Annons:
Etikettwindows
Läst 4435 ggr
Jojsan
2016-01-05 11:20

Word starter och Windows 10

Jag har just köpt en ny dator och den har Windows 10. När jag försöker installera Microsoft Office Word Starter (2010) får jag upp att den inte är kompatibel med Windows 10. Finns det något annat program (gratis) förutom Open Office som kan ersätta Word Starter eller går det på något sätt att installera Word Starter på datorn ändå? Jag trivs verkligen med Word Starter så skulle helst vilja behålla det!

Annons:
Kaj
2016-01-05 11:57
#1

Microsoft Office starter (där Word starter ingår) fungerar bara på 32 bitars operativsystem. Du har troligen ett Windows 10 64 bitars operativsystem därav fungerar det inte.
Microsoft tillhandahåller inte längre Office starter utan den har ersatts av MS Office Web apps som är webbaserade versioner (gratis) av Office programmen.
Dessa hittar du här https://www.office.com/ skapa ett Microsoft konto (om du inte har ett - logga in och börja använda Word, Excel, Outlook mfl direkt i din webbläsare.
Du får då även tillgång till OneDrive där du kan lagra dina dokument i molnet och behöver inte bekymra dig om backup od. Du kan sedan komma åt dina office filer var som helst bara det finns en dator med en webbläsare.

Vill du trots allt ha en Office version installerad på din dator med all funktionalitet så är det Office 365 som gäller. Billigaste varianten är 649 kr per år (en licens) och då får du alla uppdateringar gratis även nya versioner
https://products.office.com/sv-se/buy/office

Sedan vet jag inte om WordPad finns kvar i Windows 10. Pröva att skriva Wordpad i sökrutna och se om det kommer upp något. Det är ju åxå ett alternativ till ett bantat MS Word i så fall

Jojsan
2016-01-06 12:09
#2

Tack för svaret! För tillfället är det Word online jag använder men när jag försöker överföra mina gamla dokument som jag har använt i Word starter förut ser dokumentet helt annorluna ut eftersom alla funktioner inte fungerar i online versionen. 

WordPad finns kvar i Windows 10, tack för tipset, jag ska testa den! Alla funktioner fungerar nog inte där heller men det ska nog gå att anpassa sig.

farvendal
2016-01-06 12:51
#3

#1 Fast det är fel, jag har Starter på min dator som är en 64-bitars. Har dock Windows 7.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kaj
2016-01-07 09:54
#4

Det kan vara så att man i Win 10 lagt in den spärren att det bara går om man har en 32 bitars Win 10.

Jojsan, du skulle även kunna pröva att köra Office starter i kompatibilitetsläge.
Leta upp var exe filen till Word Starter finns (högerklicka på filen och välj egenskaper - Om det inte är en genväg så har du redan adressen till exe filen annars går du dit den finns vilket vanligtvis är i Program Files katalogen).
Högerklicka sedan på exe filen och välj egenskaper. Välj där fliken Kompatibilitet.
Där har du nu valet att att köra programmet simulerat för ett annat operativsystem än Win 10. Se mitt exempel för Excel där jag valt Win 7. Men funkar inte Win 7 pröva dig fram bland de andra valen som finns där och se ifall något gör att programmet hoppar igång i din Win 10 dator.

Upp till toppen
Annons: