Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1691 ggr
platinium
1/2/16, 6:03 AM

Laptop stänger av sig

Hej!

Har haft problem med en sak de senaste dagarna. Min laptop (Asus N56J) som jag köpte för sisådär 18 månader sedan, har börjat stänga av sig lite som den vill. Först trodde jag att batteriet var lågt, så jag tänkte inte mer på det. Men nu när det har hänt tre(!) gånger idag redan, så började jag hålla koll på batteriets procent, för jag tyckte det var märkligt att jag inte fick någon varning om lågt batteri, plus att den inte "somnar" som den brukar göra när jag lämnar den och batteriet är lågt, utan den "klickar" liksom av sig sådär med ett tekniskt ljud som när man tvångs-stänger av den genom att hålla inne power knappen i typ tio sekunder.

Jag var inte ens nere på 25% nu när den abrupt stängdes av. Ville inte startas igen utan att strömsladden var inkopplad 🤔 inga felmeddelanden eller så när jag startade den igen.

Vad kan det här bero på? Och ännu viktigare; hur löser jag det här problemet? Vill ju inte behöva sitta med sladden i hela tiden liksom. Min förra laptop höll i nästan sju år (nu tror jag inte att den här kommer hålla SÅ länge men ändå) och hade knappt några problem förrän mot slutet. Hoppas kunna ha den här ett par år i alla fall då den kostade rätt så mycket pengar. Har inte haft några andra problem med den tidigare.

Tack på förhand!

Annons:
Zabbio
1/2/16, 10:39 AM
#1

Stänger den bara när strömsladden inte är i?  :)
Jag har inga svar, läste tråden för att den påminde om min frågeställning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

platinium
1/2/16, 2:52 PM
#2

#1 Än så länge, ja. Ska ha strömsladden i ett tag idag och se om det händer även då. Det skulle ju kunna vara batteriet som krånglar,
men i Loggboken så får jag upp fel "Kernel Power 41".

Temperaturen är okej på laptopen, och det har hänt både när jag gjort "tyngre" saker alltså typ spelat spel, arbetat med redigering osv, och när jag bara surfar runt eller suttit och skrivit. Jättekonstigt.

Zepp
1/2/16, 4:13 PM
#3

Kernel power säger att det är dåligt med spänning för din dator!

Det skiljer mellan olika datorer och mjukvaror!

Kör med strömsladden i för det mesta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

platinium
1/18/16, 5:29 AM
#4

Har fortfarande problem med det här.

Den stänger av sig/kortsluter flera gånger per dag. Nu precis hände det igen, hann kika på batteritiden precis innan den la av (tar för vana att kolla procenten ungefär var 5e minut av ren paranoia) och jag hade 30%!!!!!!!!

Alltså… Det här är ju inte normalt. Är det batteriet det är fel på? 🤔 Datorn är bara typ 2 år som sagt…

[VSK]
1/18/16, 7:32 AM
#5

#4

En vild gissning är att det är batteriet som är lite trött. 

Det kan ju även finnas möjlighet att det är knas i operativsystemets hantering med batteridrift och det kan även finnas möjlighet att det är buggigt BIOS. BIOS kan du kolla genom att kika på tillverkarens hemsida och se vilka ändringar de gjort för respektive version.

Jag har själv haft en laptop med buggig BIOS men där gällde det mer att datorn vägrade att ladda batteriet fullt, och detta kom efter ett visst antal laddningscykler. Nytt BIOS åtgärdade detta.

Det enda du kan göra är att:

1. Kolla så det inte är smuts/oxid på batterikontakterna.
2. Kolla BIOS
3. Installera om Windows
4. Byta batteri.

Funkar inget av ovanstående så ser det lite mörkt ut. Antingen lämna in datorn för felsökning (moderkort) eller köpa en ny dator.

Kaj
1/18/16, 10:48 AM
#6

Säger Loggboken något under Hårdvarufel? (Under program och tjänsteloggar - Hardware events)

Det skulle kunna vara ditt powersupply som börjar lägga av. Då måste man antagligen reparera detta.
Men om problemet bara uppkommer när du kör på batteri så mest troligt att batteriet orsakar problemet och behöver bytas.
Pröva och kör på ström direkt från vägguttag och se om den startar om då åxå. I så fall kan det vara ett hårdvarufel. Ex PowerSupply, RAM minnet är trasigt, trasig eller dålig hårddisk.

Annons:
[VSK]
1/18/16, 4:08 PM
#7

Kan säga att jag idag har råkat ut för exakt samma fel på min stationära dator. CPU har fått för lite strömming av nån märklig anledning. -har aldrig någonsin varit med om liknande, så jag misstänker starkt nån bugg i strömsparfunktionen i Windows 10 och senare Windows Update.

platinium
1/18/16, 10:49 PM
#8

#5 Hur kollar jag BIOS mer specifikt? Har en Asus. Förstår hur jag ska gå in osv men vet inte hur du menar att jag ska se om dom ändrat??

#6 Nope, Ingenting under hardware events. Det enda i Loggboken jag hittar är Kritisk, Kernel-Power, Häldelse ID 41, aktivitetskategori (63).

#7  Har förövrigt Windows 8.1 och INTE 10.

Zepp
1/18/16, 10:59 PM
#9

Händer samma sak om du har sladden i?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

platinium
1/20/16, 3:01 AM
#10

#9 Nej det gör den inte. Hade väl skrivit det i så fall

Kaj
1/20/16, 10:30 AM
#11

Då är det batteriet som är felaktigt.
Även om det står 25% kvar osv så kan ändå batteriet vara kass.
Byt batteri så tror jag du är av med problemet.

Har sett att ASUS har haft problem med att visa rätt värden på batteriets laddningar ibland. Dvs att det står 25% men i verkligheten kan det vara nere på nära 0%

Leta efter ditt batteri typ på denna länk
[http://www.datorbatteributiken.se/article/search/?q=Asus N56J](http://www.datorbatteributiken.se/article/search/?q=Asus N56J) N56J

platinium
1/21/16, 2:08 AM
#12

#11 Min modell finns dessvärre inte på den sidan

Kaj
1/21/16, 9:26 AM
#13

Du kan lätt skriva till Asus och fråga vilket batteri som gäller

Dessutom behöver man inte alltid köpa original batteri (dom är mycket mycket dyrare)

Annons:
Taggeman
1/21/16, 11:28 AM
#14

Från deras hemsida:
Skriv in artikelnumret på ditt batteri, det står alltid på insidan av ditt orginalbatteri.

Ta av batteriet från datorn för att se insidan av ditt batteri, där artikelnumret står! (Har du laddaren inkopplad kan du ta av batteriet utan att din dator behöver slås av.)

Har du inte kvar ditt orginalbatteri, sök på datormodell.  Eller ring. http://www.datorbatteributiken.se/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: