Annons:
Etikettövrigt
Läst 2120 ggr
Veda
2015-12-21 12:54

Nytt konto som administratörskonto, går det?

Jag har förstått att man inte ska surfa med administratörsrättigheter, men hur gör man bäst för att skapa ett eget konto för det? Går det att skapa ett nytt konto med adm-rättigheter och sedan ta bort det från mitt vanliga konto? Eller måste jag skapa ett nytt "vanligt konto" med allt vad det innebär av inställningar mm?

Annons:
[VSK]
2015-12-21 12:58
#1

Nu säger du ju inte vilket operativsystem du använder dig av, men ja det går att göra nytt administrativt konto.

Enklast är att göra ett nytt adminkonto. Ställ in det så att du har bra lösenord på det. När det är klart så går du in på ditt konto du har nu och ändrar det till användarkonto. Då får du ha kvar allt som du har nu, men bara ändrat konto.

Beroende på operativsystem så kanske du måste logga in på adminkontot för att ändra kontot du vill ändra till användarkonto.

Vill du rensa allt som har med ditt konto du använder nu så raderar du bara det konto, men då kommer du få göra om alla inställningar till mail mm mm.

Zepp
2015-12-21 13:47
#2

Som sagt vad skapa ett nytt konto.. ge det ett namn.. typ administratör!

Sätt sen att det har alla rättigheter som administratör.

Logga sen in och ut mellan dina två konton så du ser att de funkar.

När du ser att ditt administratörskontot funkar så loggar du in på det och gör andvändarkontot till ett användarkonto utan administratörsrättigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-12-21 13:52
#3

Att namnge ett adminkonto som administratör är inte att rekommendera. Måste man absolut använda sig av nåt färdigt namn så är Guest betydligt bättre.

Veda
2015-12-21 22:18
#4

Jag har Windows 8.1. Jag vill inte radera det konto jag har nu eftersom det är massor med inställningar, program etc som hänger ihop med det. Varför jag undrar beror på att det i t ex Wordpress går att göra en ny profil med administratörsrättigheter, men för att få fullständiga rättigheter på det nya kontot krävs det att man raderar den första profilen. Men nu gäller det förstås Windows istället.

Zepp
2015-12-22 00:26
#5

Gör ett nytt konto helt enkelt.. sen gör du det till administratör.. loggar in på detta för att kolla att allt funkar!

För du kommer fortfarande göra det mesta från ditt användarkonto, du får upp en ruta om att fylla i adminlösenordet när du gör systemändrande inställningar/instalationer.

Strata om datorn och logga in och ut på bägge kontona innan du tar bort adminrätten på ditt användarkonto.

På användarkontot behöver du inget lösen.. såvida du inte vill hindra andra från att kika där.

Så vad är skillnaden egentligen.. rätt liten vid användning, bättre vad gäller säkerheten.

Alla dina program fungerar på bägge kontona.. det är skrivbordet och alla windowsinställningar som är annorlunda bara.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Veda
2015-12-22 08:17
#6

Tack Zepp och alla andra för bra support! Jag vet det mesta om hur det funkar att skapa nytt konto, har gjort det några gånger tidigare men har alltid behållit admin-rättigheter på mitt konto. Men just den detaljen om att ta bort behörigheten på ursprungskontot, det har jag inte provat.

Annons:
Kaj
2015-12-22 09:51
#7

Adminrättigheter på ex wordpress har inget med administratörskonton i Windows att göra. Wordpress har du väl ett eget inloggning till deras websida kan jag tro.

Som nämnts ovan skall du i Win 8.1 gå in och skapa ett nytt konto som du ex kallar Administratör eller så och ge det kontot administratörsrättigheter.
Därefter ändrar du ditt vanliga konto - det som du normalt loggar in på din dator med - att inte längre vara administratör utan enbart ett vanligt användarkonto.

Använd därefter aldrig ditt administratörskonto annat än om du blir uppmanad av Windows att göra det och då skall du även försäkra dig om att det var du som triggade en funktion som Windows kräver ett administratörskonto för (ex installera ett program som du valt att installera, lägga till en ny skrivare, mus, tangentbord etc, ändra på några systeminställningar från kontrollpanelen (du ser en säkerhetsikon på alla funktioner där du måste ange lösenordet för ditt administratörskonto).
Uppmanas i övrigt att ange ditt administratörslösenord (ex om du surfar på internet eller så) skall du ALDRIG göra det. Bara stäng ner sidan direkt och gå inte dit igen för den försöker då att installera något spam eller i värsta fall virus i din dator och det kräver att man anger administratörskontots lösenord för att kunna installeras.

Veda
2015-12-22 10:55
#8

#7 Naturligtvis har Wordpress och Windows inget med varandra att göra, men tanken slog mig, att det fanns en viss risk att göra bort sig, genom att ta bort behörighet på det ursprungliga kontot. Därav frågan. Jag är också införstådd med att inte använda kontot till annat än vad det är avsett för och inte godkänna sådant som "ploppar upp".

Kan också nämna att det nya kontot får, i Windows 8.1, namnet som man anger som för och efternamn och administratör är väl synnerligen olämpligt hur som helst, som kontonamn.

Upp till toppen
Annons: