Annons:
Etikettwindows
Läst 7648 ggr
Zariah
2016-01-06 12:39

Kan inte öppna appar i windows 10

Jag har problem med min dator. Uppgraderade den till Windows 10

Har för mig att kanske apparna funkade i början men sen tror jag att efter  en senare uppdatering funkade det inte längre.  

Det kommer upp en skylt att det inte går att öppna appen. Att det inte går med det inbyggda administratörskontot. Logga in med ett annat konto och försök igen.

Jag har provat att logga in med ett annat konto. Det blev ingen skillnad. Ändrade tillbaka till administratörskonto igen. 

Vid ett senare tillfälle ändrade jag igen till lokalt konto för att testa en gång till. Men det hjälpte inte. Nu när jag är på konton och trycker att jag vill logga in på microsoft konto istället så går det inte att ändra. Skymtar fram en skylt som försvinner lika fort. Så det är som nåt stoppar. 

Vet inte vad man ska göra. Har ni nåt tips? Har googlat och sett att en del har det här problemet men jag har inte hittat nån lösning.  

Ett tag funderade jag på om det är nåt med mitt virusprogram, Kaspersky, nån inställning som stoppar det hela.

Annons:
[VSK]
2016-01-06 13:00
#1

Jag har själv aldrig haft detta problem nån gång så jag har inget direkt svar, men det enklaste torde vara att installera om dessa "appar".

Att gå in och ändra i ägarrättigheter mm kan ställa till det säkerhetsmässigt om man gör fel.

Om du väljer att logga in på lokalt konto eller MS konto skall absolut inte ha nån roll för att starta program (såvida de inte är förknippade med MS inloggning).

Om du misstänker ditt AV blockar detta så skall det stå med i loggboken för AV. Kolla där.

Lika så så kan du kolla i Windows Loggbok när du ändå är i farten. 

Som sagt så tror jag att en ominstallation av apparna är den snabbaste och smidigaste lösningen.

Kaj
2016-01-07 10:13
#2

Jag skulle välja att köra en virus scanning och ev backa tillbaka med en återställning till ett tidigare läge och se om felet försvinner. Då kan det vara så att du fått in något skit via ett program eller via en webbsida.

Det bör inte vara någon skillnad med ett vanligt lokalt konto eller ett "Microsoft" konto.

Skillnaden mellan båda dessa är att via ett lokalt konto (det som man normalt alltid använt i Windows) kommer du åt allt på din egen dator men inget i Microsofts moln. Du är således helt lokal där.
Om du via kontoinställningarna ändrar till ett Microsoft konto kommer du fortfarande att komma åt allt lokalt på din dator precis som vanligt men du kommer även vara inloggad på Microsoft Live (dvs molnet). Där har du nu synkning och backup på alla dina inställningar, kan komma åt din OneDrive samt alla andra applikationer som finns där gratis. Det finns även en massa andra fördelar med ett Microsoft konto.
Jag har dock valt att inte konvertera mitt lokala konto till ett Microsofts konto för jag vill själv bestämma när jag är inne på molnet och vad jag lägger där. Då loggar jag bara in på Live med mitt Microsoft konto.

Vill även påpeka att det går alldeles utmärkt att switcha mellan ett lokalt konto och ett Microsoft konto på din dator (fram och tillbaka) om du vill testa eller om du under en viss tid ex vill köra på med ett Microsoft konto och sedan efter ett tag switcha tillbaka till ett vanligt lokalt konto igen.
Inget går förlorat.

läs mer om Microsoft konton och lokala konton här
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-microsoft-account

Upp till toppen
Annons: