Annons:
Etikettövrigt
Läst 2936 ggr
Zabbio
12/30/15, 3:18 PM

Relativt ny dator bara stänger av?

Kan inget om datorer. :)
Men vad kan det finnas för orsaker till att en relativt ny dator plötsligt och helt utan förvarning stänger av? Allt funkar precis som det ska, inget segande eller nåt, sen blir skärmen  bara svart och allt dör. På mindre än en sekund är hela datorn död och tyst.

Den startar sen precis som vanligt och funkar bra igen. Det går någon månad eller nåt mellan hjärtstoppen, eller vad det heter.

Jag har Windows 10 nu, men tror att det hänt en gång i början också, när den hade 8.1.

Det är en bärbar med SSD. Ström finns det gott om, händer även med sladden i.
Jag har inga spel på den och laddar inte ner jättemycket program (Word, Krita, nåt program som spelar in skärmen, nåt filmbehandlingsprogram, vlc, drivrutiner till ritplatta och skrivare… det är väl typ sånt). Det händer inte med samma program igång eller om det är många program igång samtidigt, utan tycks vara helt oberoende på vad jag gör. Bara word, bara internet, bara Krita eller alla samtidigt…

Den köptes i början av året.. kanske inte alls räknas som hyfsat ny längre. (Min andra är väl typ 9 år nu så.. relativt? :P ) Kostade runt 8000kr så tycker att den borde hålla hyfsad kvalitet. Men har gjort så lite då och då, kanske en dryg handfull gånger.

Vad kan detta bero på? Är det lönt att lämna in den? Jag kan ju inte framkalla felet på nåt sätt…

Den laddar ur batteriet snabbare och snabbare också, trots att jag försöker behandla det väl (inte ha sladden i alltid osv) men det är väl rätt normalt. Batteritid var en av de sakerna jag proriterade bort vid köpet och håller några timmar.
Däremot "flimrar" skärmen när batteriet används, den liksom byter mellan olika nyanser i tex word och ritprogrammen. Inte så att det är svårt att se, men det är lite distraherande.  Tänk att ljusstyrkan ändras fram och tillbaka snabbt, sånt flimmer. Vad kan det bero på?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zepp
12/30/15, 7:04 PM
#1

Har du den i knäet?

Får den luft/kylning?

Kolla med Speccy om den blir varm!

https://www.piriform.com/speccy/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zabbio
12/30/15, 9:27 PM
#2

#1 Jag har den alltid på bord och den har hyfsat höga ''stöd' så att luft kommer åt… brukar inte ha mycket saker runt den.  :)

Hur använder jag speccy och vad är ''varmt'' i detta sammanhanget?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/30/15, 10:00 PM
#3

Min padda flimrade också och jag misstänker skarpt batteriet i den. Om du kör lappen utan batteri, hur blir det då (givetvis med nätsladden i)? Kan ju vara en cell i batteriet som fallerar ibland och laddningen i lappen orkar inte och stänger ner. Detta är ren spekulation men…

Zepp
12/30/15, 10:29 PM
#4

Ju rödare ju varmare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zabbio
12/30/15, 11:17 PM
#5

#4 men hur funkar programmet? Hittar ingen info på sidan mer än nerladdning.. ska jag ha det igång varje gång jag använder datorn för att se hur den reagerar? Kommer ju säkert glömma ha det igång nästa gång den dör i så fall, det är ju så pass sällan och oväntat det händer.. :/ och hinner ju inte kolla heller eftersom det går så snabbt?
Eller hur menar du? Bara kolla allmänt om den brukar bli varm även om den inte visar några problem?

Gissar att överhettning kan vara ett problem om det ger såna krasher.. brukar överhettning göra så? Är det någon säkerhets-grej eller nåt för att skydda från skador pga överhettning? (och borde inte datorn i sig kunna varna i så fall?)

#3 Flimrandet sker bara när jag använder enbart batteri :) Upplever det snarare som någon inställning eller nåt, än att skärmen egentligen har ''problem'' (fast det flimrar även utan att jag har den på batterisparfunktion, så jag vet inte vad det skulle vara. Det stör mest när jag vill rita. Jag märker inget annat problem och kör ändå ganska frekvent med bara batteri eftersom jag fått lära mig att baterier behöver användas och inte sitta ikopplade till ström alltid… Men är sladden i så är det inga problem med flimmer.

Däremot stänger den av oavsett om jag har batteri eller sladd. Det är lite svårt att försöka kontrollera om något hjälper eftersom det är så sällan och jag flyttar ju på datorn så jag vill ju inte sitta och inte kunna ha batteri i på  flera månader för att försöka kolla ifall det verkligen är det som orsakar hjärtstopp.. :/ Har inte för vana att ta ut batteriet när jag sätter i nätsladden eftersom jag drar ur sladden när batteriet är fullt, samt har datorn med mig på olika ställen.

Jag vet inte alls om dessa två saker har en gemensam nämnare. Flimret är konstant och direkt kopplat till om nätsladden är i. Spelar ingen roll hur kort eller länge datorn varit på.  Att den dör gör den helt oväntat, med eller utan sladd i kopplat, utan förvarning och den startar som vanligt igen utan problem eller felmeddelande.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
12/31/15, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ok, har laddat ner programmet… texten är röd men rutan grön?
Ser det ut att kunna vara överhettning som får den att stänga av?
Hur gör jag i så fall med det?

Datorn står på ett bord med vaxduk, fritt runt om, varit igång en dryg halvtimme när jag öppnade programmet. Har sen (de senaste 4 minuterna eller nåt, från skärmdump tills att jag skriver detta ) gått ner från 103 till 95.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
12/31/15, 10:46 AM
#7

jaha… google säger att det är väldigt högt med 105 grader. Så vad gör jag?
Helst utan att behöva släpa med mig något extra i en redan full datorväska?

Tror inte att det är damm, då den gjort så från början.. och vill inte öppna pga garantin..?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
12/31/15, 11:54 AM
#8

Skriver det här för att jag ska komma ihåg vad jag gjort när/om jag vill ändra tillbaka. Jag vet att jag hittar denna tråden ;)
Sökte på energialternativ- redigera schemainställningarändra avancerade inställningar. Där drog jag ner ''energisparfunktioner för processorn'' maximalt processortillstånd till 90%.
Jag har även satt upp datorn på ett stöd jag har till ritplattan (det har jag alltid med) så den kommer upp ett par cm från bordet. Det kanske hjälper fläktarna..

Just nu har CPU legat på 89-92C, mest på 89C, de senaste 30 minuterna. Tycker att fläktarna låter mindre?

Jag vet inte om jag gör något helt galet nu.. egentligen borde jag kanske bara göra ingenting ett tag först, och se vad som egentligen är normal-temp utan att ändra. Det kanske bara var en slump att den var uppe på 105-106C just då?

Jag läste att man kan använda tryckluft för att rensa från damm utan att öppna datorn och sabba garanti/försäkring? Vågar jag använda en kompressor eller riskerar jag att blåsa sönder en massa då?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 12:35 PM
#9

Prova hellre en dammsugare. Min CPU ligger på ca 80. Det är en HP och är känd för att vara het.

Zabbio
12/31/15, 12:38 PM
#10

#9 Google varnar för dammsugare på bärbara? :/
Inte för att jag begriper hur det kan vara värre än tryckluft..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 12:56 PM
#11

Jag dammsuger min regelbundet. Nog funkar den.
Har du googlat på din datormodell samt orden "hot troubleshooting" ?

Zabbio
12/31/15, 1:01 PM
#12

#11 Nej, men det kan jag ju göra :)
Har googlat på processorns namn och försökt få fram temperatur.. men det är väldigt skilda svar.. vissa säger att de kan ligga på 90-100 utan problem., andra att det är under 50 och de flesta nåt i stil med att alla ska ligga under 70..

Kan ju gissa att 80-90 är ok men att den stänger av vid 110..eftersom den varit uppe i 106 utan märkbara problem? Och fläktarna låter mindre när den går ner på 89..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 1:11 PM
#13

Vad heter datorn? Lenovo kan jag utläsa från screendumpen ovan…men modell etc.

Jag antar att du upplever den het - främst på undersidan.

Annons:
Zabbio
12/31/15, 4:45 PM
#14

#13 Z50 med ssd och aluminium chassi om det spelar roll. :) Fanns några olika med samma namn men olika specifikationer när jag köpte den.

Nej det gör jag egentligen inte.  Känner att det kommer varmluft ur fläkthålen förståss, men inte så att jag tyckt det var konstigt. Har den ju aldrig i knäet eller så, så jag brukar inte känna på undersidan, men upplever den inte som varm att ta på. Har aldrig reagerat när jag fällt ihop den eller så efter användning.
Direkt vid uppstart nu visar speccy på 85  grader.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 4:53 PM
#15

Min dator (en HP) tycker jag blir snorhet under.  Då visar processortempen säkert runt 90. 

Jag funderar på om du har nån indexering aktiv som hela tiden "motionerar" din CPU så den blir het. Hmm…

Här får du en del tips..
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Lenovo-z50-70-heat-problem/td-p/2096058

Zabbio
12/31/15, 5:01 PM
#16

#15 Nu är den på 87C men luften som kommer ut från fläkten känns faktiskt sval. Svalare än rumstemperaturen. Och fläktarna stängde precis av helt nu när jag kände efter.

Annars brukar luften kännas som varmluft. Lite som en hårtork på lägsta inställningen.

Tack, ska kolla länken :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 5:08 PM
#17

Jag ska läsa den jag också när jag får tid. Är mitt uppe i nyårsmiddagen nu!  :-)

Zabbio
12/31/15, 5:20 PM
#18

Gott nytt år! :)
Jag hittade tyvärr inget direkt i länken mer än råd om kylpad och att damma av..

Kollade CPU i aktivitetshanteraren, ligger på runt 5-10% och peakade på 24% någon sekund ibland.
Temp enligt speccy på 85 grader, sval luft och fläkten stänger av sig ganska regelbundet nu, verkar gå igång vid 87 grader och stänga vid 84C.

Den har inte visat över 96C sedan jag började sätta upp bakändan på min ritplatte-hållare och därmed ökade luftrummet lite.

Funderar på att sätta ner den som jag brukar och se om det ändrar nåt, eller om 106C som jag fick innan var väldigt ovanligt och slumpmässigt. Och ställa tillbaka till balanserat energiläge igen. Även om tempen visar fel så kanske den visar skillnaderna relativt ok, och att det är en skyddsmekanism som stänger av?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 5:25 PM
#19

Det är ju en bra lärdom att kolla om den måste lyftas lite baktill. Sen är det inte ovanligt att man behöver kylpaddor med extra fläkt.

Zabbio
12/31/15, 5:45 PM
#20

Behöver den kylpad och det är enda sättet så står jag nog hellre ut med att den dör ibland :) För mycket att släpa med, och så hårt anstränger jag ändå den inte (inga spel eller så).. Batalar jag 8000kr för en laptop och den inte duger att använda Word på utan extra tillbehör för att den inte ska stänga av, så kommer jag banne mig klaga ;)

Tycker bara att det är lite märkligt att den kan starta upp omedelbart igen och sen köra på i hur många timmar som helst utan att stänga av, om det är överhettning. Borde ju ta någon minut innan den blir sval tycker man? Andra som haft problemet verkar mest ha det när de spelar tunga spel efter en kort stund, eller om datorn varit igång länge..?

Men ska kolla hur det blir nu :) Kollar lite olika med nätsladd i och ur, med och utan stöd osv för att se om den närmar sig 100C igen
Tack för hjälpen så här långt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
12/31/15, 5:53 PM
#21

Jag sitter ofta med den många timmar i sträck med en del fönster uppe, och de program jag har. Ändå är det bara någon gång ibland med långa mellanrum som den har stängt av, och det har varit både med mycket program uppe och bara något enstaka (inte samma program heller), när den har stått i flera timmar eller när den varit i stort sett nystartad. Temperatur i rummet verkar inte heller vara en påverkande faktor eftersom den sen kan gå och användas i flera timmar till direkt efter uppstart, i samma rum.

Men den var ju uppe i högre temperatur när jag först tog ner speccy, och då var utblås-luften också varm.  Den brukar vara varmare än just nu, och jag kan inte minnas om den känts sval eller varm vid tillfällena den stängt av, eftersom jag helt enkelt inte funderat på det då. Så det är kanske det som är problemet, det känns bara lite märkligt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
12/31/15, 6:24 PM
#22

Men en dator brukar ibland fucca upp och lägga av eller starta om helt utan orsak. Nu har min, trots win10, rullat på bra. Skulle min stanna bara så skulle jag lyfta på ögonbrynen. Jag skulle misstänka överhettning då. Men min dator larmar om den varit för het. 

Men går den bra förutom att den lägger av nån gång per månad kanske du ska vara nöjd ialla fall. Det kanske fixar sig när du uppdaterar datorn nästa gång.

Zabbio
12/31/15, 7:27 PM
#23

#22 Det har ju hållt i sig genom windows 8, och flera uppdateringar på Windows 10 så jag tror inte att uppdateringar hjälper :)
Det stör mig inte enormt mycket, men ett litet orosmoment har det börjat bli, i och med att jag gör en del skolarbeten och gärna sitter och ritar. Just när jag ritar är det lätt att glömma att spara, och vips så har flera timmars arbete försvunnit :)

Men som sagt, går det att hjälpas av med enkla medel, tex sänka processorn lite eller ha det här stödet under, så är det ju bra. Annars får det väl vara som det är.. fast ingen av mina andra vänner har datorer som  bara stänger av hux  flux. Trts att de varit både äldre och  billigare..och mina andra har inte gjort det, fast detta är ju min första laptop :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zepp
12/31/15, 10:28 PM
#24

I förstone verkar det som att det handlar om att CPU blir för varm.

När CPUs temp överstiger en viss temp så stängs den av för att inte orsaka skador.

Återstår att utröna orsaken till att CPU blir för varm?

Damm, blockerad luft eller dålig kylpasta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zabbio
12/31/15, 10:35 PM
#25

#24

Ja, det kan nog vara det. Men då den står på bord är det inte mycket mer jag tycker att jag ska behöva göra för luftblockader,  damma av utifrån kan jag ju prova :)
Annars får det vara folk på servicen som fixar kylpasta eller letar fel, eftersom jag inte kan öppna den utan att förstöra garanti och försäkring :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Geru
1/1/16, 2:33 PM
#26

Alltså, i och med att den överhettar kan den ju fått värmeskador med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
1/1/16, 3:06 PM
#27

#26

En CPU med aktivt värmeskydd på kan aldrig få värmeskador. Helt omöjligt (så länge BIOS och hårdvaran är hel).

TS, skruva isär datorn, blås rent den samt byt till riktig kylpasta. Sen efter det, installera om datorn. Har du fått fulkod i den så brukar de som sagt nyttja hårdvaran. Ibland ganska rejält, och det märks så klart på datorer med lite sämre egenskaper.

Annons:
_Fisken
1/1/16, 3:52 PM
#28

Jag tror TS ska lämna in den på närmaste datorbutik som fixar datorer alt garantirep. Hen har fällt sådana kommentarer så jag tror det är lämpligast.

Zabbio
1/1/16, 4:35 PM
#29

Jag öppnar inte själv :) Jag har full garanti och försäkring på den, täcker allt från hårdvarufel till kaffe-spill över tangenterna. Tror dock inte den täcker att ha öppnat och pillat med datorn invändigt.

Fulkod gissar jag är virus eller liknande? Sitter det ett mjukvarufel eller nåt så är det djupare än OS, då problemet uppstod först i windows 8.1. Efter det har den fabriksåterställts och installerat Windows 10 etc.
Har ingen skiva med win 10 eller annat windows, så mer formatering än fabriksåterställning kommer jag inte göra…. då blir det datorbutik som får fixa.

CPU går inte upp i mer än 25-30% som max när jag kollar det via aktivitetshanteraren.. fast nåt kanske använder det i smyg? Vet inte om det går.

Tack för era tips, det känns ju som det kan ha med överhettning att göra, även om den blåser ut sval luft och inte känns det minsta varm någonstans (96C i mätning nu). Den kanske mäter fel och aktiverar skyddet i onödan? Eller nåt?
Jag ska höra med butiken där den är köpt, men just nu sitter jag med skolarbete i sluttamp så jag kan inte avvara den :)  Har haft arbete över jul och nyår för studenter har ju inte några lov.. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[VSK]
1/1/16, 4:39 PM
#30

#29

Har du både garanti och tilläggsförsäkring på den så är det bara att lämna in den på stört. 

Kör den här testet och se vad som händer och fötter.

http://www.ocbase.com/

Geru
1/1/16, 6:07 PM
#31

#27 Nej, men moderkortet kan det. Skruva isär tror jag inte är en bra idé då det är en laptop. Vissa har lite… Jobbig design.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
1/1/16, 6:16 PM
#32

#31

Om värmeskyddet funkar som det skall så kan inget hända. Men, det beror ju faktiskt på, och du har rätt i det du säger då detta sitter i en laptop (jag tänker alltid stationär). Det kan bli följdskador, det kan det. Elektronik mår inte bra av för mkt värme.

Geru
1/1/16, 6:24 PM
#33

#32 Det finns en raaaad med kretsar i en dator som kan gå sönder vid 100~ grader, te.x. grafikkort och liknande. Nej, värme är väldigt dåligt för elektronik, för ju varmare det blir, desto varmare blir dom, pga ökat motstånd i kretsen

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
1/1/16, 7:02 PM
#34

#33

Det är därför man kör med egenbyggd stationär i första hand där jag vill ha prestanda, och en liten bärbar "ekonomitrimmad" när det skall slösurfas från sänghalmen 🙂

Vad enstaka komponenter tål i värmeväg skiljer ju en hel del beroende på kvalitet, men saken blir ju helt annat om det är en laptop med ventilationsproblem. Oavsett vad, så skall inte en CPU blir över 100 grader c bara så där. Då felar nåt rejält.

Tangentbordet borde ju vara rätt varmt, likaså underdelen kan man ju tycka (ts dator).

Annons:
Geru
1/1/16, 7:57 PM
#35

#34 Jo, jag vet :) Personligen har jag dock en platta till sängen.

Jo, det gör ju det. Och precis, en CPU ska inte vara 100 grader. Min börjar strula långt innan dess, och grafikkortet jag har dog pga att värmen gick från CPUn till grafikkkortet, men kvalitén var ju inte speciellt bra just då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
1/1/16, 8:02 PM
#36

Även om komponenterna skulle hålla (men givetvis med förkortad livslängd) så tappar man ju prestanda. 

Synd att inte dagens bärbara var som förr när det gäller BIOS. Idag kan man inte göra mkt inte. Annars kunde man klocka ned den lite för att spara både på livslängd samt batteritiden. Beroende på vad man har den till så klart.

Geru
1/1/16, 8:05 PM
#37

#36 Precis. Summan av kardemumman är iaf att ta den till lagning xD

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
1/1/16, 8:10 PM
#38

#37

Japp 👍

Zabbio
1/1/16, 8:52 PM
#39

Jag är inte kunnig nog att bygga en stationär, och behöver en bärbar då jag har den till skolarbete (pendlar 4 timmar om dagen, så gör hellre klart det på plats samt vid grupparbeten är den bra att ha med sig och slippa låna  andra datorer och fibla med sparande och usb) :)

Intressant att läsa er diskussion. :)

Grafikkort och andra delar visar inte så höga värden. De på skärmdumpen är nog de absolut högsta jag sett där. Och jag märker inga fel öht på datorn förutom att den plötsligt dör vid oväntade tillfällen, och det där väldigt lätta flimret när den går på batteri (som jag fortfarande  gissar har med någon inställning vid batterisparfunktion att göra). Aldrig att den är seg eller laggar eller så.. eller, drivrutinerna till ritplattan glömmer den bort ibland…. Men det kanske bara är ett bra skydd som fungerat som det ska och stängt av i tid :)

Datorn känns som sagt inte alls varm vid beröring. Sval luft (dvs den känns faktiskt svalkande) ur luft-utflödet där det blåser ut, vid sidan.   touch-plattan som btw är avstängd kan bli lätt ljummen.. dvs något lite varmare än tex ytan på träbord eller nåt i närheten. Undersidan likaså, de gånger jag rör den efter arbete.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[VSK]
1/1/16, 9:14 PM
#40

#39

Den ska inte flimra enbart för att du kör på batteri, såvida du inte tvingat ned skärmvisningen i lägre Hz (för att spara på batteri) men energiläget brukar oftast vara på 40 Hz, och det ger inget flimmer på en platt skärm, såvida du inte är extremt superkänslig. Kolla så att du inte har nå vajsing så den kör skärmen i otroligt låg uppdateringsfrekvens. 

De flesta människor i snitt brukar kunna märka av flimmer vid 15-18 Hz nånting beroende på vad som visas. 

Har du provat med HardWare Monitor?

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Aniara14
1/1/16, 10:51 PM
#41

Jag tror inte att Speccys temperaturangivelse är korrekt. Jag har själv en Lenovo laptop med AMD processor och Speccy visar ca 100 gr temp på den strax efter uppstart, medan AMD:s eget program AMD Overdrive visar 35-50 gr.

Så mitt råd till dig är att först ladda ner AMD Overdrive och kolla vad det säger.

Det finns två varianter av det programmet. Jag använder den tidigare versionen som visar den verkliga temperaturen. Den nya versionen visar Thermal Margin, vilket är en beräkning av avståndet till skadligt hög temperatur.

Mer läsning finns här.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Aniara14
1/1/16, 11:08 PM
#42

#40 Jag är tveksam till om HWMonitor är så värst bra. Det visar 120 gr för mitt moderkort strax efter uppstart av en dator som stått avstängd hela dagen i ett svalt rum, samtidigt som dom andra komponenterna, CPU, GPU och HDD, ligger mellan 22-36 gr. Det säger ju sig självt att det inte kan stämma.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
1/1/16, 11:13 PM
#43

#42

Det programmet används flitigt och brukar visa ganska bra.

Aniara14
1/1/16, 11:38 PM
#44

#43 Är 120 gr på moderkortet och 22-36 gr på det övriga ett "ganska bra" resultat? Nja, det kan jag nog inte hålla med om.

Personerna i länken tycks ju inte heller vara så nöjda med sina temp angivelser.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
1/1/16, 11:53 PM
#45

#44

Först och främst så lär du ta reda på om din hårdvara stöds av mjukvaran kanske.

Zabbio
1/2/16, 12:01 AM
#46

#40 vet inte om den flimrar så, det är mer som att ljusstyrkan ändras fram och tillbaka snabbt. Syns bara på typ grå eller i varje fall jämn bakgrund. :) Syns inget på film eller så…?
Men kanske har med nån frekvens att göra.

Har inte provat det och vet inte vad det gör.. vll helst inte ladda ner en massa konstiga program…

#41 ok.. ska kolla upp det.. men om det inte är överhettning och skyddsavstägning, vad kan det då vara? Som sagt väldigt svårt att återskapa felet eller kontrollera om det är löst..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[VSK]
1/2/16, 12:20 AM
#47

#46

Vissa bärbara har fått en enligt mig idiotisk funktion som kallas för "dynamiskt ljus nånting". Rent crap är vad det är. Vet ej om det är det som spökar i din dator. Har du senaste stabila drivrutiner av allt så…

Min bärbara höll på så där förut. Kunde bara ha minimum ljusstyrka eller maximum. Allt annat så "flimrade" den.

I mitt fall så är det åtgärdat iom att jag kör Windows 10 nu. Inställningen bör finnas i kontrollpanelen för ditt grafikkort eller i nåt av tillverkaren gjord programvara. 

Är omöjligt att säga exakt vad som felar när jag ej har möjlighet att felsöka den. Om jag ens då hade kommit på felet. Du får helt enkelt googla dig fram. 

När det gäller temperaturmätningsprogram så har det ganska mkt att göra vilka chipset som sitter på moderkortet samt givare. Normalt sett så fixar de flesta temperaturmätningsprogram en väldigt stor del av alla datorer, men har man otur så är inte hårdvaran kompatibel med mjukvaran eller vice versa.

I de exempel här i slutet av denna tråden så tycker jag det låter mer som att temp-progget buggar mot OS. Kan vara bugg i det eller nån WU som strulat till det. Bäst är ju att googla på det och läsa sig till vad det kan vara.

Om din dator har hel hårdvara så är det knas med din mjukvara, eller tvärsom. 

Jag förstår att det är svårt att felsöka sånt. Du får försöka ringa in problemet. Hitta omvägar. 

Hade jag haft din dator så hade jag börjat med att kolla efter ny BIOS. Läsa där vad alla versioner har för ändringar. Hjälper inte det så hade jag gjort en mätning så att batterier verkar helt. Hjälper inte det så hade jag gjort en total återställning.  Hade inte det hjälpt så finns det egentligen inte så mkt mer att göra än att skicka in den på garantiärende.

Va visade OCCT för temperatur vid max belastning?

Aniara14
1/2/16, 12:28 AM
#48

#46 Jag tror inte att problemet med din dator beror på att den blir överhettad och stängs av automatiskt som skydd mot skador. I så fall tycker jag att det borde hända mycket oftare än bara en gång per månad, eller ännu mer sällan.

Dessutom borde det ju rimligtvis ha nåt att göra med vad du använder datorn till, och hur länge den varit i gång, när den plötsligt stängs av. Enkla vanliga program, typ kontorsprogram, är ju inte alls lika ansträngande och gör den inte alls lika varm som t ex krävande spel och liknande.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
1/2/16, 12:36 AM
#49

Två andra program som är bra är Realtemp och Speedfan. Speedfan kräver dock lite kunskaper om vilken hårdvara man har så att man väljer rätt alternativ på de enheter man skall mäta av. 

En fråga till ts. Vilken skala mäter du i?

_Fisken
1/2/16, 12:38 AM
#50

Med en dåres enviset så föreslår jag "lämna in fanstyget innan garantin går ut".

[VSK]
1/2/16, 12:49 AM
#51

#50

👍

Aniara14
1/2/16, 12:51 AM
#52

#49 Verkar inte som att Real Temp funkar för AMD cpu/apu, utan bara för Intel. Core Temp däremot ska tydligen ha stöd även för AMD. Dock har jag inte prövat nån av dessa två program ännu, så jag vet inte hur det är från egen erfarenhet.

#50 Ja, om det inte går att komma på vad orsaken är, så kanske det är det enda att göra. Men det kanske är lite för tidigt att ge upp redan, eller vad tycker du, Zabbio?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
1/2/16, 12:53 AM
#53

#52

Prova Speedfan och berätta hur det gick.

Aniara14
1/2/16, 1:10 AM
#54

#53 Ja, kanske det, och/eller HWInfo, och/eller Core Temp.

Sen när man provat alla så får man väl räkna ihop resultaten och dividera med antalet program så man äntligen får ett "korrekt" mätvärde, eller hur?

Jag kollade vilka temperaturer Speccy visar, och det var beskedliga 28 gr på moderkortet som HWMonitor alltså anser ligger på 120gr.  

Jaja, det ska ju inte vara för lätt det här med datorer, för då vore det ju risk att det blev långtråkigt, he he…🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
1/2/16, 1:20 AM
#55

#54

Tror det räcker med Speedfan faktiskt.

Själv så visar alla program vi pratat om förutom Speccy för det har jag ej testat på länge, ganska lika temperatur. 

Skulle gissa på att HWM visar Fahrenheit i din dator, men inte ens det stämmer korrekt. 28 grader C är väl ungefär 105 grader F om jag minns rätt. Din dator är ett måndags-ex mao 😉😃

Annons:
Aniara14
1/2/16, 1:53 AM
#56

#55 Nej, det är 120 gr Celcius faktiskt, men nu har den gått ner 2 gr så det är "bara" 118, vilket motsvarar 244 gr Fahrenheit. Det står angivet både i C och F.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zabbio
1/2/16, 9:39 AM
#57

Fisken: Jag ska lämna in, men just nu kan jag inte undvara datorn då jag är mitt uppe i en stor skoluppgift. Har garanti och försäkring ett år till. :)  (garanti i två år och kommer förnya försäkringen så länge det går, dvs sammanlagt 3 år. Siktar på att ha fungerande dator minst den tiden för de pengar jag lagt ner, med tanke på att jag inte gör sååå krävande saker. Kollat igenom avtal osv så det ska inte falla bort nåt i värdet,  utan den ska om ej repareras så bytas mot likvärdig i specs.. vilket om 3 år lär vara ''sämre'' än nu, men iaf. Bör ju duga till word. ;)

VSK :OCCT vet jag inte ens vad det är? :)

Allt annat i inlägg 47  låter intressant, ska testa det där med ljuset på skärmen (ser inget flimmer ni i iFokus, men ser det i Word och Krita..). Resten är jag nog inte dator-smart nog att riktigt förstå :)

Vilken skala jag mäter vad i?  C står vid tempen. Nåt annat vet jag inte?

Aniara14: Näheee.. då är jag tillbaka på ruta noll.. ingen aning om var felet ligger :)
Det är om inget annat intressant att se hur ni resonerar :P

__________________________
Tack för all er tid och råd :) Jag ska kolla  upp vilka program av de som rekommenderats när jag har mer tid :)  Bara för att se om de visar samma höga temp. Det går inte att se hur datorns egna program läser temp? Vad den tycker?
Just nu ska jag fortsätta skriva på mitt arbete om hur bildämnet framställs i forskning, med min klasskamrat.. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[VSK]
1/2/16, 9:39 AM
#58

#56

Byt program för temperaturvisning.

Zabbio
1/2/16, 10:35 AM
#59

Jag  upptäckte precis att skärmen har slutat flimra i Word, trots att jag sitter på batteri :) 
Testade att öppna Krita och fick  lite ljus-nyanser i början men sen stabiliserade det sig…
Det var ju intressant..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Fisken
1/2/16, 11:19 AM
#60

Alla datorer är intressanta fram tills man vill kasta ut dem genom fönstret.

Zepp
1/2/16, 4:04 PM
#61

#60

Öppna fönstret först!

Lätt att glömma när man är i affekt!

Gamla datorer är ofta rätt tröttsamma, så det är lika bra att köpa en billig och byta med jämna mellanrum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Veda
1/2/16, 7:21 PM
#62

Min förra dator stängde av sig själv i bland hela tiden, i bland funkade den i flera veckor. Problemet började när den var ca 4 månader gammal. Jag lämnade in den flera gånger men de hittade aldrig nåt fel på den. Det var som om man drog ur sladden, den blev mörk direkt. När jag sedan gett upp och köpt en ny säger datorkillen " vi kanske skulle ha bytt moderkortet också". Det blev en massa problem eftersom den stängde av under uppdatering av windows som till slut slutade fungera och ominstallering var enda räddningen.  Men jag skall väl också nämna att det var en stationär dator och inte en bärbar.

Annons:
Aniara14
1/2/16, 11:30 PM
#63

#60 Neeeeej, vad grym du är!!! Skulle aldrig falla mig in att göra nåt så hemskt med nån av mina stackars älsklingar! (snyft)😭😭😭

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: