köpa den. Det lär väl visa sig så småningom ifall du blir nöjd med den eller inte.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Hiro
2015-12-14 19:15
#14

#12 Verkar vara en vanlig
#13 Tidigare när jag sökte efter dator så var det andra än Kaj som sa att man ska ha bättre än 4.e gen

Kan du rekomendera en dator som har:
- Windows 10
- Uppfyller alla grejjer du skriver om
- 15+ tum eller vad man nu har för mätskala på skärmen
- Skarp skärm
- Fullt, nordiskt tangentbord
- UZB 3.0 x2 eller fler
- HDMI uttag
- DVD läsare, gärna också brännare
- Gärna separat hörlur och mick utgång
- Gärna knottrig "pekmatta"
- Gärna intel core 7
- Gärna upplyst tangentbord

Aniara14
2015-12-17 23:54
#15

#14 Jag testade att ställa in alla filter på Prisjakt efter hela din lista av önskemål, (utom för pekplattan för det fanns inte.) Det blev 5 st datorer kvar efter filtrering, och den billigaste kostar 12009:-

Om du kan tänka dig Windows 8.1 istället för Win 10 så får du betydligt fler att välja på. Men det verkar svårt (omöjligt?) att hitta nån med större SSD än 128GB och samtidigt hålla sig under 10000:- i pris. 

Du vet väl om att man kan få Win 10 som gratis nerladdning fram till 29 juli 2016 ifall man har en dator med Win 7 eller 8/8.1?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2015-12-18 08:45
#16

#15 Jag har kollat genom prisjakt och som du skrev, alla över 10k. Jag vill ha med win 10 för att på min dator + flera andra så har vi inte fått installeringen för win10 och inte ens uppdateringen som gör det möjligt att ladda ned den så jag tar det säkra kortet först. Datorn jag nämnt är beställd så *fortsättning följer* på den

Aniara14
2015-12-18 21:42
#17

#16 Konstigt att det har blivit så himla svårt att hitta en schysst gaming laptop till vettigt pris. När jag letade runt och köpte mina för ca 1-2 år sen, så var det lätt som en plätt. Fattar inte vad som hänt, alltså.

Laptops kan man ju inte bygga ihop själv heller, utan dom är man ju tvungen att köpa färdiga.

Ja, hur som helst så hoppas jag att du blir någotsånär nöjd med din nya dator. Du får väl försöka glömma det negativa jag skrivit om den, och hoppas på det bästa helt enkelt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2015-12-19 09:04
#18

#17 haha jo men nog tror jag jag blir nöjd, lämna tillbaka kan man ju göra om den verkar hemsk ;)

Aniara14
2015-12-21 00:18
#19

#18 Ifall du behåller den och installerar Sims 1-4 på den, så vore det intressant att få höra om hur det går, ifall det funkar bra att spela osv.

Så hoppas att du har tid och lust att uppdatera här i tråden sen när du vet mera. 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: