Annons:
Etikettövrigt
Läst 655 ggr
Tarotstollan
1/2/16, 6:25 AM

Batteri eller el.

Vilket är bäst att köra datorn på, batteriet eller elen?
Jag har alltid el -sladden i när datorn är på, det har hänt någon gång att jag glömt att sätta på elen men då talar ju datorn om när det är ca 13% på batteriet kvar.
När jag stänger av datorn så stänger jag av datorn helt och drar ur el-sladden ur väggen.

Så vilket är bäst?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
_Fisken
1/2/16, 8:38 AM
#1

Jag har batteriet och nätsladd i hela tiden. Ett problem är att batteriet förlorar sin kapacitet efter ett par, tre år. Ett alternativ är att ta ur batteriet och "spara" det tills man behöver det men när sker det? I detta läge använder du alltså enbart nätagg för att driva datorn - utan batteri i.  Men man inser ju att man saknar batteriet den gång man ska flytta dator (med nätsladd) från ett ställe till ett annat. Så jag låter batt sitta i och inser att jag måste köpa nytt efter typ 3 år.

Jag har ställt in datorn så när jag trycker på strömbrytaren/stänger locket så går datorn ner i viloläge. Det är alltså inte "stäng av".  När jag nästa gång startar datorn så kommer jag tillbaka till samma läge som jag var i då jag stängde av.
Ibland måste jag starta om datorn pga uppdateringar etc.

Hoppas du fick lite tips.

Tarotstollan
1/2/16, 10:14 PM
#2

Ja, mitt batteri sitter ju i hela tiden och används emellanåt när datorn är avstängd för vissa uppdateringar och annat har jag märkt. Nåväl, då är det väl bara att köra vidare och hoppas att batteriet är uppdaterat när man behöver det vid något strömavbrott eller så.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: