Annons:
Etikettinternet
Läst 1934 ggr
sofiacle
2015-12-29 20:53

virus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får jag bort "yac safe navigation" virus från datorn!?

Annons:
Zepp
2015-12-29 23:23
#1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sofiacle
2015-12-30 01:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 vad menas med detta? :o

Kimmizz
2015-12-30 02:56
#3

Har samma virus på min dator :o Har testat typ alla antivirus program men den försvinner ej, när man öppnar chrome så kmr man ej till Google utan till saysercher…. Och öppnar man "mo… firefox" (vet inte vad den heter XD) så öppnas inte heller Google utan man tvingas söka i "yac safe navigation" :( en himlans massa reklam på alla hemsidor är de ocå trots adblock :(

Zepp
2015-12-30 17:31
#4

Gå in på tilläggen i Chrome/alla andra browser!

Ta bort det där!

Ta bort allt du tycker ser misstänkt ut.. försvinner något du ville ha kvar kan du lägga till det senare!

Iomed att varken AV eller malwarebytes hittar något så är det mest troligt sk oönskade tillägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2015-12-30 23:11
#6

Glary Utilities 5 har ett val som heter Browser Assistant. I den kan man blockera o ta bort en massa skit som har sugit sig fast.

Annons:
Aniara14
2015-12-31 01:05
#7

#2 Men gudars skymning, alltså!!! 😮😮😮Din Mbam skanning visar 1508 identifierade hot, jag närapå svimmade när jag såg det!!!

Själv har jag kört Mbam skanning varje dag i ett och ett halvt år på samtliga Internetdatorer, men aldrig sett nåt annat än en rund, glad och vacker nolla!

Ibland är en nolla minsann den vackraste av alla siffror!🙂🙂🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

papa-bear
2015-12-31 13:30
#8

#5 det där hittade jag också när jag gjorde en enkel googling på problemet, och att döma av träffarna på google verkar det vara ett gammalt problem, så jag undrar ju om TS surfar helt utan profylax, med tanke på bilden hon lade upp från skanningen med mwbam

Zepp
2015-12-31 22:34
#9

Mm.. hot är en sak, riktiga problem är något annat!

Till 99,99% handlar "hoten" om att man alldrig rensat/städat registret.. eller tempmappar!

Det gör man främst med Ccleaner och Glary utillities!

https://www.piriform.com/ccleaner/download

http://www.glarysoft.com/glary-utilities/

Scanna sen med Malwarebytes och då är det knappt några hot kvar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zpookey
2016-01-01 03:09
#10

Brukar räcka med att bara tömma temporära internetfiler så varnar inte Malwarebytes mer än för de riktiga hoten.

sofiacle
2016-01-01 19:18
#11

jag har haft datorn i 1 vecka och de första jag gjorde var att sätta på McAfree och Abblock, förstår ej hur de kunnat komma så mkt skit i den redan, tror de var den där dumma dropbox fel -.-

inget av tipsen jag fått har hjälpt, vet inte hur jag ska få bort Yac från min dator :(

Zepp
2016-01-01 19:41
#12

Det är förmodligen PUP, dvs inget egentlit virus utan ett tillägg till din browser!

Gå in på tilläggen för browser och ta bort det där!

Eller använd Revo Uninstaler.

http://www.revouninstaller.com/start_freeware_download.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Aniara14
2016-01-01 21:44
#14

#9 "Till 99,99% handlar "hoten" om att man alldrig rensat/städat registret.. eller tempmappar!

Det gör man främst med Ccleaner och Glary utillities!"

Detta stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag har aldrig rensat registret eller tempmappar med CCleaner eller Glary utilities på nån dator, men Mbam har hittills ändå alltid visat 0 upptäckta hot.

Både Microsoft och många andra datorkunniga personer avråder från att hålla på och "rensa" registret med diverse mer eller mindre pålitliga tredjepartsprogram. I bästa fall märks ingen skillnad alls, i värsta fall kan det göra så att datorn slutar fungera helt och hållet.

Cecilia, huvudmoderator på idg. eforum: "Att använda optimerings- och registerstädningsprogram kan orsaka problem, alltför ofta de optimerar bort eller städar bort något som behövs."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
2016-01-01 23:54
#15

Håller delvis med.. men Ccleaner är så skottsäkert att jag lagt in det på alla datorer på jobbet!

Glary kan man köra i standardläge, då är det lika säkert!

Man skall heller inte följa alla råd från experter på olika forum utan ta reda på saker och ting själv!

Iomed att jag inte är expert.. så kan du lita på mig! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-01-02 00:33
#16

Glarys har fuccat upp min jobbdator. Körde reg.clean en gång extra och DET skulle jag inte gjort. Sen blev dator inte en bra dator.

[VSK]
2016-01-02 00:37
#17

#16

Din dator blev ett bojsänke mao 😮

_Fisken
2016-01-02 00:39
#18

Min dator höll på att bli en geostationär satellit.

[VSK]
2016-01-02 00:48
#19

🤐

Aniara14
2016-01-02 01:02
#20

#15-16 Min policy när det gäller datorer, och allting annat också, är den här: "If it ain't broke, don't fix it"

Därför kör jag inte nån register rensning utan anledning, flashar inte heller BIOS utan orsak, och byter inte till nytt Windows så länge jag är helt nöjd med det jag redan har, och det fungerar utmärkt för dom spel, program och hårdvara som jag använder.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
2016-01-02 01:07
#21

Allt är ju relativt.

Zepp
2016-01-02 15:55
#22

#16

Reg.clean är ingen del av glary utillities!

Det finns altså en massa skit/PUP ute på internet!

Glary i standardläge och i free  kan jag gå i god för!

Samma för Ccleaner!

Och jag är ingen "expert" så du kan lita på mig!😎

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sofiacle
2016-01-04 23:22
#23

YEEEEEEEEES!!!!!!

Yac är nu borta från min dator, wihoo!! Tack så mkt för era svar :) Ani- Malware funkade.

Upp till toppen
Annons: