Annons:
Etikettwindows
Läst 5999 ggr
Jalking
1/3/16, 2:24 PM

Ändra i startmenyn i W10 så den blir som JAG vill?

Jag har nu kört W10 ett tag och tycker fortfarande att det är sämsta Windows hittills (testade aldrig W8), men jag tror att Microsoft kommer att göra det nästan omöjligt att ha något annat.

Det senaste jag har retat mig på är att jag inte har hittat något sätt att ändra i startmenyn så att den blir som JAG vill ha den. Microsoft vill att jag ska älska att ha "Alla appar" sorterade mappar efter mjukvarutillverkarens namn i bokstavsordning. Program tillsammans med readme-filer, licensavtal och en massa annat dravel. JAG vill ha det sorterat i mappar som t.ex Bild, Säkerhet, Office, Multimedia…. Då endast programstart och inget annat.
I tidigare Windows gick att hitta mappar i Utforskaren där man kunde justera startmenyn som man ville.  Jag har inte hittat den möjligheten i W10. Någon annan som har lyckats?

Annons:
Kaj
1/4/16, 8:36 AM
#1

Inte riktigt vad du önskar dig men följande är förslag:

Du kan ju lägga in programmen som appar på Win 10 skrivbordet. Du kan numer ha upp till 4 kolumner med appar och du kan ha flera egna rubriker i varje kolumn. Jag har där delat upp så jag har ett område med Office appar, Ett annat med videoredigeringsprogram etc.

Du kan även använda det äldre skrivbordet för numer kan du ha flera virtuella sådana. Ex ett för Office ett annat för Bildprogram etc.
Du växlar mellan de virtuella skrivborden genom att klicka på den lilla ikonen som finns nere i Quick-start verktygsfältet till vänster. Då du aktiverat skrivbordet kan du även klicka på alt+tab har jag för mig för att växla mellan de olika virtuella skrivborden

Jalking
1/4/16, 12:02 PM
#2

Nu hänger jag inte med riktigt. Menar du med W10 skrivbordet möjligen den utökade startmenyn med blå "plattor". Jag har sett att jag kan bredda den, kanske till 4 kolumner.  (De flesta plattor är redan bortstädade. De innehöll oönskat skit och i flera fall rörliga bilder Huvva!) Där finns 2 rubriker Aktuella händelser och Upplev och utforska. Jag har sett att man kan byta namn på dessa rubriker, men jag har inte hittat något sätt att lägga till fler.

Kaj
1/5/16, 8:55 AM
#3

Du kan lägga till nya rubriker på denna genom att högerklicka på ett tomt område. Sedan kan du lägga till nya brickor (appar till program där under)

Men jag menade även det vanliga gamla skrivbordet som funnits i evigheter i Windows där du kunnat lagt genvägar och filer. From Win 10 kan du nu skapa mer än ett sådant skrivbord om du vill organisera appar och genvägar. Se det ung som att du har ett skrivbord för dina videoappar, ett helt annat för dina foto appar ett tredje för dina Officeprogram och genvägar till olika filer etc. Det är där bara din fantasi som begränsar dig vad du vill lägga på respektive skrivbord.
Läs mer om virtuella skrivbord här
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-group-apps

Jalking
1/5/16, 11:56 AM
#4

Att lägga till nya brickor funkar. Det har jag gjort. Men inget, absolut inget, händer när jag h-klickar på ett tomt område. Ingen meny att välja från, ingenting.

Möjligheten till fler skrivbord känner jag till, men även det var en besvikelse som det mesta annat i W10. Jag hade hoppats på skrivbord som man kunde ha helt olika, men man får fram samma wallpaper, samma genvägar och samma allt utom öppna appar. "Finess" utan värde. Hade jag kunnat ha olika genvägar på de olika skrivborden hade det varit någon mening med det.

Kaj
1/5/16, 12:03 PM
#5

Jag har lagt till flera olika grupper (rubriker) på min Win 10 startmeny och sedan lagt in brickor till program där. Jag har delat upp mina olika behov i olika grupperingar precis som du vill och det har inte varit några problem

Här är lite tips
http://www.howtogeek.com/197836/8-ways-to-customize-the-windows-10-start-menu/

Kaj
1/5/16, 2:44 PM
#6

För att lägga till nya rubriker i Win 10 startmenyn.
Lägg till en bricka, app eller genväg var som helst. Dra sedan i den till ett tomt ställe så kommer det att dyka upp ett val att skapa en rubrik till det ställe du drog objektet.

Annons:
Jalking
1/6/16, 2:24 AM
#7

Ah, tipset i #6 funkade! Tack!

Upp till toppen
Annons: