Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1056 ggr
Anders49
2015-12-25 20:22

Hur minskar man storleken på bildfiler?

Hur minskar man storleken på bildfiler på bästa sätt utan att förlora för mycket av bildkvaliteten?

Jag har Nikon bilder på c:a  6 MB och Olypusbilder på c:a 4 MB,

Jag behöver få ned dem till tlll minst 10 kb.  Helst 2 kb om möjligt.

Går det att göra på ett bra sätt?

Annons:
Zpookey
2015-12-25 20:39
#1

Om du ska ha ner en fil från 6MB till 10kb så kommer du knappt att se bilden.

De kommer ju bli väldigt små, visningsmässigt.

Har du en bild i t ex 2048x1536 och den är 6MB och du vill ha den i 10KB så kommer den typ att bli 102x76 i storlek. Ska du ha den 2048x1536 så kommer den att vara så pixelerad att du inte kommer att se vad den föreställer.

Program för att göra bilden mindre är t ex Photoshop eller Gimp.

Du får iallfall räkna med att bilden kommer att vara ett par hundra KB stor om du ska kunna se den bra.
Att spara bilderna i JPG gör att du kan tweaka bildkvaliteten lite men gå inte ner till under 60% i kvalité om det ska vara någorlunda ok.

Anders49
2015-12-26 04:35
#2

Hej,

Tack för svaret.  Jag ser nu att 2 MB är max storlek och inte utrymmet. Det innebär att jag måste minska ner  till 2 MB för varje fil.

Zpookey
2015-12-26 12:09
#3

Då kan du antingen göra storleken mindre genom att ändra höjd/bredd eller att spara filen i sämre kvalitet som JPG.
Om dina bilder är i RAW-format från start så brukar det räcka med att spara dom som JPG så blir de automatisk mindre i "vikt (MB)".

farvendal
2015-12-28 12:55
#4

För varje gång du sparar om en JPEG-fil så tappar den lite kvalité. Det går inte att komma ifrån.  

Men jag skulle rekommendera gimp eller photoshop. Gör bilden mindre måttmässigt så blir bildfilen mindre. Om du sparar genom att välja Spara som.. kommer du även kunna välja vilken kvalité du vill spara bilden i.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: