Annons:
Etikettövrigt
Läst 1168 ggr
[strutter]
12/19/15, 5:39 PM

Surfplatta eller dator?

Hej alla!
Jag är så fruktansvärt trött på min bärbara dator som har blivit så otroligt trög.
Jag funderar på att skaffat en surfplatta i stället. Men…jag vet ingenting om surfplattor. Finns risken att den blir lika "besvärlig" som min dator? Eller är surfplattor lättare att använda? Vad kan jag inte göra med en surfplatta som jag kan göra med min dator?
Jag skulle bli glad om någon, som har erfarenhet av båda, ville ge mig något litet tips. Kan tillägga att det är efter Windows 10 som min dator helt har "ballat ur". Om någon vet om/hur man kan gå tillbaka till Windows 7 är jag också jättetacksam för råd!   🌺

Annons:
Zepp
12/20/15, 9:03 PM
#1

Gör en factory reset på datorn så blir den som när du köpte den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
12/21/15, 9:46 AM
#2

Precis. Om du har Win 10 så bör rimligen felet inte ligga i din dator utan att du har fått in en massa skräp i datorn som slöar ner den.

Gör som Zepp säger och gör en factory reset. Gå in på Återställning och välj att återställa datorn till sitt första öäge då du köpte den alternativt då du uppdaterade till Win 10.

Därefter skall du vara väldigt försiktig med vad du klickar på när du surfrar. Tänk på att alla erbjudanden som kommer upp då man besöker websidor som inte direkt hör till webbsidan alltid är bluff. Man skall aldrig klicka på "gratis…, din dator är utsatt för risk kolla här för att fixa…. etc. ALDRIG klicka på sådana uppmaningar.

Sedan skall du aldrig vara inloggad med ett administratörskonto. Byt omgående till ett vanligt användarkonto. Så fort du får en uppmaning från Windows att du skall bekräfta en händelse genom att ange ditt adminstratörslösenord så gör ALDRIG detta om du inte vet att du själv triggat det - typ installerat ett nytt program, en nys enhet såsom en skrivare, vill ändra på något i ditt system etc.

[strutter]
12/22/15, 8:26 AM
#3

Tack Zepp och Kaj, för era tips! God Jul!

Zepp
12/22/15, 11:52 AM
#4

Glöm bara inte att spara viktiga filer och skriv upp lösenord och dyligt!

Datorn kommer altså att formateras så inget blir kvar!

Stäng helst av anslutning till Internet medans du håller på.. för du är i princip oskyddad i början och det lär komma 100-tals uppdateringar!

När du väl har konfigurerat datorn som du vill ha den och installerat ditt antivirus så kan du slå på Internet!

W7 är ett mycket bra OS och man slipper appskiten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: