Annons:
Etikettwindows
Läst 1487 ggr
tötenöten
2015-12-27 16:51

Windows 10

Min mamma ska köpa en ny dator och har hittat en dator som jag tycker verkar bra, enda dåliga är att det är Windows 8.1 på den. 

Så därför är min fundering hur länge till man kan uppdatera till Windows 10 gratis?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
[VSK]
2015-12-27 16:54
#1

Till September nån gång, nästa år vill jag minnas.

Zpookey
2015-12-27 17:54
#2

Uppdateringen till Windows 10 är gratis till 2016-07-28.

[VSK]
2015-12-27 18:02
#3

Där ser man.

Aniara14
2015-12-28 22:03
#4

#0 Windows 8.1 är inte alls dåligt. Det har jag på dom flesta av mina datorer, och är fullkomligt nöjd med.

Naturligtvis har jag installerat Classic Shell på allesammans, så att användargränssnittet blir likadant som på Windows 7.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-29 00:38
#5

#4
Du får annars ett gränssnitt som är ganska likt Win7 i Win10.
Skillnaden mellan win7 och 10 är inte så stor, men mellan 7 och 8.1 är den gigantisk.

Aniara14
2015-12-29 01:10
#6

#5 Ja, kanske det, men nu är det ju inte gränssnittet i första hand som gör att jag är väldigt tveksam till om jag överhuvudtaget ska bry mig om att "uppgradera" till Windows 10

Istället är det alla dom andra problemen med buggar, "barnsjukdomar", icke kompatibla drivrutiner till all möjlig hårdvara, icke Win 10 anpassade äldre dataspel, påtvingade automatiska uppdateringar, osv osv.

Det OS:et som jag har nu, Win 8.1 alltså, funkar utmärkt med dom spel och program som jag vill använda, innehåller allt det jag vill ha m m, och då känns det inte direkt motiverat att krångla med att byta till nåt annat. Allt enligt det engelska ordspråket: "If it ain't broke, don't fix it."

Jag håller med om att skillnaden i gränssnitt mellan Win 7 och Win 8/8.1 i ursprungligt skick är stor, men med Classic Shell tycker jag inte den är märkbar alls.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
tötenöten
2015-12-29 02:26
#7

Säger inte att det är dåligt för alla, men både min  och hennes egna åsikt är att Windows 10 är bättre än windows 8 och 8.1 :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Aniara14
2015-12-29 20:41
#8

#7 På vilket/vilka sätt är Win 10 bättre än 8/8.1 menar du, och din mamma? Funktion, snabbhet, utseendet på och utformningen av användargränssnittet, kompatibilitet med spel och hårdvara, eller nåt helt annat?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

tötenöten
2015-12-29 21:57
#9

Simpliciteten till största del, förstår inte riktigt varför det spelar sån stor roll? 

Jag använde 8 och 8.1 i över ett år och uppdaterade till Windows 10 i början av Augusti, så jag vet precis hur windows 8 är och jag föredrar helt enkelt bara Windows 10. Jag har hittills inte haft ett enda problem med kompatibiliteten till windows 10

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Aniara14
2015-12-29 22:24
#10

#9 Okej, du tycker alltså att Win 10 är enklare än 8.1 på nåt sätt, men du har inte tid, ork eller lust att utveckla och förklara närmare varför, är det rätt uppfattat?

Orsaken till att jag är intresserad av detta är att jag sett så många människor som är missnöjda och klagar och skäller på Win 8/8.1 bara för att användargränssnittet är så himla jobbigt och annorlunda jämfört med Win 7 och XP, men det är ju helt onödigt, eftersom det är hur lätt som helst att fixa med det lilla gratisprogrammet Classic Shell på ca 15-30 min.

Dessutom så har jag inte bestämt mig riktigt än hur jag ska göra med mina egna datorer, om jag ska byta till Win 10 eller behålla 8.1, och därför vill jag gärna veta vad andra har för erfarenheter och åsikter om saken. Det är väl inget konstigt med det, eller hur?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-29 23:06
#11

#10
Är du säker på att du inte får med dig saker du inte vill ha när du installerar Classic shell? Som root kits, FUD eller RAT t ex?
Eller att det påverkar säkerheten i datorn på något annat sätt?

Aniara14
2015-12-29 23:55
#12

#11 Hyfsat säker. Helt säker kan man ju som bekant aldrig vara på nånting när det gäller datorer. I vilket fall som helst så var det helt nödvändigt att göra nåt åt Win 8/8.1 gränssnittet, för annars hade jag inte stått ut med att använda datorerna överhuvudtaget. Det var alltså helt klart värt den eventuella risken.

För att minimera risken så brukar jag alltid skanna allt jag laddar ner innan jag öppnar och/eller installerar det, både med Malwarebytes, mitt eget antivirusprogram och oftast också VirusTotal.

Jag har också kört ESET online scanner som inte hade nåt att anmärka på, förutom att jag råkade ha kvar några installationsfiler med Piriforms programmen CCleaner, Speccy och Recuva, som var bundlade med Google Toolbar.

Jag har installerat Classic Shell på alla mina Win 8/8.1 datorer utan att det märkts nåt ovanligt eller konstigt efteråt.

Så svaret är ja, jag är hyfsat säker på att jag inte fått med nåt oönskat skräp tillsammans med Classic Shell. Peppar, peppar och ta i trä…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-30 00:00
#13

#12
Då så :)

Annons:
Aniara14
2015-12-30 00:10
#14

#13 Hoppas att du känner dig lite lugnare nu, så du kan somna gott sen och inte behöver ligga vaken och oroa dig… 😉😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-30 09:07
#15

#14
Skulle aldrig ligga vaken över en sådan sak…speciellt inte om det inte var min egen dator. 😃

Zabbio
2015-12-30 15:02
#16

#6 Automatisk uppdatering kan du stänga av i wi 10 genom att ange alla internetanslutningar som ''begränsad datamängd'' :)
Fast de vill väl att man ska uppdatera nån gång i halvåret om man ska fortsätta få med uppdateringar.
Sen får man krångla lite om man då faktiskt vill uppdatera något, eller uppdatera manuellt.

Det jag kände var väldigt jobbigt var att när jag uppdaterade till slut så fick jag ett ''nytt'' OS.  Ja det heter ju  fortfarande Windows 10, men nog tusan tog nedladdningen flera timmar och omstarten ännu fler timmar och med samma bildspel som när jag uppdaterade från 8 till 10 ("Nu får du nya spännande funktioner!" etc) och då fick jag ju uppdatera drivrutiner till ritplatta och skrivare för de försvann. Detta störde mig något otroligt, för jag vill veta om jag får ett ''nytt'' OS, oavsett vad de kallar det.. räknade ju bara med lite säkerhetsuppdateringar eller nåt. Borde kanske ha kollat på storleken, 6-7 GB försvann från vårt mobila  bredband vid uppdateringen.

Vid några tillfällen har datorn plötsligt stängt av sig utan förvarning, jag vet inte om det har med OS att göra. Fast den är mindre än ett år gammal så lite trist är det. Den startar helt ok efteråt och det går några månader mellan att det händer.

Men annars trivs jag med Windows 10. Gränssnittet känns bra, datorn funkar bra och jag har inte upplevt att något program fungerat sämre. Har visserligen inga spel, men var lite orolig för tex ritprogram och så.
Du bad ju om erfarenheter :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tötenöten
2015-12-30 21:04
#17

#10 Jag är inte så bra på det här med förklaringar då det mesta jag tänker är på känsla 😃Men jag själv använder inte så mycket tillbehör till datorn förutom nyare skärm, tangentbord och mus, där uppdateringar till win 10 finns. Sen spelar jag inte äldre spel eller använder äldre program. 

Enda problemet jag haft sen jag uppdaterade datorn är att den startar sig själv ur viloläget onödigt ofta. Men jag misstänker att det inte är OS utan min datamus som väcker datorn.

Läste för ett tag sen på att man kunde uppdatera till win10 men spara vissa filer på t.ex ett USB så att man kunde gå tillbaka till sitt förra OS om man inte trivdes :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Aniara14
2015-12-31 01:30
#18

#15 Ha ha, det fattar jag väl att du inte gör, det var ju därför jag la till smilisarna på slutet!!!😉😃

Däremot kanske du har mer anledning att oroa dig för vad din husbjörn Malloy gör när du vänder ryggen till, för han verkar ju inte vara världens mest välartade och sympatiska varelse direkt…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-12-31 18:11
#19

#18
???

Aniara14
2016-01-10 00:56
#20

#19 Sorry för sent svar, men var det nåt som var oklart i #18? Skriv isåfall vad det var, så blir det lättare för mig att förklara vad jag menade.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Upp till toppen
Annons: