Annons:
Etikettwindows
Läst 1131 ggr
_Fisken
2015-12-22 21:13

Win10 och sökning efter nyckelord/filer

Vet någon av herrskapet om förstoringsglaset har ersatt Wintangenten+F?  Kan man på nåt sätt få tillbaka WinTangenten+F? Den drog igång ett eget fönster och den kunde söka medan man gjorde annat. Förstoringsglaset måste hela tiden ha fokus, annars försvinner den - eller? 
Jag indexerar ett antal kataloger och vill kunna söka i detta index men jag är inte nöjd med Windows Search. Har någon nåt att bidra med i detta?

Annons:
_Fisken
2015-12-22 21:41
#2

Vet du om någon av dem utnyttjar windows index?

Jag läser….  :-)

[VSK]
2015-12-22 21:48
#3

😃

Kaj
2015-12-23 08:59
#4

Microsoft har ändrat mycket avseende sökningen i WIn 10.
Tidigare användes en process som skötte hela indexeringen och katalogisering av nyckelord till en sökdatabas som sedan användes vid sökning.

Från Win 10 använder Microsoft Cortana för hela sökmetodiken. Så att slå av eller avinstallera Cortana är inte bra. Men även om man gör det så kommer det finnas kvar en process som heter Cortana i aktivitetshanteraren och det är den som är ansvarig för allt sökresultat. Hurvida Ctrl+F är ersatt vet jag inte men om du gör en sökning via förstorningsglaset och inte hittar vad du söker har du en möjlighet att klicka på rubrikerna för att få upp en mer detaljerad sökfunktion.

_Fisken
2015-12-23 09:09
#5

jag tror inte Cortana-processen körs alls pga nån landsberoende anledning. Men jag kan ha fel men kollade igår. 

Förstoringsglaset har sina begränsningar o ibland tror jag den inte använder indexet pga de usla resultaten. Så det har blivit sämre men det kanske hänger på handhavandet. Inte förstå gången…
Köpte en lic Copernic (eller vad det nu heter) men det är ett program och är lite trögt. Windows Search var en del i operativet och var snabbt o bra i Win7. 

Suck.

Zpookey
2015-12-25 18:24
#6

Man behöver inte klicka på förstoringsglaset…det räcker med att klicka på flaggan och sedan börja skriva.
Kanske inte det som #0 är ute efter men en del vet inte om att man inte behöver använda förstoringsglaset. :)

Annons:
_Fisken
2015-12-26 13:12
#7

Ok! Det är ändå den flyktiga sök som kommer upp. Ett klick nånannanstans så försvinner Sök. Det var bättre "förr" med ett eget fönster. Resultatet stannade kvar. 
På äldre OS fanns det en tjänst (som inte hade sån snygg GUI) som sökte direkt i indexet. Kanske finns kvar?

Upp till toppen
Annons: